torsdag 27 februari 2014

Karriärmål fattigpensionär?

Den här dagen tillbringas i sängen och jag har hittills klarat att sova bort den första halvan. De två senaste dagarna har jag kört en diet bestående av slätmixade soppor och kaffe. Ugnspannkaka blir det ikväll eftersom jag är galet less på att sörpla soppa. Det är enkelt att leva på en liten matbudget när aptiten lyser med sin frånvaro. Istället har jag en karensdag som hånflinar åt mig men min förhoppning är att kunna arbeta in timmarna för att slippa det sura löneavdraget.

Vaken tid har ägnats åt surfande och jag skänker en tacksam tanke till de som utvecklade tunna bärbara datorer som funkar att använda i liggande läge. Jag hittade Aftonbladets reportage "Fattiga - efter ett liv i arbete". Enligt texten lever 205 000 äldre under EU:s fattigdomsstreck 2012. Jag tänker inte fördjupa mig i just varför utan nöjer mig med att konstatera att det är katastrofala siffror.

En kvinna, tidigare lokalvårdare, uppger att hon idag får ut 5929 kr efter skatt.
En manlig pensionär, tidigare företagare, tycker att han har det förhållandevis bra med 12.000 kr i månaden, samtidigt som han uppger att hans sambo får ut drygt 7000 kr.  
En tredje person, 59 år och sjukpensionär, får ut 8068 kr i månaden. 

Och så undrar folk varför man sparar?!

I fjol läste jag att 43% av svenskarna vill fortsätta att arbeta efter 65 år. 
O' boy, folk måste antingen ÄLSKA trälliv eller lida brist på fritidssysselsättningar. Men antalet förtidspensionärer talar sitt tydliga språk, vad man vill och vad kroppen orkar är två skilda saker. En dag blir vi äldre och kan inte längre försörja oss själva. Blotta tanken på att ha mindre än ett femsiffrigt belopp att röra sig med på ålderns höst borde få de flesta att se över sin ekonomi.

De flesta ekonomibloggar har riktigt bra inlägg om pensionssparande och jag tänker inte upprepa det som redan har sagts av många kloka människor. För er som inte läst dem kan jag kortfattat nämna att de flesta verkar vara rörande ense om att man får högre avkastning om man sparar utan pensionsförsäkringar. Själv är bäste dräng. 

Detta sagt av den som troget pensionssparar 12.000 kr om året, men jag funderar starkt på att ändra på det. Om jag har förstått saken rätt lönar sig ett pensionssparande inte för den som tjänar under 35.500 kr i månaden. Vissa år har jag legat över brytpunkten och det har gjort mig ambivalent. 

Jag har låtit pensionssparandet automatiskt rulla på eftersom det är så jag är uppfostrad av både föräldrar och staten. Ju äldre jag blir, desto mer börjar jag förstå att vi gör ganska många saker utan att ifrågasätta dem.

Här kan du se om pensionssparande är en bra affär för dig eller inte:
Det här är resultatet jag fick (utgick från inkomståret 2013): 


Tja, är det något jag gör är det att hålla i pengarna...

*Länk till reportaget hittar ni här: 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar