onsdag 19 februari 2014

Hobby & Fritid

Det här är ingen hundblogg och kommer inte heller att bli. Men jag vill ändå följa upp hur det skulle se ut rent kostnadsmässigt och hur vår ekonomi skulle påverkas av ett eventuellt hundköp.

En renrasig hund från en seriös uppfödare kostar mellan 15 000-18 000 kronor. Det kan låta som ett hisnande belopp men å andra sidan går det väl mer eller mindre jämt upp med att man stannar hemmavid på semestern det år man har en fyrfota bebis i familjen. Den löpande kostnaden för foder etc. snittar på ett ungefär 700 kr per månad.

Därmed inte sagt att det blir någon hund år 2014. Det hänger på flera faktorer som inte riktigt hör hemma i den här bloggen.

Hur som helst, hobbyer är en intressant budgetpost. Hur mycket är det värt att spendera på en hobby? 

Hockey är den dyraste barnidrotten, följt av ridsport och golf. Jag har aldrig tänkt i de banorna och kommer aldrig att göra det, hur mycket jag än skär ner på mina egna utgifter. För mig är det viktigt att barnen har aktiviteter de gillar. Utrustning och årsavgifter är ingenting jag funderar över. Jag hade blivit mer upprörd om jag hade behövt kliva upp astidigt på helgmorgnar för stå och förfrysa fingrar och tår på en läktare i en ishockeyhall. Hur pallar folk? Först jobba hårt i veckorna och sedan flänga runt på träningar och matcher under helgerna. Ja varsågod, läs gärna mellan raderna och dra slutsatsen att jag är ganska bekväm av mig. 

Vår yngsta son tränar en bollsport och hans äldre bror tränar på Friskis & Svettis. Sammanlagt kostar dessa aktiviteter ca 3000 kr om året, exklusive träningskläder och skor. Det blir 125 kr/månad per barn. Inga större kostnader där med andra ord. Jag ser det som väl investerade hälsopengar och en sund motvikt till dagens skärmberoende. 

Personligen har jag kunnat räkna in en rad icke hälsofrämjande fritidsaktiviteter som gjort bra mycket större hål i plånboken. Shopping och fika, för att inte tala om mitt forna tidningsberoende. Tidigare lade jag även väldigt mycket tid på dessa tidsfördriv och nu saknar jag de inte ens. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar