onsdag 19 februari 2014

H&M gör bort sig

Kom att tänka på en sak apropå dagens klubbköp på Åhléns. 
Idag fick jag ett utskick från H&M Club innehållande ett par rabattkuponger och lite livsviktig information om vårens trender och nyckelplagg. För er som inte har fått brevet kan jag nämna att damer uppmanas bära herrinspirerade byxor och knälånga kjolar med vidd och herrarna melerade kavajer och byxor med dragsko. Ni killar ska använda rosa och citrongult under senvåren (det är bra att de förtydligar tidpunkten så att ni inte råkar skämma ut er och bära citrongult vid helt fel årstid).

Hur som helst, jag läste med stor munterhet upp detta för min man medan han samtidigt plockade upp ett medföljande brev som hälsade mig välkommen till ett nytt medlemsår med H&M Club. Där framgick det att de tar ut en avgift på 60 kr per år av den som inte handlar för 2000 kr eller mer. 

Själv har jag givetvis inte handlat för 2000 kr och fick därför ett inbetalningskort med sista betalningsdag 16 mars. 

Alltså, jag blev riktigt förbannad.
Jag handlar sällan på H&M och kommer att handla ännu mindre i år. Jag har inga planer på att köpa kläder till mig själv och barnen får oftast kläder från andra inköpsställen. Vilket betyder att jag inte borde bry mig och bara avsluta mitt medlemskap utan att lägga någon större vikt vid detta. 

För mig spelar det ingen roll om jag är medlem eller ej men det är principen som stör mig. Det är klart att jag blir irriterad eftersom jag anser att stora butikskedjor bör erbjuda kostnadsfria medlemskap. Ett företag som H&M med 3000 butiker borde förstå att ett lojalitetssystem bygger på attraktiva erbjudanden och förmåner utan att det ska innebära några tvång. Varumärkets värde ligger i att vårda sina befintliga kunder. Hur tänker de?

Jag kan inte tänka mig att det här har positiva effekter för lojaliteten från kunderna. 
Eller har jag fel?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar