fredag 23 maj 2014

Så kom den då - lönen

Sitter och knaprar på havreknäcke medan jag fladdrar med lönebeskedet. Det är säkert fler än jag som fick lön idag och jag hoppas att ni alla blev nöjda samt håller hårt i slantarna. 

Löneutbetalning är ett väl fungerande belöningssystem och ett lysande exempel på det som inom inlärningspsykologin kallas för positiv förstärkning. Vi får en belöning för utfört arbete, en godbit för att vi varit duktiga och sålt vår tid och kompetens till någon annan. Jag är tacksam över att få påfyllt på kontot trots att jag hasat omkring hemma i mjukisbrallor mest hela dagarna. Och det är alltid lika roligt att pyssla med lönen, att flytta pengar mellan konton och välja hur mycket jag ska placera i fonder eller aktier. 

Det första man bör göra är att kontrollera sin lönespecifikation. Den här gången blev det lite krångligare än vad jag hade föreställt mig. Min löneperiod sträcker sig mellan den 16 och den 15 i varje månad och inte mellan den första och sista i varje månad som är vanligare. Detta innebär att min lönespecifikation innehåller delar av två olika månader. Jag arbetade full tid fram tills min semester började för ganska exakt en månad sedan, för att sedan övergå till semesterdagar istället. Detta gör min lönespecifikation till en rörig härva av arbetad tid samt semesterdagar. För att krångla till det ytterligare har jag varit på jobbet för att jobba några timmar hit och dit under semestern, eftersom det var en förutsättning för min långledighet. Jag får bara ta ut heldagar som semesterdagar så det försvann ett par dagar då jag arbetat fyra timmar per dag. 

Just därför var jag noggrann med att min arbetade tid samt antal uttagna semesterdagar skulle uppnå en heltid och blev därför mycket förvånad över posten "undertid avdrag timme, 5 timmar". Avdraget känns inte helt korrekt. Fem timmar hit eller dit är inte så mycket att tjafsa om men jag vill veta om det är jag eller lönekontoret som räknat galet.

Bruttolönen hamnade på 30 393 kr, vilket ändå känns helt okej med tanke på att jag knappt satt min fot på jobbet under en hel månad och jag räknar med att kunna spara minst 14 000 kr (inkl. barnbidragen) enligt planerna. Det är lätt att leva snålt nu i högsommarvärmen. Som fritidsforskare är jag billig i drift, nöjer mig med en skål yoghurt och flingor samt ett par knäckemackor med pålägg till lunch på dagarna. 

Jag kan tillägga att muffinsmagen nästan försvunnit (det kan vi tacka rumsrenträningen för, det blir mycket spring in och ut) så snart kan jag knäppa knappen på mina tajtaste brallor igen istället för att köpa nya. Jag har ätit precis som vanligt men rört på mig mycket mer än vad jag brukar. Ni som missat muffinsmagen kan läsa om den här: http://spardiet.blogspot.se/2014/04/sparblogg-goes-viktblogg.html

Idag väntar en liten extra utgift eftersom vi bokat tid för vaccination av valpen i eftermiddag. Djurkliniken ligger på gångavstånd från oss så det blir en liten promenad i solen. Vi har inte kollat upp vad det kostar men jag gissar på någonstans mellan 300-600 kr. Väljer att betala med Blocketpengarna istället för att belasta lönekontot. 

Läget är med andra ord under kontroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar