fredag 5 september 2014

SSP = Super Spar Partiet?

Första SSP-veckan lider mot sitt slut. På söndag tänker jag redovisa hur det har gått men redan nu vill jag berätta att jag gick ut från Ikea med MVG i två ämnen och VG i ett. 

Tidsåtgång: MVG. Hela besöket avklarat på 45 minuter inkl. det min kompis skulle handla, hämta på ta själv lagret och kötid i kassan.
Undvikande av alla former av förtäring: MVG.
Att bara handla det som stod på listan: VG istället för MVG eftersom jag köpte ett paket vita servetter för 19 kr. Med skammens rodnad på kinderna erkänner jag att jag föll för "det går åt-tanken". 

Betygssystemet är givetvis utformat av mig. Ikea ger mig garanterat underkänt i alla ämnen eftersom tanken är att man ska kånka ut minst det dubbla mot planerat genom utgången.

Total kostnad Ikea: 1331 kr. Betalat med barnbidragspengar. 

Nu när jag kastar ett öga uppåt i texten jag skrivit får jag nästan spatt av alla bokstavsförkortningar. Inlägget ser ut som något som handlar om valet istället för privatekonomi men jaja, det får stå kvar. 

Det gäller att roa sig billigt en sådan här månad. Därför delade jag tvättid med grannen ikväll. Vi förenade helt enkelt nytta med nöje och fikade i hennes kök medan maskinerna jobbade. För eventuella yngre läsare: ni längtar jättemycket efter yngre medelåldern och familjeliv när ni läser det här va? Tvätta en fredagskväll, inte så party kanske...

Idag har jag även fattat ett beslut att begära utträde ur svenska kyrkan. På detta sparar jag en icke föraktlig summa pengar och nu gäller det att kapa alla kostnader som inte är nödvändiga. Det är inte särskilt ofta jag nyttjar kyrkans utbud så det känns rätt att gå ur nu för att spara pengar. Tidigare år har vi gått dit med barnen och tänt ljus på allhelgonahelgen och då lagt pengar i kollekten och det är ju något vi kan fortsätta med ändå.

Jag märker att det finns färre och färre saker att dra in på och det gäller verkligen att leta nya besparingsområden. 

Finns det något annat, förutom kyrkan, jag inte tänkt på? 


24 kommentarer:

  1. Hej!
    Har precis börjat läsa din blogg & blir väldigt inspirerad!
    I oktober ska jag begära inträde i SSP :P
    I slutet på september gifter jag mig så jag tar en sak i taget :)
    Tack för att du delar med dig av tips & råd! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad roligt! Grattis till giftermålet, det är liksom dödsdömt att försöka vara sparsam inför ett bröllop och säg den bröllopsbudget som inte spräcks :).

      Hoppas att du meddelat den blivande äkta hälften att det är andra tider som väntar sedan så att det inte kommer som en "glad" överraskning... Men helt rätt att börja spara sedan. Det är banne mig bland det roligaste jag gjort och jag kan varmt rekommendera det.

      Radera
  2. Fackavgiften? Vara med endast i A-kassan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mnja, jag jobbar i ett privat företag som saknar kollektivavtal så jag hänger kvar i facket tills vidare. Men visst, jag har bollat med tanken...

      Radera
  3. Fackavgifter har jag själv kvar av principskäl. Alla kollektivavtal förhandlas av facket och det är bra att ha fack som iaf representerar en hel del. Det är samma i Frankrike men där representerar dem endast ett fåtal %.

    Angående svenska kyrka: ja de gör mycket men om du vill ge kan du ge via andra kanaler. Jag tycker att man ska vara med i svenska kyrkan för religionskull inte för andra orsaker.

    Jag är inte troende (inte katolik heller) men en sak tycker jag är inte så bra i svenska kyrkan: prästjobbet har blivit ett vanligt jobb istället för att vara en kallelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fackavgiften är ett gissel eftersom den är dyr (och jag hittills aldrig behövt kalla in dem) men jag väljer ändå att ha kvar mitt medlemskap.

      När det gäller kyrkan känner jag som du. Det är en saftig peng de plockar och jag vill inte betala den bara för att den dras automatiskt utan att jag blivit tillfrågad. Trots att jag kan känna att det är trist av solidariska skäl, jag gillar känslan av att bidra och göra gott. Men som jag skrev i en kommentar ovan, jag har varit med och betalat i alla år hittills och det får räcka.

      Radera
    2. Hej! Nu blir man ju medlem genom dopet så det är ju inte så att man "blir tillfrågad".

      Radera
    3. Angående tanken om att du anser att präster inte har det som förr kallades kall ...jo du mycket är nytt i kyrkan Men ett kall försvinner inte Och,är en högst personlig upplevelse av att just välja att bli präst Så så som du anser är det inte mvh h

      Radera
  4. Jag vet att de gör mycket gott och det var inte ett helt enkelt beslut men å andra sidan har jag troget betalat ända fram till nu.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag tänker inte lägga mig i ditt medlemskap i kyrkan, självklart tycker jag att det är tråkigt och du är ju lika självklart välkommen tillbaka. Det är kyrkan centralt som har tillgångarna, den lilla församlingen kämpar rejält med att få det att gå ihop.
    Mitt svar riktar sig egentligen mer till signaturen Spar Tankar att skriva att vi präster inte är troende är rent oförskämt, som präst i Svenska kyrkan kan jag garantera att jag inte skulle kunna tjäna vare sig Gud eller församling om jag inte har en tro. Det handlar om ärlighet.
    med vänliga hälsningar från Eva Solid, präst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag uppskattar verkligen ditt svar.

      Om jag förstår dig rätt går kyrkoavgiften till kyrkan centralt och inte till den lilla församlingen? Jag vidhåller att kyrkoavgiften är väldigt hög och något man inte fått välja att betala utan den dras automatiskt - trots att det är valfritt att gå ur?! Jag skulle hellre sponsra min egen församling med en årlig summa än att betala så många tusenlappar per år när pengarna tydligen inte ens gynnar församlingarna på rätt sätt.

      Radera
    2. Hej!

      På ett ungefär ser det ut så här om du är medlem i svenska kyrkan.
      Medlemsavgiften baseras på inkomsten, skiljer mellan olika församlingar.
      En viss procent går till begravningsavgiften och den kommer ingen undan vare sig du är medlem eller inte.
      Medlemsavgiften går dels till stiften, till församlingarna där vissa utjämningseffekter finns, tänk fattiga små församlingar och större med mer pengar.
      Kyrkan centralt är duktiga på att placera sina pengar vilka inte får investeras i vapen eller någonting oetiskt.
      Det som händer idag när samhället drar ner är att trycket på kyrkan ökar vad gäller att hjälpa människor på olika sätt exempelvis ekonomiskt.

      Väldigt kortfattat och med varmaste hälsningar från Eva Solid

      ett litet ps. Någonting som är att tänka på för den som bestämmer sig för att lämna, informera anhöriga. Det är tyvärr alltför ofta vi hamnar i situationer där en människa hastigt och oväntat dör, anhöriga vet ingenting och tar för givet att det ska vara en begravning i svenska kyrkans ordning. Eftersom kyrkan respekterar ett utträde så är det inte helt enkelt att det blir en begravning i kyrkan utan en borgerlig akt i stället. Mångs bryr sig ju inte om vilket men värt att reflektera över och att informera.

      Radera
    3. Tack för nyttig och viktig information. Ja, det är viktigt att informera anhöriga om allt från begravningsönskemål till ev donationer.

      Mina föräldrar har fyllt i Vita arkivet och det är något jag rekommenderar alla att göra (eller något liknande om man inte vill fylla i just Vita arkivet).

      Radera
  6. Ja, det där har man erfarit, alltså att en anhörig dör som inte är medlem i Svenska kyrkan och inte självklart fick begravas enligt kyrkans sed. Det kom som en chock för hennes troende make. En präst förstod dock att detta med begravning i kyrkan var det som den döda kvinnan hade velat ha då hon varit aktivt kristen i en baptistkyrka i nästan hela sitt liv och hon fick begravas i Svenska kyrkan men mot en avgift förstås. Baptistkyrkan hade nämligen just dött ut på orten.

    Eva (alltså inte prästen!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, det finns fortfarande möjlighet att få en kyrklig begravningsgudstjänst om man betalar en avgift till församlingen för präst och kyrka. Det är det värt om anhöriga känner att de vill ha en kyrklig begravningsceremoni. För mig personligen är det inte så viktigt om begravningen sker i kyrkan eller ett begravningskapell utan jag tar hänsyn till vad anhöriga önskar (jag kommer ju inte riktig att närvara på samma sätt som övriga deltagare).

      Radera
  7. Jag skulle nog aldrig välja att gå ur kyrkan av ekonomiska skäl, däremot kanske av andra skäl (som att jag förlorar min tro eller annat). Jag har i alla fall valt att vara kvar i svenska kyrkan av flera skäl, det främsta är nog för att jag verkligen uppskattar den sociala verksamhet som svenska kyrkan bedriver i form av öppna förskolor, körverksamhet, barn- och ungdomsverksamhet, pensionärsverksamhet, diakoni, stöd till gömda fyktingar och mycket annat. Det är exempelvis många desperata människor som fått ekonomiskt stöd från kyrkan när de av-visats från soc och annat. Att bara lämna kyrkan för kortsiktig egen ekonomisk vinning, t. ex för att det är en sparmånad känns futtig och själviskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns viktigt att understryka att jag inte valt att lämna kyrkan pga EN snålmånad utan detta är ett beslut som vuxit fram ändå. Jag har varit med i kyrkan i större delen av mitt liv men nu går jag ur och det är fullt möjligt att jag återvänder vid ett annat tillfälle längre fram i livet.

      Radera
  8. Tack Ann-Christin för dina ord, just så är det och än mer därtill.
    Och som du så riktigt skrev, numera är det dopet som är medlemsgrundande.
    Allt gott igen från Eva Solid

    SvaraRadera
  9. Jag blev också beklämd av detta "spartips". Tända ett ljus eller lämna kollekt gynnar ju inte Svenska kyrkan direkt. Trots att jag drabbades av arbetslöshet och hade det kämpigt ekonomiskt lämnade jag inte Svenska kyrkan. Det har jag aldrig ångrat. När man drabbas kris såsom t.ex. sjukdom eller dödsfall inom familjen söker sig många tillbaka till kyrkan. Har tagit till mig de flesta av dina tips men detta var inte i min smak.
    Ser fram emot fina ceremonier i kyrkan.

    Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget spartips i den bemärkelsen (inser att det blev tokigt att berätta om beslutet i samband med en snålmånad) men jag har fattat beslutet och håller fast vid det.

      Och som du skrev, det går alltid att söka sig tillbaka till kyrkan om och när behov uppstår.

      Radera
  10. Vi har valt att lämna kyrkan, pga att vi inte är kristna och inte bekänner till någon tro alls. Sen har vi försökt att skapa traditioner på egen hand, istället för dop har vi till exempel haft namnceremoni. Ett sätt att välkomna barnet i gemenskapen utan kyrkans inblandning. Sen får vårat barn aktivt välja själv om hen ska gå med Svenska Kyrkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du menar. Själv är jag kyrkligt gift och har valt att döpa barnen. Däremot känner jag många som tycker som du. De saknar tro och tycker inte det känns rätt med kyrkliga ceremonier. Jag anser att det inte finns "rätt eller fel" i frågan utan var och en bör göra vad som känns rätt för denne. Vi har en tanke- och religionsfrihet som jag värdesätter högt. Så är det inte överallt i världen.

      Radera
  11. Har ett spartips i dubbel bemärkelse: Sluta titta på tv, släng ut dumburken och därmed kan du skippa tv-avgiften! Så mycket tid som frigörs till annat :-)

    /Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det bara hade hängt på mig skulle jag nog inte ha några större svårigheter att klara mig utan tv men det finns tre personer till i familjen...

      Radera