söndag 21 september 2014

Redovisning av tredje SSS-veckan

Nu återstår bara en vecka av Super Spar September! Det kan väl inte bara vara jag som tycker att tiden gått fort under de här veckorna? Tidigare idag bytte vi sängkläder och nu halvligger jag på sängen med kuddar uppallade bakom ryggen och varvar ner inför den kommande arbetsveckan. Jag har sällskap av veckans kvitton, miniräknaren och en liten skål med nektarinklyftor. Själv tycker jag att det är superhärligt att ligga här och värma fötterna under duntäcket men om det hade funnits en Big Brother-liknande kamera i taket hade jag nog blivit utsedd till Sveriges tråkigaste person. Räkna kvitton en söndagskväll! 

Tyvärr blev det fler och längre kvitton denna vecka:

Mat - 956 kr

Hygien - 45,80 kr (hårbalsam)

Nöjen - 0 kr. 

Kläder/Utseende - 0 kr. 

Transport - 0 kr

Övrigt - 320 kr. Bl.a passade vi på att köpa "Veckans klipp", 4 flaskor sköljmedel för 10 kr/st (ord. pris: 24, 90 kr). Bunkrade lite...

Delat på fyra blir matkostnaden ca 239 kr/person och ca 34 kr/dag vilket känns dyrt. Det som dragit upp siffrorna markant var att vi hade slut på det mesta och kylen gapade tom. Vi behövde köpa t.ex Bregott, ost, flingor, müsli, leverpastej och kaffe. Jag hade dessutom slut på både smör och bröd på jobbet så jag fick fylla på förråden även där. 

Och vad upptäckte jag när jag gick igenom mina kvitton? Jo, att jag blivit lurad på 11 kr! Balsamet skulle kosta 35 kr men butiken tog ordinarie pris 45,80 kr. Jag har lagt kvittot i min plånbok och tänker gå dit imorgon för att påpeka detta. Det är inga stora pengar men anledningen att jag slog till på just den produkten var extrapriset. Jag brukar ha någorlunda koll men ibland är man helt enkelt för stressad och disträ.

Så här har veckans matsedel sett ut:

Måndag: Citronbitare (panerad fisk) med potatis och citronsås.
Tisdag: Korv Stroganoff med ris
Onsdag: Lasagne
Torsdag: Broccolisoppa
Fredag: Lasagne
Lördag: Nachotallrik
Söndag: Äggröra, korv, bacon och rostat bröd. En söndagsmiddag som mest av allt liknade en engelsk frukost eller brunch...

Det har serverats lite väl mycket köttfärsrätter och korv den senaste tiden. Vanligtvis äter vi en något mer varierad kost och mindre korvmat men jag har inte lyckats hitta något prisvärt kött i kort datum-hyllan och därför valt att nappa på aktuella erbjudanden. Att köpa dyrt kött under snålmånaden är inte ett alternativ. 

Citronbitarna (fisken) var på extrapris så jag passade på att köpa två paket för 24,90 istället för 34,90 kr. Det är barnens favorit så strunt samma om det går att panera egen fisk eller välja ett billigare alternativ. Och nu har vi en oöppnad förpackning i frysen för framtida behov. Veckans bästa fruktköp var fantastiskt goda kärnfria vindruvor för 15 kr/asken. 

Det blir spännande att se hur finalveckan ser ut.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar