söndag 16 november 2014

En spaning om advent

Tror banne mig att det är läge för en spaning!
Jag har nämligen gjort en intressant iakttagelse. Den nya heta trenden inom konsumtionshysteri är att vi gärna tar adventsfirandet till en helt ny nivå. 

Under min uppväxt fick de flesta barn nöja sig med en adventskalender i papper, inga saker i utan det fanns en bild bakom varje lucka. Mina föräldrar hade däremot som tradition att göra paketkalendrar åt oss barn. De spände ett snöre tvärsöver taket och knöt fast 24 små paket. I paketen gömde sig småsaker, t ex roliga suddgummin eller tablettaskar. Inget fancy men det var oerhört spännande att få börja varje dag med att klippa loss och pilla upp ett litet paket. 

Detta var ganska ovanligt på den tiden och som jag minns det var jag ensam i klassen om att ha en paketkalender (om än hemmagjord, hängandes i taket). Nu har det blivit vanligare med paketkalendrar och det är vad min spaning ska handla om. Redan för ett par år sedan trendade Lego's adventskalendrar på min yngsta sons skola och det var bara att hosta upp 349 kr för den mest åtrådda modellen. 

Men okej, det är bara jul en gång om året och vi vill se barnens ögon tindra hela december så att vi slipper dåligt samvete för att vi är stressade och snäsiga i all julstress. Klart ungen ska ha en Legokalender. Men numera ska alla vuxna också ha adventskalendrar! Jajamensan. Vi vill också öppna en lucka om dagen i 24 dagar för att orka vänta på den riktiga julklappsutdelningen. Och om det är någon som tycker att Legokalenderns kostnad svider i julbudgeten så håll i hatten nu, det är ur de vuxnas julförväntan som man kan krama ur mest pengar. Fler och fler företag har hakat på trenden och dessa adventskalendrar är väldigt eftertraktade och blir snabbt slutsålda. 

Det här är så intressant, vuxna adventskalendrar?! Innehållet ska naturligtvis vara lyxigt och uppfylla människors behov av flärd och glamour. Idag vill ju alla känna sig lite som miljonärer när det gäller livsstil.

Ta till exempel företaget Body shop. Deras adventskalender finns i tre olika utföranden:
Luxury, 800 kr.
Deluxe, 1000 kr
Ultimate, 1200 kr (förstår ni lyckan för den som får en Ultimate och vet att det är den exklusivaste, i guldfärg!)

Babor har tagit fram en, citat "helt magisk", adventskalender som innehåller glasampuller med hudvårdande serum och på självaste julafton avslutar man med en askungeampull. 

Naturligtvis finns det fler kalendrar att välja mellan: lakrits-kalender (jättesnygg i svart och guld), whisky-kalender, te-kalender och Yankee Candle-kalender (med små doftljus, ja).

Jag är inte sarkastisk. Inte egentligen. Jag vidhåller att var och en blir lycklig på sin fason och om det innebär en kalender med glasampuller - go ahead!
Men finns det inga gränser för julhysterin? Räcker det inte med kalendrar till barn, pynt, gran, bak, mat och klappar som det är? Handlarnas mål är att ständigt utöka sortimentet med fler produkter och få oss att konsumera mera och vi går rakt i fällan. Personligen känner jag inget större behov av en adventskalender. Jag växte ifrån det vid cirka 12 års ålder.

Apropå hypade produkter kommer min man i år att avstå från att köpa årets glögg från Blossa. Den parfymerade lavendelsmaken är inte hans grej.


8 kommentarer:

  1. Men så festligt, jag har precis här ikväll suttit försjunken i tankar om de här legokaldendrarna och deras vara eller inte vara i vårt hem! :) Vi har inte köpt någon tidigare och vår dotter har heller inte frågat efter dem men jag såg dem och började fundera om det inte vore en väldigt rolig grej att få eftersom hon älskar att bygga och konstruera. Fast 250 spänn för en adventskalender? Vad gäller vuxna och kalendrar, suck! Att vi aldrig lär oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan absolut tycka att Legokalendern fyller en vettig funktion för passionerade Legoälskare (min yngsta son tillhörde definitivt den kategorin). Och jag lägger hellre pengarna på en sådan än på en kalender till vuxna...

      Nu har min son vuxit ifrån dessa leksakskalendrar med småfigurer (även om han fortfarande gillar avancerade Legobyggen). Helst skulle han vilja ha operahuset i Sydney och då känns adventskalendern för ett par hundringar plötsligt vääldigt billig... ;) Tillägg: vi tänker INTE köpa Lego-operahuset. Om någon undrar.

      Radera
  2. Ha, du har upplyst mig om något som var en vit fläck på min karta! Intressant.

    Själv har jag elektriska adventsljusstakar väldigt högt upp på min anti-lista. Var finns miljötänket i december?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljötänk I DECEMBER? Vad yrar du om... ;)

      Radera
  3. Jag har faktiskt köpt den dyraste julkalendern från Body Shop till mig själv. Jag har suktat i flera år utan att köpa och det är en kombinerad födelsedagspresent/julklapp till mig själv. Jag körde ett riktigt snålår året innan jag pluggade men det var 2010/2011. Efter nyår är det dags igen även om jag smygstartat något.

    Jag vill bara säga att jag uppskattar din och många andra bloggar som skriver om privatekonomi. Det hjälper mig på flera sätt att tänka mer medvetet på vad man konsumerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Om du läst min blogg ett tag så har du kanske sett att jag tror starkt på en go with your passion-filosofi. I korta drag går den ut på att jag tycker att den som vill hårdspara bör försaka allt som går att försaka - men att man ska kosta på sig det som verkligen betyder något. Har man suktat efter Body Shop-kalendern i flera år så gör man givetvis rätt i att köpa den. Det är min ärliga och uppriktiga åsikt.

      Blogginlägget handlade mer om det knasiga med att handeln lyckas skapa nya behov hos oss hela tiden. Det är trots allt märkligt att vuxna ska köpa adventskalendrar till andra vuxna. Det handlar inte heller om att innehållet i dessa skulle vara "värdelöst" på något sätt, tvärtom, utan jag ville lyfta fram hypen kring dem.

      Njut av din kalender!
      Body Shop har för övrigt jättefina produkter.

      Radera
  4. Ja, det är helt otroligt hur mycket tid och pengar som läggs på nya "behov". Men det är väl den största bidragande orsaken till att julhandeln slår ständigt nya rekord.

    Jag har också den inställningen att när man köper något ska det vara av kvalité och något som används länge. Dock har det på senare tid blivit något av en ovana att småköpa saker som jag inte har ett verkligt behov av. När jag redan har en låg inkomst märks det såklart ännu tydligare.

    Jag började läsa bloggar och böcker om sparande och minimalism. Har också under året utvärderat vad jag använder och har skänkt en hel del saker vilket gör gott för alla parter.

    Senaste nyårslöftet är att vara snällare mot mig själv i olika avseenden (inte nödvändigtvis genom att belöna sig med saker). Det nya året vill jag leva mer medvetet och utvärdera min konsumtion.

    Och ja, julkalendern är en riktig guldklimp som jag kommer njuta av hela nästa år.

    SvaraRadera
  5. Att julhandeln ständigt slår nya rekord är ett kapitel för sig... Folk gör sig själva en otjänst genom att trissa upp julklappsinköpen för varje år som går. Det har blivit helt hysteriskt och jag tror att alla skulle må bättre av att vända trenden och sänka ribban istället.

    SvaraRadera