onsdag 23 april 2014

Ett moraliskt dilemma

Varje morgon vispar jag runt lite mineralpuder i ansiktet innan jag går till jobbet. Det behövs för att jag inte ska se ut som om jag levt i en fönsterlös källare de senaste tio åren. Pudret appliceras med en tät och kort liten specialborste. Borsten kostar 395 kr. Jag köpte en ny borste i december, innan jag införde mitt köpstopp. Jag behövde egentligen ingen ny borste då men hade en värdecheck som behövde utnyttjas innan årsskiftet. Borsten lades in i ett skåp i väntan på att behov uppstod. Man kan tvätta borstarna men jag brukade istället bara byta ut dem med ungefär ett halvårs mellanrum. Dagarna innan påsk var det dags att kassera den gamla och plocka fram den nya borsten. Två dagar senare märker jag att borsthuvudet håller på att lossna ur skaftet, det sitter alldeles löst. Det är alltså fel på varan. Jag blir både besviken och irriterad.  

Ungefär samtidigt fick jag en rabattkupong som gäller i den butik där jag köper puder och borstar. Jag traskade dit och köpte en ny borste (vilket givetvis kommer att redovisas snålmånadens sista vecka). När jag kommer hem flyger en tanke genom skallen, att jag faktiskt kan ta med mig den trasiga borsten och reklamera den tillsammans med kvittot på den nya borsten. Då kommer jag att ha två fungerande borstar istället för en trasig och en hel. Problemet är att det känns djupt omoraliskt samtidigt som den trasiga borsten är inköpt på exakt samma ställe och inte öppnad eller använd fram till för ett par dagar sedan, vilket givetvis märks på borsten eftersom det syns om de är välanvända. 

Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra. Det pågår en inre konflikt mellan mitt hederliga jag och mitt nya snåljag. 


6 kommentarer:

  1. Förstår ditt dilemma. Det är alltid svårt att tassa i gränslandet på sin moral.
    Hade du börjat använda borsten direkt, så hade du ju reklamerat den! Bara för att du väntade med att börja använda borsten gör den ju inte mindre reklamerbar - även om det juridiskt sätt har passerat reklamationstiden. Nu fick du som en skänk ifrån ovan en ny chans till reklamering.
    En dålig borste är en dålig borste oavsett snålmånad eller köpstopp! Och en liiiiiiiten tänjning på reklamationstiden....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt sett har jag svårt att göra saker som är moraliskt tvivelaktiga. Jag tror stenhårt på talesättet "ett rent samvete är den bästa huvudkudden". Men det här är ett knivigt case eftersom det hamnar lite i en gråzon mellan rätt och fel.

      Radera
  2. Tycker att du ska returnera den ärligt och säga att du köpte den för några månader sedan och när du började använda den så upptäkte du att den var defekt. Om butiken väljer att inte acceptera denna retur vet du att du inte ska köpa denna produkt i framtiden...


    En helt annan fråga från en som inte förstår detta men om de går att tvätta varför gör du inte det? Om du kan öka livslängden är det ju pengar rakt ner i fickan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Notera tidsformen, att jag BRUKADE byta ut dem. Innan köpstoppet tyckte jag att det var billigt att betala 395 kr två gånger om året. Det var då det. Hädanefter ska det naturligtvis tvättas borstar!

      Radera
  3. Håller med frivid42 till fullo. Din ärlighet kommer att löna sig i alla fall ska du se. :)

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju alltid hoppas. Jag vill gärna vara en rättskaffens kvinna med hög moral men tanken att göra det lätt för sig är åh, så frestande.

      Radera