tisdag 2 december 2014

Olika skyltar för samma pris...

När man som jag handlar på samma stormarknad flera dagar i veckan lägger man märke till en del saker. En sak som jag noterat är exponeringar av varor och att samma erbjudande på vissa varor dyker upp med jämna mellanrum. Bara att vänta ut dessa tills prissänkningen dyker upp igen och aldrig köpa dem till ordinarie pris. 

Idag lade jag märke till något annat kul. 
I mittgången på hygienavdelningen har man valt att specialexponera schampo och balsam från ett varumärke. Ett stort bord med varor och erbjudandet "Ta två för 30 kr". Ett vanligt försäljningsknep men synar man prislappen ser man att rabatten bara blir ett par ynka kronor, trots att det framhävs som ett supererbjudande som man inte bör missa. Bordet med erbjudandet har stått där i cirka två veckors tid.

Nåväl. Idag när jag traskade förbi såg jag att bordet och hårprodukterna stod kvar precis som tidigare, men nu med nya skyltar! De hade bytt ut "Ta två för 30 kr" mot större skyltar där ordet "KLIPP" lyste mot mig med ilsket röda bokstäver: 

KLIPP! 
14,90 kr/st. 

Alltså, samma pris som tidigare eftersom 2 x 14, 90 kr = 30 kr men nu vill man göra ett nytt försök att få snurr på försäljningen. 

De flesta av oss är pålästa och väl medvetna om alla dessa små trix och fix som används för att öka försäljningen men jag tycker att det här var ett så himla tydligt exempel på försäljningsknep.

Nu ska jag ägna en stund åt att surfa runt efter roliga julklappar åt min mans syskonbarn. Att köpa presenter åt mindre barn är faktiskt riktigt kul och behöver inte bli dyrt. Tänker mig en lite större leksak och 1-2 små roliga utfyllnadspaket per barn. Funderar på denna som ett av utfyllnadspaketen: http://renlyx.se/happy-soap-barntval/happy-soap-zoo.html




2 kommentarer:

  1. Jag läser varje inlägg från dig så snart jag har möjlighet, men tyvärr har jag haft svårt att kommentera från min mobil det senaste.
    Nåja, nu sitter jag i alla fall vid datorn en stund.

    Ja, det där med priser är intressant!
    Det gäller att vara en väldigt medveten konsument för att aldrig luras av alla olika knep!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas att du hade en trevlig helg. Ja, jag har börjat fascineras mer och mer av alla extrapriser och marknadsföringsknep. Det är intressant hur vi lockas att handla saker vi faktiskt inte hade några planer på att köpa vid just det tillfället.

      Radera