onsdag 27 april 2016

Rutinlösa löner

Det jag tycker är svårast är min resultatbaserade lön. Det är inte löneformen i sig, det är mer en vanesak och kan till och med skänka lite spänning till det tradiga arbetslivet. Jag har haft det så i många år nu och uppskattar att det ger klirr i kassan emellanåt. Jag har alltid varit förståndig och inte räknat med den rörliga lönedelen när jag tagit ekonomiska beslut så det har inte heller varit något problem. Istället väljer jag att se extrapengarna som en glad överraskning varje månad. Det funkar för mig.

Med ett litet undantag: det är krångligt med sparandet. Det är inte svårare att spara som i att låta bli att slösa men det är hopplöst att få en bra överblick över inkomster och sparande. Det är omöjligt att få en samlad bild och detta av flera anledningar, det finns ingen struktur och ingen linje. 

Alla de där till synes onödiga ansträngningarna som man håller på med, som att ta med egna påsar till affären och liknande. Jag sliter och kämpar för några kronor hit och dit och sedan kan det i alla fall diffa 10 000 kr i lönekuvertet från en månad till en annan. Av den anledningen hade jag föredragit att få ut ett fast belopp varje månad, tex 25 000 kr. Varje månad, år efter år. Alltså det är ett exempel, naturligtvis hade jag föredragit att få ut en miljard i månaden. Eller tre-fyra, då är det plötsligt inte så jäkla noga med strukturen längre. Men för att ni ska förstå frustrationen i dagsläget säger vi 25 000 kr. Och vi leker med tanken att jag behöver 12 000 kr för att dra runt hushållets kostnader (det är ju väldigt nära sanningen, det brukar ligga mellan 10-12 000 kr).

25 000 - 12 000 = 13 000 kr

Så begripligt som det bara kan bli möjligt skulle 13 000 kr i så fall sparas varje månad. Och då skulle jag bli så himla glad om jag en månad kunde spara 13 500 kr och en annan månad kanske 13 950 kr. Göra framsteg och små förbättringar som skulle göra stor skillnad. Sparandet skulle bli tydligt. 

Istället ser verkligheten ut så här, jag har fått ut 30 000 kr en månad och 23 000 kr månaden efter. Det diffar alltså 7000 kr mellan de två löneutbetalningarna. 

30 000 - 12 000 = 18 000 kr i sparande
23 000 - 12 000 = 11 000 kr i sparande

Det känns som att jag hade kunnat köpa ett par påsar i mataffären utan att det påverkar nämnvärt, so to speak, om jag ändå har "förlorat" 7000 kr från en månad till en annan. Den irriterande känslan av nederlag över en dålig lön är frustrerande och gnager i mig. Jag hakar upp mig på att jag hade kunnat se till att själv göra en skillnad. Lite klassisk tärande prestationsångest för att säga det med andra ord. Men framförallt handlar det om bristen på koll överhuvudtaget. Jag har varit dålig på att bokföra sparandet, alla transaktioner finns ju ändå på internetbanken har jag tänkt men orka räkna på det i efterhand...

Ja, det här inlägget kanske inte blev glasklart. Och det kanske bara är jag som funkar så här? Ni kanske gillar att se livet som block med blanka blad medan jag är en riktig nörd som behöver rutade blad?

Sparandet har blivit till en livsstil så det är inte påverkat av vad som kommer i lönekuvertet utan jag måste utgå från att varje krona räknas. Det har jag ju insett, jag menar bara att det är svårare att skapa rutiner med rörlig lön och att det är svårare att se resultatet av mina ansträngningar. 


10 kommentarer:

  1. Du/ni sparar fortfarande ganska mycket :) flexibel lön flexibelt sparande. Jag har inte det problemet men jag förstår dig som tagit sparande till "nästa nivå".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är inte alltid sparbeloppet som är problemet utan de tvära kasten som ibland gör att det känns trögt att motivera sparandet av småpengar. Svårt att förklara, det blir lite berg- och dalbana av det hela.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hejsan, är det inte bättre att sätta ett mål på att utgifterna inte få gå över en viss nivå? De ändras ju inte lika mycket. Sen om du skriver upp vad du sparar och slår ut ett snitt på ett visst antal månader för att hålla koll? Förstår dock att du tycker det är jobbigt, jag gillar också struktur ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tanke och jag försöker ju hålla mig till vissa riktlinjer. De fasta utgifterna ser ungefär likadana ut månad efter månad så det är lite som det du föreslår. Att slå ut ett snitt var smart, då blir det mer överskådligt.

      Radera
  4. Testa kanske you need a budget (www.ynab.com)? Inte för att du behöver en budget utan för att verktyget passar bra till de med flexibel inkomst och att det är lätt att se hur köp/inteköpbeslut påverkar varje budgetkategori.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska kolla upp det och det är nog ganska roligt (åtminstone för ett kontrollfreak som jag) men det löser fortfarande inte det här med att hålla uppe peppen på småpengar när sparbeloppet kan skilja så många tusen. Det gäller att banka in i skallen att det är tanken, livsstilen, som avgör och inte beloppet. Och det är lite knepigt när det skiljer på så stora pengar.

      Radera
  5. Vi har satt separata mål för levnadsomkostnader och sparande/sparandegrad vilket jag tycker hjälper att hålla motivationen både när inkomsterna överaskar åt det negativa hållet och när de överaskar positivt. Jag är lika nöjd med att kunna hålla levnadsomkostnaderna under 19 tusen i månaden en månad när vi tjänar 30- som en månad när vi tjänar 70-tusen. Sen är det ju det senare roligt för det sammanlagda sparandet så klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kan du se hur vi satt våra ekonomiska mål för 2016 om det är till någon hjälp?
      http://www.tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri/mål-2016

      Radera
    2. Ni är flera som verkar tipsa om mål för utgiftssidan men det tycker jag att jag redan har och det som kliver utanför det är sådant som ändå inte går att välja bort. Måste man till tandläkaren så måste man, typ så.

      Men jag tror att man får hacka i sig stora variationer i sparandet om man har rörlig lön och lära sig gilla läget...

      Radera