onsdag 25 april 2018

Snålcoachen testar H&Ms testbutik

Det var intressant att ta del av era erfarenheter inom ämnet försenade flyg. Själv har jag aldrig råkat ut för någon inställd tur utan enbart svurit mig genom ett par långtråkiga förseningar på flygplatser. Inte heller har jag lyckats bli uppgraderad någon gång så jag har väl helt enkelt inte tur med sådant. Men det finns en händelse jag kom att tänka på efter senaste inlägget, även om den gäller mina föräldrar och inte mig själv. Det här var för många, många år sedan när de åkte på kryssning. 

Mitt i natten gick högtalarna igång i hytterna och klassikern utropades: Finns det någon läkare ombord? Min mamma är läkare så hon flög upp och rusade ut i bara nattsärken. Det handlade om knivskurna i bråk och en i personalen hade blivit svårt skadad. Fartyget hade naturligtvis en bemannad sjukavdelning ombord men de var i akut behov av förstärkning. En ambulanshelikopter fick tillkallas på öppet hav och min mamma stoppade blödningen och gav HLR i väntan på transporten. 

Kapten och hans personal tackade översvallande för hjälpen och mina föräldrar tänkte inte mer på det. Som läkare känner man ett kall för yrket och gör vad man kan för att hjälpa till även om man är på semester. Men kort tid efteråt damp det ner ett tjusigt tackbrev i posten, med en inbjudan. Mina föräldrar blev bjudna på en kryssning där de fick bo i en balkongsvit med fartygets bästa utsikt. På morgonen kom en härlig champagnefrukost till hytten och på kvällen fick de middag vid kaptensbordet. Det blev en riktig drömresa till sjöss och de var alldeles överväldigade. 

Mig händer inte sådant utan jag får nöja mig med småsaker som matbutikens färkvarugaranti. Sist fick jag dubbelt tillbaka när ett äpple var ruttet inuti. Ingen wow-upplevelse direkt, några mynt som åkte ner i fickan.

Men när vi ändå är inne på ämnet butiker tänkte jag  prata om H&M. I flera dagar har jag tänkt att jag vill ta upp det i ett inlägg. Vad händer med H&M? Helt plötsligt vill alla uttrycka sitt missnöje. Det klagas på att butikerna är trånga och röriga, att det hänger för mycket kläder huller om buller och att personalen saknar servicekänsla. Alltså, allt det här tyckte jag redan för 15 år sedan?! Hur kan folk ha kommit på det först nu? Själv satte jag inte min fot i någon av deras butiker på väldigt länge efter beskedet att de skulle börja ta betalt för medlemskapet. Men hur som helst, butikerna har alltid varit röriga och stökiga. Bakgrunden till mycket av den senaste kritiken handlar också om att de bygger om sitt lager och deras e-handel har därför drabbats av leveransförseningar. 

Med det sagt, till saken: för ett par dagar sedan besökte jag deras nya testbutik på Karlaplan i Stockholm. Och visst är det skillnad mot deras övriga butiker. Snygg entré och hela butiken är luftig och modern med en exklusiv känsla. Tyvärr var deras kaffebar stängd när jag var där men det fanns gott om sittplatser där man kunde slå sig ner och vila fötterna medan man bläddrar i en tidning eller bok. Och stora krukor med gröna växter och vaser med fräscha blommor överallt. Jag tycker de har lyckats, särskilt med hur man valt att blanda kläder, skönhet och inredning på ett inspirerande sätt. Jag tror att det här nya butikskonceptet är ett måste om de ska lyckas överleva. Men då krävs det nog att alla butiker håller samma nivå. Inte för att jag själv bidrar särskilt mycket till deras kassa, men jag har en hel del H&M-aktier och jag vill naturligtvis att det går bra för dem.



6 kommentarer:

  1. Nu är Herr Snålgris inte någon klädfantast utan hade förmodligen klarat sig lika bra med kläder från någon second hand eller från Ö&B. Däremot har man blivit insläpad några gånger till en HM-butik och intrycket jag får när jag är där är att det är trångt, riktigt trångt. Har man barnvagn göre man sig knappt något besvär. Nu är många andra klädbutiker precis likadana, men budskapet är, att man måste gå runt och kolla på kläder, annars kan man gå igen. Inspirationen består av några anatomiskt inkorrekta skyltdockor och någon plansch. Jag hade gärna sett ett antal VR-stationer där man efter en snabb inscanning av sin person kan prova kläder helt virtuellt, antingen färdiga stilar eller att man själv kan komponera sin look. När man har valt värdigt väljer man antingen hemleverans eller ta med sig direkt, då den tjänstvillige personalen springer runt och hämtar kläderna åt en. Detta tror ajg är framtiden, då behöver inte heller varenda trasa hänga framme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska bra förslag ändå. Det bästa vore om vi kunde fatta att vi inte behöver nytt nytt nytt hela tiden. En hel garderob full med kläder men "ingenting att ha på sig". Färre, långsiktiga köp av bra kvalitet så slipper man dessa enorma massor av billigt skräp som ändå åker ut nästa garderobsrensning.

      Radera
  2. Jag vill att dina aktier går bra. Men jag har en aversion mot HM som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Det är slöseriet blandat med gyttret och den många gånger dåliga kvaliteten. Och nu när de höjer svansföringen med snygga butiker och premiumlinjer får jag nästan ännu sämre smak av dem. Det är ju någon som betalar priset, typ tusentals arbetare och planeten. Kläder kan inte kosta så lite som de gör på HM. Det går emot allt förnuft. Varje gång en större kedja slår upp sina jätteportar i vår stad gör det ont i hjärtat. Billigt billigt i mängder mängder och några mindre näringsidkare som levt många år på att sälja bättre kvalitet men dyrare får klappa igen. Så trist för alla. Planeten gråter och vi skiter i det för vi vill proppa våra sönderstressade liv fullt med skit vi inte behöver. Sur idag..
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är själv kluven, men det handlar långt ifrån bara om deras priser. Finns så många budgetkedjor som säljer häpnadsväckande billiga kläder (Lager 157 och New Yorker har väl om möjligt ännu lägre priser...). Jag får snarare en bad vibe av butikerna och personalen. Men så handlar jag ju knappt där heller. Jag handlar knappt någonstans, haha. Men givetvis har du alldeles rätt i det du lyfter fram, konsumtionshysterin är deprimerande och jag är glad att jag tagit flera steg bort från den.

      Radera
  3. Strategi vid entrén till klädbutiken: omedelbart identifiera någon ur personalen, gå med bestämda kliv och bestämt kroppspråk fram till denna person och fråga var tex de svarta byxorna finns i min storlek. Säkerställ att ögonkontakt finns, var tyst och vänta på svar. Sedan så säger du att jag har svårt att hitta och väntar på svar. Därefter säger du att du även är intresserad av tex en skjorta och är tyst. I 99 fall av 100 får du personlig hjälp att hitta exakt det du söker och det tar endast några minuter.
    Du kan sedan vara ute ur affären efter 10 minuter med det du var ute efter att köpa.

    Eller så kan du virra runt och leta själv i affären och bli frustrerad. Och låta timmarna gå.
    Valet är ditt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar, det hänger givetvis på kunden också. Men olika butiker har olika servicenivåer och det är knappast någon slump att så många upplever H&Ms personal som trött och oengagerad medan andra kedjor har ett helt annat rykte. Att få hjälp att hitta en vara är en sak, att uppleva att säljaren faktiskt vill hjälpa kunden är en helt annan...

      Radera