torsdag 24 april 2014

Sparblogg goes viktblogg

Vänner och bekanta shoppar vårkläder men för den som har köpstopp är det inte tal om att skaffa nytt. Istället får man leta fram fjolårets kläder ur gömmorna. Jag tog tag i det igår kväll. Flyttade om lite i garderoben, lade upp tjocka och varma plagg på hyllorna högst upp och flyttade ner vår- och sommarkläder till behaglig räckhöjd. Hittade även tre par jeans som jag inte använt på ett par månader. Jag fick för mig att ta på mig ett par jeans men det visade sig att de blivit väldigt trånga (mycket märkligt?) och att jag inte kunde knäppa dem. Chocken! Krängde av mig dem och försökte med nästa par. Samma sak! Fick inte igen dragkedjan. Över byxkanten hängde en muffinsmage, om än liten. Totalt oacceptabelt!

Jag hör inte till dem som kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt. Å andra sidan har jag inte heller några problem med vikten. Jag brukar inte behöva hålla någon diet utan ligger vanligtvis på 55-56 kilo utan att behöva skänka kroppsformen en tanke. 

Men nu har jag plötsligt fläskat på mig! Hur gick det till? Jag tycker inte att jag ätit mer än vanligt och nu är det för sjutton snålmånad. Jag måste vara den enda snålbloggare som lyckas tjocka till mig under både köpstopp och snålmånad. Själv har jag varit lyckligt ovetande fram till nu men det kan ju bero på att jag mestadels använt klänningar och kjolar under vintern. Och olika jobbyxor som inte är lika trånga och tajta som jeans. Jag äger ingen våg utan brukar passa på att väga mig på vårdcentralen om jag ändå är där i något annat ärende. Just nu är jag bara glad att jag inte har någon våg, det räckte att se plufset över byxlinningen. 

Jag bantar aldrig men nu får jag se till att röra mig mer och skippa såser ett tag framöver. Att köpa nya jeans är uteslutet. Muffinsmagen måste trimmas bort, inte inför beach 2014 utan inför nästa jeanstillfälle. 

Värt att notera: viktförändringar och köpstopp går inte ihop. 


4 kommentarer:

  1. Har ibland fått frågan hur jag har kunnat hålla min vikt på 75kg (+-5) sedan jag fyllde 18. Brukar då skämtsamt svara att jag är för snål för att köpa nya kläder:-) På senare år har det blivit mer och mer sant, att göra sig av med kläder utan att de är utslitna känns onödigt så då gäller det att hålla storlekarna....Intressant är också att jag fick bekräftat av en läkare under en hälsokontroll via arbetet att det är viktigare att hålla samma midjemått på jeansen än att kolla på vågen för hälsans skull. Lycka till med den nya utmaningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Bra av dig att hålla vikten med tanke på att många män jäser upp när de närmar sig/passerar 40-strecket och hälsofaktorn är inte att förakta.

      Jag är hyfsat säker på att jag är i fas igen inom två-tre veckor, det här är nog bara den senaste tidens mumsande som bitit sig fast och jag är ihärdig när jag sätter den sidan till. Hela familjen kan nu se fram emot rikliga mängder ångkokta grönsaker till maten :)

      Radera
  2. Påminner mig om ett inlägg vi skrev förra året: http://familjenfri.se/?p=533

    SvaraRadera
  3. Haha, gillar bilden "1 pound of fat". Den får mig att avstå lördagsgodis ikväll :) Jag är snart halvvägs av med den motbjudande valken utan större ansträngning, att påskgodiset tog slut verkar hjälpa till.

    SvaraRadera