lördag 5 april 2014

Efter att startskottet gick och fram till nu

Snålmånaden är i full gång. Jag har inget budgeterat belopp per dag då det kan vara krångligt att räkna ut ett dagsbelopp när mat och annat handlas för hela familjen. 

Så här fyra dagar in i racet kan jag konstatera att fredagen blev en kostsam historia. 14-åringens flickvän var på middag hos oss igår kväll och pengarna rann iväg. Men det är inte värre än att jag tar igen det resten av månaden. Jag har redan från början bestämt att barnen inte ska bli lidande för mina påhitt. 

Inspirerad av http://frivid42.com/ kommer här en liten redovisning av 1-4 april:

1/4. Total utgift 0 kr.

2/4. Total utgift 0 kr (min man 64 kr för medicin till sonen. Nödvändigt.)

3/4. Total utgift 249 kr. Livsmedel. 

4/4. Total utgift 269 kr. 219 kr Livsmedel och 50 kr fickpengar till minstingen. 

Summa: 582 kr

Det är alltså mat till hela familjen samt en middagsgäst och måste väl ändå räknas som rimligt. Om man räknar på 146 kr per dag och delar det på fyra kan man ju välja att tänka att jag spenderat 36,50 kr per dag och då känns det genast mycket bättre.

Det här är vad som finns kvar av det som handlades under torsdagen och fredagen: en oöppnad påse färskpotatis, BBQ sås, 3 dl vispgrädde och ett paket havreknäcke. Men det ligger kalvkött i frysen så jag ska försöka övertala familjen att det blir perfekt till potatisen och smaskig sås går att laga på grädden. I så fall borde vi komma undan med att köpa grönsaker och barnens obligatoriska lördagsgodis för att klara dagen. 

Och tänk att det är så underhållande att kolla vad de andra deltagarna har för utgifter. Snålmånad förenar  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar