torsdag 17 april 2014

Personlighetspsykologi och försiktighetsprincipen

Jag har en försiktig personlighet vilket omedvetet påverkar hur jag förhåller mig till olika saker. Även om jag gärna ser mig som aktsam och förståndig snarare än ängslig och feg. Jag är Vattuman och vänsterhänt, om man nu tror på att sådant påverkar karaktärsdrag. 

Man kan inte kalla mig äventyrlig och jag är definitivt inte riskbenägen. Det är bortkastade pengar att ge bort Bungyjump och fallskärmshopp till mig. Jag skulle inte göra det ens för pengar. Innan barnen kunde min man vara ute i skogen och cykla freeride i timmar och jag var alltid lika orolig och övertygad om att han skulle bryta nacken. 

Jag förväntar mig alltid det värsta för då blir allt annat en glad överraskning. Jag bygger sällan upp några falska förhoppningar. Framförallt planerar jag allt noggrant. 

Alla sade att det är dyrt att skaffa barn - jag sparade som en galning så fort vi bestämt oss för att försöka skaffa barn, men det blev inte så dyrt som jag befarat.
Alla sade att det är så jobbigt att ha småbarn - jag föreställde mig det värsta, men det visade sig vara mycket lättare än jag hade föreställt mig. Därmed inte sagt att det stundom inte var ett inferno av barnskrik och sömnbrist men jag hade föreställt mig värre

Så där håller jag på. Fördelen är att jag är förberedd på det mesta. Jag räknar alltid lågt och gör inga glädjekalkyler. Bygger få luftslott. Försiktighet är en tillgång för den som inte vill leva ur hand i mun. Jag antar att personlighet spelar in en del i det här med långsiktigt sparande. Den som istället tar dagen som den kommer kanske inte alls tänker som jag när det kommer till framtiden. Möjligen krävs det vissa personlighetsdrag för att orka planera och genomföra ett sparande som innebär ett visst mått av oberoende i framtiden. För den som ständigt söker snabba kickar kan det nog upplevas som tråkigt och meningslöst. Sedan finns det naturligtvis grader däremellan, sparare som älskar extremsporter och adrenalinkickar. Men jag är ändå övertygad om att min framförhållning är ett måste för min sparplan. 

Jag tycker om att leva i nuet men vill inte att mina pengar gör det. 



6 kommentarer:

  1. Bra slutord där!
    När jag läste inlägget tänkte jag småroat på ordspråket "Ta ut glädjen i förskott, det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan" :-) kan ju vara något att tänka på ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, förstår att jag låter som värsta pessimisten men riktigt så illa är det inte. Jag blir bara inte förvånad när det dyker upp oförutsedda utgifter eller liknande. Men jag tar till mig ditt ordspråk, där finns det att lära :)

      Radera
  2. http://eclecticenergies.com/enneagram/test.php

    Här får du tips på kul personlighetstest (vars resultat du ju kan behålla för dig själv.) Hur lång tid det tar beror helt på dina svar. För mig tog det en kvart. Jag avser första varianten, inte nr 2.

    Har under en lång tid varit rätt så insnöad på det här med personlighetstest. Faktiskt är just denna som jag länkade till ovanligt bra och man kan lära sig enormt om sitt beteende och om andra om de också vill underkasta sig testet... ;). I ärlighetens namn så stoppar jag in folk i dessa kategorier hela tiden och erkänner att jag också tänkte någon gång tidigare "ja Snålcoachen är nog den typen..." men efter att ha läst ditt inlägg idag ändrade jag mig. Hade fått intrycket att du var en mycket äventyrlig person totalt utan spår av rädsla! :)

    Och ja det där med personlighet spelar nog en rejält stor roll vad gäller vilja och förmåga till långsiktighet, tålamod med sparande osv. Kulturen har ju inte direkt uppmuntrat till att stödja utvecklandet av försiktiga karaktärer utan snarare av konstgjorda konsumtionspersonligheter.

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart, tack! Jag älskar tester, i alla fall seriösa tester (de på Facebook kan jag klara mig utan). Det är intressant att se en personlighetsbeskrivning svart på vitt och se om den överensstämmer med min bild av mig själv.

      Det är mycket underhållande att du såg mig som en orädd och äventyrlig person eftersom det är precis tvärtom. Däremot har jag en bra självkänsla och det kanske är det som skiner igenom även i bloggen. Jag vågar inte hoppa bungyjump men jag vågar följa min övertygelse och stå för mina åsikter.

      Radera
  3. Jag är också av naturen försiktig och tror att det är bra men det finns inget gott som inte har något ont med sig. Om man är för försiktig är det möjligt att man går miste om bra möjligher inte minst när det gäller investeringar där den största risken antagligen är för låg avkastning. Det finns ju även en överhängande risk att man aldrig vågar släppa taget om en fast inkomst och sluta jobba utan 'vore det inte bra med en extra miljon på banken först'. Tror att man om man har den här personlighetstypen måste man bestämma sig i förväg för vad som är tillräckligt säkert i olika sammanhang. Vad är en 'säker' investering? När är jag 'säker' på cykeln? När är det 'säkert' att sluta arbeta och leva på besparingarna etc. Skrev ett inlägg för en tid sedan om risken med att sluta jobba i relativt unga år...kanske delvis för att övertyga mig själv;-)

    http://frivid42.com/2014/03/19/riskfyllt-att-sluta-jobba-i-relativt-unga-ar/

    SvaraRadera
  4. Visst är det så! Även om min försiktighet mer är kopplad till att jag inte vill hänga över en klippkant så är jag även typen som lätt skulle kunna fastna i ett "bara spara lite till"- beteende. Absolut.

    Det var ett bra tips du hade, att bestämma sig i förväg för vad som är tillräckligt. Jag lägger det på minnet.

    SvaraRadera