onsdag 23 april 2014

Jag effektiviserar vardagslivet

Tiden har gått så fort. Gräset blev grönt, solen värmer och snålmånaden går som på räls. Nu är det bara ett par dagar kvar innan jag går på min två månaders ledighet och det känns som om jag inte hinner med mentalt. Visserligen ska jag fortfarande jobba några dagar under maj och juni men det handlar om ett fåtal timmar i veckan. Tänk om livet alltid kunde vara så!

Idag var jag egentligen ledig men var tvungen att närvara på ett planeringsmöte som varade i tre timmar. Jag klev upp tidigt för att hinna stortvätta och handla middagsmat innan jag gick dit. Jag gillar att vara tidseffektiv och särskilt viktigt är det när det gäller min fritid. Därför slogs jag av tanken att möten sällan är tidseffektiva och jag kom på mig själv med att upprepade gånger snegla på klockan. Det skulle ritas skisser till ett ombyggnadsprojekt och det var många viljor som stretade åt olika håll varvat med kaffedrickande och småprat. Ett möte på normal arbetstid hade snarare fungerat som ett mycket välkommet avbrott i dagliga rutiner men en ledig dag drabbas man mest av myror i brallan. 

Tiden tar jag ut som kompledighet så det passar egentligen riktigt bra. Mannen åker nämligen bort med övernattning vilket innebär att jag måste gå från jobbet tidigare. Jag tänker göra det lätt för mig genom att förbereda något lättlagat redan ikväll, pastagratäng med broccoli och blomkål. Barnen älskar gratänger och de tycker om att få strimlad kalkon, skinka eller kassler till. Först tänkte jag köra vegetariskt (snålmånad...) men inne på matbutiken väntade en glad överraskning: kalkon på extrapris, 20 kr för en förpackning (ord. pris 43.95 kr). Jag köpte två förpackningar, perfekt att lägga den ena i frysen. 

Jag har koll på läget och prisvärt blev det också. Fint. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar