fredag 11 april 2014

Det är dags att sluta bunkra

Jag har tagit en paus i rensandet. Inte för att jag har tröttnat utan för att tiden inte räckt till. Veckan som gått har ägnats åt familjeliv och jobb. Emellertid hade jag en del nytvättad tvätt att ta hand om och lägga in i garderober och skåp. Och jag blev än en gång medveten om vilken överkonsumtion jag ägnat mig åt. 

När jag rullade ihop fem par nytvättade strumpor insåg jag att det ligger minst 25 par till i strumplådan. Nej, jag överdriver inte och ja, det är bara mina strumpor i lådan. Samma sak med underkläder: full låda. För att inte tala om linnen. Man kan tro att jag deltagit i en tävling, "försök hitta så många du kan och köp dem. Flest svarta och vita linnen vinner." Ytterst oklart varför jag bunkrat. Jag använder ändå bara de som ligger överst. Antalet går i strid med min ovilja att bygga tvättberg. Jag tvättar hellre regelbundet än har mängder av sunkig smutstvätt liggandes en längre tid. Alltså skulle jag klara mig på mindre än hälften. Jag har valt att betala för allt det där utan att egentligen behöva grejerna. Men nu ligger de där de ligger och jag känner inte för att kasta dem eftersom en hel del är så gott som oanvända. Däremot har jag lärt mig en läxa, att inte köpa fler.

För ett antal år sedan köpte jag nya handdukar. Alla i samma färg men i olika storlekar. Bra kvalitet, tjocka och mjuka. Det sved i plånboken men jag var nöjd med mitt köp. Därför är det helt obegripligt att jag för mindre än ett år sedan var och tittade på nya handdukar. Jag ville nämligen byta färg. Anledningen till att jag inte handlade då var att jag ville överväga färgvalet noggrant innan jag slog till. Idag är jag glad att jag väntade och har inte längre några planer på att byta handdukar innan de gamla är utslitna. 

Varför detta påhittade behov? Tidigare handlade jag ofta på lunchen, allt för att pigga upp jobbdagen och belöna mig med något fint. Det känns skönt att veta att jag inte behöver den sortens uppmuntran längre. 

Förresten vet varenda normalbegåvad kotte att de skönaste handdukarna är de som använts och tvättats en massa gånger.

13 kommentarer:

  1. Visst undrar man ibland vad man egentligen behöver. Ett exempel som jag kom att tänka på direkt är att vi har tre uppsättningar lakan till vår stora säng som vi köpte i USA för 8-9 år sedan. Tror inte jag känner någon som har så få uppsättningar lakan men med mitt 'nya' ekonomiska och ekologiska tänk tycker jag att vi egentligen har ett set för mycket då vi bara behöver ett byte när det är dags för tvätt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, två-tre uppsättningar räcker. Tror däremot att de flesta har knökfullt i sina linneskåp, gamla urtvättade lakan som de dessutom inte använder längre.

      Radera
    2. Farmor svarar .tre uppsättningar en ren en i säng och en i tvätten ..fungerar dvs fler behövs verkligen inte Kul blogg ...läser o känner igen mitt eget liv

      Radera
    3. Tack! Tycker ändå att en extra uppsättning kan vara bekvämt för barnfamiljer i vinterkräk- och sjukdomstider. Extra bäddning för ev övernattningsgäster är också bra att ha. Annars räcker det ju gott och väl med två.

      Radera
  2. Oj vad jag känner igen mig! Jag började min resning och resa när vi flyttade till Stockholm för snart ett år sedan. Och satan i gatan vad det känns underbart när lådor, skåp och hyllor inte är överfulla längre, en frihetskänsla! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fördelarna är många! Det blir både lättare att hitta saker samt lättare att städa och hålla undanplockat. Det är svårt att plocka undan på ett vettigt sätt om det redan är proppfullt i alla skåp och lådor.

      Jag inser mer och mer hur harmonisk jag blir av att ha mindre JUNK överallt. Och det blir så logiskt att låta bli att köpa på sig mer onödig skit i framtiden :)

      Radera
  3. Jag har också haft dille på att utrusta linneskåpet, speciellt svag har jag varit för kökshanddukar. Vi har klarat oss nästan ett år med bara två uppsättningar lakan till dubbelsängen, så varför ha fler?

    SvaraRadera
  4. Oj, nu vann du över Frivid42 som har hela TRE uppsättningar lakan :D

    Jag har inte brytt mig så mycket om kökshanddukar (särskilt inte efter att ungarna torkade matkladdiga munnar och händer på dem i smyg när de var mindre). Mina största "bygga berg av- grejer" har nog varit kläder och tidskrifter...

    SvaraRadera
  5. Känner igen mig i bunkrandet. Största frestelsen är strumpor. Hittar ofta billiga strumpor (billiga i förhållande till kvaliteten förstås.) Har ca 65 par...trots utrensning av 7 par nyligen som var håliga.

    Gillar tjocka linnehanddukar också och att ha ett manglat lager i skåpet. Har många vilket inte behövs i ett singelhushåll.

    Och linnen...ja känner igen mängden. Rensat även där men kan bara inte göra mig av med hela snygga linnen fastän jag har alldeles för många.

    Det är köpstopp på många poster i hushållet nu! Tycker ju att jag bara gör smarta köp, vilket är sant, men så här i efterhand så framstår det som snarast tvångsmässigt. När man inte behöver något mer så är det ett smartare köp att inte köpa alls än att lägga ytterligare slantar på nummer femtielva av samma sak.

    Eva

    SvaraRadera
  6. Exakt så! Det är så befriande att komma till den insikten, att man verkligen inte behöver femtielva av någonting. Och 65 par strumpor? Haha, det tar verkligen priset. Jag ifrågasatte varför jag behöver ca 30 par när jag räknat ut att jag skulle klara mig mer än väl på tio par. Nästan alla mina strumpor är svarta och ser mer eller mindre likadana ut så jag förstår inte vitsen med variation där.

    Nu kommer jag att slita ut ALLT innan jag överhuvudtaget överväger att köpa fler strumpor, linnen och liknande.

    SvaraRadera
  7. Längtar efter att rensa vårt linneskåp inför flytten! Vi har fula gamla dukar, lakan och handdukar som aldrig används. Kökshanddukarna rör jag inte dock. Kladdiga barnmunnar är anledningen även här.

    SvaraRadera
  8. Smart att rensa innan flytten så att ni inte kör extra flyttlass i onödan. Finns ingenting som rensar skåpen lika bra som en flytt. För att inte tala om vilken ordning man har när man precis packat upp allt i den nya bostaden!

    SvaraRadera
  9. Om man har för få strumpor och underkläder måste man köra tvättmaskinen extra ofta vilket är väsentligt dyrare än att kanske ha ombyten för en vecka i taget och sedan köra allt på en gång.

    SvaraRadera