tisdag 1 april 2014

Förtydligande snålmånad

Jag vill förtydliga en sak: den här månaden kör jag dubbla utmaningar. 

Det är dels Familjen Fri's sporrande uppgift att bokföra alla livsmedelsinköp under en månad, dels Kanjagblirik's utmaning att delta i en snålmånad. Det här är med andra ord två helt olika projekt och detta måste hållas i åtanke. Trots detta vill jag sammanföra de två delarna med varandra eftersom jag tycker att de passar ihop och tillsammans motiverar de mig att driva sparandet hårdare under en månads tid. 

Anledningen till att jag tar upp det nu är för att förtydliga vad jag skriver om. Vad är skillnaden mellan de två utmaningarna? Den viktigaste skillnaden för mig är att snålmånaden beräknas utifrån en person och inte en ev. partner medan Fri's bokföringsuppdrag gäller bådas livsmedelsinköp. Jag utgår i alla fall ifrån att det är tänkt så. Min man och jag handlar mat väldigt olika ofta och olika mycket så det skulle aldrig gå att sammanställa vår totala matkostnad utifrån vad bara en av oss handlat. I övrigt handlar det för mig om att se hur lite pengar jag kan klara mig på under april. 

Min man deltar alltså inte i snålmånad men han är ofrivilligt delaktig i bokföringsuppdraget och jag kräver in varenda litet kvitto. 


Länkar till båda utmaningarna hittar du här: 





2 kommentarer:

  1. Kul att du är med oss! Vi kör också båda utmaningarna och som du säger kompletterar de varandra bra. :) Eftersom vi bloggar tillsammans så kommer vi att räkna hela familjens kostnader i båda utmaningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir nästan lite avis på ert team! Jag har stöttning från make och familj men det finns ändå lite skepticism att jobba bort. De tycker att det här är lite "väl extremt" men jag har förklarat att det är som vilken idrottsgren som helst;) Och man kommer ingen vart med halvmesyrer.

      Radera