tisdag 8 april 2014

Redovisning av första snålveckan

Här kommer en redovisning av Snålmånadens första vecka: 

Mat - 808 kr 

Hygien - 0 kr

Nöjen - 0 kr

Kläder/Utseende - 0 kr

Transport - 0 kr

Inredning - 0 kr

Övrigt - Mediciner till barnen (pollenallergi) 81 kr samt fickpengar till yngsta sonen 50 kr. 14-åringen har månadspeng men den är inte utbetald än. 

Siffrorna ovan avser mat för ett hushåll på fyra personer inklusive fredagschips och lördagsgodis. Jag har samlat både mina och min mans kvitton. 
Delat på fyra blir det 202 kr/person och ca 25 kr/dag vilket känns som bra jobbat. 

Första veckan har gått förvånansvärt lätt men nu börjar det bli tuffare. Det ekar väldigt tomt i kylen och börjar kännas omöjligt att kombinera ihop vettiga maträtter av det lilla som finns kvar. Det börjar även krisa i badrummet, idag tog pumptvålen slut och det bär emot att ställa duschtvålen på handfatskanten. Det finns bara slattar kvar i mina hårbalsam och utan balsam kan jag inte reda ut håret. 

Att jag fick ner transportkostnaden till noll beror på att jag bor på gångavstånd från jobbet och att jag har undvikit nöjesresor på fritiden. Lånet av kollegans busskort gjorde bussresan tur och retur kostnadsfri i torsdags. 


8 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat imponerande. Jag ligger i motfas, har gjort av med betydligt mer pengar men har samtidigt ett välfyllt kylskåp och badrum:-)
    Kolla gärna och kommentera min uppdatering från imorse:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr eller senare behöver man fylla på och det är bara en tidsfråga när...så jag kommer absolut inte att kunna hålla samma nivå hela månaden, tyvärr. Men jag gillar känslan av "kickstart".

      Radera
  2. Kul att flera med familj är med i utmaningen. Det är svårare att vara lika snål/sparsam som jag skulle vara om jag var ensamstående.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar också att det är fler familjer som deltar och inte bara ensamstående eller barnfria par. Herregud, vilken skillnad! Som ensamstående hade jag kunnat köra ett helt annat race.

      Radera
  3. Ser bra ut!
    Men hygien kan ju dra iväg om flera saker behöver inhandlas.
    Så jag röstar på att duscha hos grannen... ;-)
    Själv ska jag publicera ett hygien-inlägg snart. Så även boende, som jag fått frågor om. Presenttips har jag lagt upp några, men fler kommer nog framöver.
    Nu tuffar vi vidare i utmaningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg dina presenttips, mycket fiffiga! Ser fram emot ditt hygieninlägg då jag har en ständig inre konflikt mellan att snåla och att falla tillbaka i gamla mönster där jag går bananas bland alla frestande fina flaskor och dyra burkar.

      Radera
  4. Bra jobbat! Skönt med en till barnfamilj ockå :-) Jag har ju mina på halvtid ialla fall.

    SvaraRadera
  5. Halvtid skulle göra underverk med matkostnaden! Hm, kanske ska låna ut dem till farmor under påsklovet... :)

    Och ja, jag tycker också att det är himla trevligt att kunna "jämföra" med andra barnfamiljer.

    SvaraRadera