söndag 13 april 2014

Redovisning av andra snålveckan

Här kommer en redovisning av Snålmånadens andra vecka: 

Mat -  968 kr 

Hygien - 44 kr. 

Nöjen - 0 kr 

Kläder/Utseende - 0 kr

Transport - 0 kr

Inredning - 0 kr

Övrigt - Idag blev det frisören för båda barnen, totalt 640 kr. Tveksamt om det ska räknas in någonstans eftersom snålmånaden endast gäller mina privata utgifter. Min egen lugg hänger ner över ögonen vid det här laget men aldrig i livet att jag går och klipper mig under snålmånaden.

Siffrorna ovan avser mat för ett hushåll på fyra personer inklusive fredagschips och lördagsgodis. Jag har samlat både mina och min mans kvitton. 
Delat på fyra blir det 242 kr/person och ca 34,50 kr/dag vilket känns lite trist då vi låg lägre förra veckan. 

Och nu väntar påsken med en veckas skollov och ökade matkostnader...


10 kommentarer:

  1. Tack för inspirerande läsning! Jag håller på att tillfriskna från "slösa" till "spara"
    Jag har alltför länge skyllt på allt annat än mig själv för min dåliga ekonomi. Nu -20 år senare- börjar min gamla chefs standard citat vid lönesamtal sjunka in "det är inte de stora inkomsterna utan de små utgifterna som gör att du blir rik"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Härligt om jag lyckas inspirera!

      Hm, jag vet inte riktigt om det är argument man vill höra från en chef under pågående löneförhandling... ;) I övrigt hade chefen helt rätt.

      Lycka till med "tillfrisknandet" från Slösa till Spara. Jag kan säga så här: kan jag, kan vem som helst. Det kanske låter klyschigt men du anar inte hur tanklöst jag slösade tidigare.

      Radera
  2. Skulle du våga klippa luggen själv? Det finns instruktioner på Youtube. Jag klippte själv barnens hår tills de blev för kräsna. Inte så lyckat i början men övning gav färdighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våga och våga...jag brukar hacka lite i luggen med kökssaxen mellan frisörbesöken. Varje gång jag går och klipper mig frågar frisören om jag försökt klippa luggen själv och varje gång svarar jag oskyldigt "nääää...." med korsade fingrar...

      Radera
  3. Men det ser väl ändå bra ut med era siffror?!
    Jag brukar klippa min dotter och sist när jag skulle klippas gick hon lös med saxen. Eller, jag instruerade noggrant! Och det blev bra :-) Luggen sköter jag dock själv.
    Du får jaga iväg barnen till kompisarna under lovet... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, egentligen ser siffrorna väl bra ut men förra veckan låg det på 25 kr/dag...

      Ja, jag får nog jaga iväg ungarna innan de drar hit alla sina kompisar och länsar vårt kylskåp istället :)

      Radera
  4. Hej ser riktigt bra ut!
    Hur är det med transport är den verkligen 0 eller har ni inte tankat/köpt busskort ännu? Jag är lite fundersam själv på hur jag ska göra med transport, har inte tankat bilen sedan i Februari då jag är pappaledig nu och inte kör till jobbet samtidigt som jag är mycket noga med när jag tar bilen. Tanken är forfarande mer än halvfull så något extremt skulle behöva hända för att jag skulle behöva tanka.


    PS. Se till att det inte finns för mycket gott i kylen så kanske barnen väljer självmant att gå till någon annan:-)

    SvaraRadera
  5. Japp, det är helt sant! Transport ligger på 0 kr för mig. Jag promenerar nämligen till/från jobbet och har hittills iskallt kapat allt vad fritidsutflykter heter under april månad.

    Min man och 14-åringen åker kommunalt och de har varsitt säsongskort men dels är de inte delaktiga i snålmånaden, dels är dessa säsongskort inte köpta under april månad.

    Att jag tar upp andra saker som egentligen inte behöver redovisas som t.ex barnens frisörbesök är för att visa att vi givetvis har andra utgifter än de siffror som bara rör mina personliga kostnader.

    Härligt med ett smart tips, hoppas bara att vi inte får rykte om oss att inte ge våra barn någon mat hemma :)

    SvaraRadera
  6. Handlade på CityGross igår och hamnade bakom en familjefar i kassakön. Han hade fyllt vagnen med enorma mängder "mat". Jag började prata med honom med orden "När man ser det här förstår jag varför staten betalar ut barnbidrag." Han menade att det ändå bara var en droppe i havet i sammanhanget och att ett barn kostade runt 4 miljoner fram till 18-årsdagen. Jag kontrade med att man bestämmer det själv genom sina prioriteringar och man också kunde se det som att staten födde alla Sveriges barn, dvs att ett barn kan äta för drygt 1000 kr per månad när de annars går i skolan, undantaget möjligen för extremhungriga tonårsbarn. Detta gjorde honom enormt provocerad och nästan arg...

    Det mesta som låg i hans kundvagn var inte mat i egentlig mening utan mest godis, läsk och annat påskgott. Jag nämnde att jag läst på nätet om familjer som kunde äta för några få tusenlappar per månad. Han upprördes över detta och fräste att socanmälan var aktuell i dessa fall. Det var intressant att se hans vrede och frustration över andras förmåga att lyckas få ned matkostnaderna. Det var tydligen ett känsligt ämne så jag förblev tyst efter det och funderade på vad ni bloggare hade tänkt och vad ni sagt till denna stressade påskhandlande pappa. Han såg inte ut att vara annat än relativt välbeställd (välvårdat språk, klassisk välvårdad klädsel och andra attribut som avslöjar att han nog tillhör medelklassen) så hans yttre skars sig lite med hur jag upplevde hans stress över det ekonomiska. När han betalade så blev han ilsken över att hans 10%-kupong inte gälllde förrän nästa vecka. Kanske inte så konstigt för att kom ut därifrån med, enligt egen utsago, tre-fyra dagars mat till sin trebarnsfamlij för 2700 kr...visst det är påsk men inte sade han nej till någon onödigt det vill jag lova! Har aldrig sett en sådan full kundvagn någonsin.

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du är otrolig som vågar röra om i grytan på det där viset. Tycker faktiskt lite synd om pappan som fyllt kundvagnen med påskmat utan att veta vad som väntade i kassakön :)

      Personligen skulle jag aldrig ifrågasätta eller kommentera vad andra väljer att göra med sina pengar. Jag anser att det är var och ens ensak och jag har ju ingen aning om hur ofta de handlar eller till hur många. En fembarnsfamilj lär behöva handla mer än en tvåbarnsfamilj, personen ifråga kanske ska ha gäster osv.

      Däremot har även jag noterat att folk handlar väldiga mängder mat under storhelger. Idag var jag den enda i kön på stormarknaden med en lätt kundkorg i handen, alla andra körde välfyllda vagnar (stora lass påskgott!)

      Radera