måndag 21 april 2014

Redovisning av tredje snålveckan

Här kommer en redovisning av Snålmånadens tredje vecka: 

Mat -  427 kr 

Hygien - 0 kr. 

Nöjen - 81 kr. Söndagens utefika med min man och minsta barnet. Jag köpte en kyld dricka till mig själv, 12 kr. Och det enbart för att det var så varmt i solen att jag höll på att smälla av. 

Kläder/Utseende - 0 kr

Transport - 170 kr. Blev motvilligt tvungen att fylla på SL-kortet för att kunna ta mig dit jag planerat under påskledigheten.

Inredning - 0 kr

Övrigt -
Siffrorna ovan avser mat för ett hushåll på fyra personer varav 68 kr är påskgodis till barnen. De fick inga mängder men hade önskat sig lite dyrare påsgodis istället för vanligt lösviktsgodis.

Jag har samlat både mina och min mans kvitton. 
Delat på fyra blir det 107 kr/person och ca 15 kr/dag vilket nästan känns osannolikt med tanke på att det varit storhelg. Å andra sidan har vi inte varit hemma särskilt mycket vilket givetvis resulterat i lägre matkostnader.

Min man har även hämtat ut mer receptbelagd medicin (allergitabletter och stora pumpflaskor med mjukgörande salva till sonens hud) för 245 kr. Han ville passa på att utnyttja högkostnadsskyddet som går ut i början av maj.

Nu är det bara en vecka kvar på utmaningen och jag måste säga att veckorna gått fort. Jag har aldrig tidigare sparat kvitton men det har visat sig vara effektivt. Jag tänker mig för både en och två gånger innan jag stoppar något i varukorgen. De enda matrester vi kastat är lite bortglömd kokt potatis och några små vissna grönsaksstumpar så svinnet har varit minimalt. Det känns bra.


6 kommentarer:

  1. Grattis, bra resultat med tanke på att ni är flera i familjen. Jag tycker att jag skulle kunna vara "snålare" mot mig själv, men måste hejda mig, de övriga familjemedlemmarna är ju "oskyldiga".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Vi har åkt snålskjuts genom att a) äta upp det som legat i frysen och b) hållit oss hemifrån så siffrorna ser bättre ut än vad de egentligen borde, så att säga.

      Radera
  2. Ser ut att gå riktigt bra, jag har också lätt att vara snål mot mig själv och familjen är med mig så det är inte heller något större problem. Däremot tycker jag det viktigt att vara generös vilket inte nödvändigtvis betyder att man behöver spendera mycket pengar......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, jag är definitivt mycket snålare mot mig själv än mot omgivningen. Jag räknar med att fortsätta köpa presenter eller bjuda på mat på samma sätt som tidigare eftersom köpstoppet omfattar endast mig. Av en ren slump har det inte funnits anledning att köpa presenter under snålmånaden men jag hade gjort det utan att tveka om så vore fallet. Barnen fick givetvis påskägg enligt tradition.

      Radera
  3. Bra jobbat en helg som denna! Sparsam men inte snål för er del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag tycker själv att det är intressant att vi klarade oss på så lite utan att egentligen sakna något.

      Radera