lördag 12 april 2014

Skeptiker - den bästa drivkraften

Jag älskar ju att babbla på om omgivningens reaktioner. Idag är inget undantag. 
Min man träffade en kompis över en fika. Kompisen är en otroligt trevlig kille, för att inte tala om rolig. Däremot har jag tröttnat på raljerandet kring vårt sparande. Jag råkade nämna sparandet för honom en gång och nu får jag vackert bjuda på att det tydligen har ett högt underhållningsvärde. Inte för att jag har några egentliga problem med det men jag har i alla fall lärt mig hålla tyst fortsättningsvis. Hur som helst, ett köpcentrum i närheten kör ett kupongrace med fina erbjudanden. Vi brukar se till att utnyttja dessa flitigt, passar på att köpa barnskor och liknande som vi ändå skulle ha köpt. Så min man hade tagit med sig rabattkuponger som gällde fika för en billig peng och 20% på sportbutiker där de har ett stort urval av barnskor. Han hade även ett ärende att uträtta på mobilbutiken gällande sonens födelsedagstelefon. 

Den här kompisen kunde inte sluta göra sig lustig över kaffekupongerna och den dyra mobiltelefonen. Det som för mig framstår som obegripligt är bristen på koppling mellan fokus på sparande och ett medvetet köpbeslut av en sällanköpsvara. För mig är det så enkelt, det finns mycket pengar att spara genom att skära ner på småutgifterna men det utesluter inte ett urval planerade köp. Troligtvis en total självklarhet för majoriteten som väljer att läsa den här typen av blogg men fortfarande obegripligt för folk i allmänhet. Dessa skeptiker har sin åsikt klar, vanliga löntagare kan omöjligen bygga upp ett kapital som ger långsiktig avkastning och skapar framtida frihet. De lever i övertygelsen att det endast är förunnat Lottomiljonärer och rikemansbarn att slippa vara beroende av en heltidsinkomst. Men framförallt känner jag att jag blir sedd som en udda figur, någon som fått en knäpp och lever i en drömvärld. Jag tror även att det ligger en del osäkerhet bakom skämtandet. En oro över att vi faktiskt ska klara av det här utan att andra lyckas räkna ut hur vi lyckades. 

Jag finner det sporrande och blir bara mer övertygad om att fortsätta spara. Skeptiker ger mig energi och övertygar mig om att förverkliga planen på ekonomisk frihet.

Nåväl, för min del blev det givetvis ingen köpefika. Min man deltar inte i snålmånaden och kan därför ägna sig åt slösaktighet. Själv ligger jag stadigt som en klippa på NOLL kronor i nöjesutgifter. 

21 kommentarer:

  1. Känner igen detta, och jag tror att man med fördel hanterar det på två sätt, förutsatt att man är trygg i sitt eget projekt (vilket understöd av andra, bloggar som denna, bidrar till). Till att börja med vänja sig vid att ignorera andras skämt och inse att det inte är en själv de handlar om. Som det mesta människor säger och gör så handlar det om dem själva, deras egna tvivel, tillkortakommanden och egon. För det andra tror jag att man våga skämta om sig själv (t.ex. att man kan unna sig dubbla uppsättningar lakan eftersom det är trevligt med lite variation). Det sänker andra människors garden och lättar även för en själv mentalt.

    Det finns i andras ögon tror jag något både futilt och grandiost i projekt som dessa. Det futila att leva ett dagligen medvetet ekonomiskt liv. Det grandiosa i att planera för att bli ekonomist oberoende. Det första hanterar omgivningen med fördel med förlöjligande, Det senare med jante, eftersom det skulle innebära att höja sig över mängden.

    Det svåraste är enligt min erfarenhet dock varken det ekonomiskt medvetna eller sparandet, utan tilltron till det egenskapade kassaflödet. En förmögenhet kan alla skapa. Att våga kapa kassaflödet lön och förlita sig på det egna kassaflödet är dock en helt annan femma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din analys är klockren! Gillar särskilt hur du sätter fingret på futilt och grandiost. Att ha självkontroll, kunna avstå och behärska sina impulser (tänk t. ex bantning) har alltid provocerat en del som inte själva klarar att bryta en dålig vana eller ändra livsstil. Alla vill inte banta, sluta röka eller spara men bara det faktum att någon annan klarar det kan utgöra ett påtagligt hot och påminner om deras egna problem och tillkortakommanden.

      Och det kan säkert provocera att att man går emot den stora massan och gör egna val, går utanför normen.

      Radera
  2. Hej!
    Skratta åt dem.
    Om man tittar lite längre fram funkar Sverige AB för att folk konsumerar. Även om det börjar att finnas ekonomiska teori om icke tillväxt är våra landekomomi baserat på att det finns tillväxt och konsumtion.
    Om alla skulle göra som vi skulle det inte gå. Däremot går det jätte bra att en liten gör det och får fördelar av det.
    Tacka honom för att konsumera. Han finansierar din sparande ;-)

    För att återkomma till dyr medvetet inköp vs sparande.
    Vi har haft samma när vi har haft två hus under en 6 månader period när vi har flytta. Folk har först undra (man ser inte i ögons) hur vi kan klara det och efter folk tycker att vi inte är klok. Samtidit var det medvetet då vi ville bo på en viss plats.
    En annan exempel är när vi köpte en TV. Vi var de sista i gata som bytte från tjock TV till plat TV (2 år sedan). De andra funkade och vi har väntat på att en TV med de funktion vi ville skulle vara tillgänglig till ett pris och en kvalitet som vi tyckte var värt.
    Dyrare med medveten (fast de andra har troligtvis hunnit byta TV två gånger för att gå upp i storlek :-) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tacka honom för att konsumera. Han finansierar din sparande". Hahaha, underbar kommentar!

      Elektronik blir snabbt omodernt och det kommer ständigt ut nya produkter så jag tycker att det är bättre att köra slut på de apparater man redan har innan man köper nytt. Vad man än köper blir det garanterat omodernt väldigt snabbt i alla fall. Känner igen din historia med TV'n. Jag var sist i gänget med iPhone (och det var trots allt innan det här hårdsparandet började) och nu är jag den enda med en fyra istället för en femma. Och...I couldn't care less! Mitt abonnemang ligger på 89 kr/månaden (!) medan deras ligger på 550-600 kr (pga byte till nya telefoner som de inte kunnat motstå).

      Radera
  3. Jag tror att det hela i många fall beror på sin egen osäkerhet och framförallt tycker jag att det är sjukt ointelligent! Med lite procenträkning och googlande kommer man långt och jag kan inte komma ihåg sist jag köpte något för fullt pris? Det hade varit kul att räkna ut vad jag sparar i rabatter på ett år och slänga i ansiktet på sådana människor med kupongfördommar!
    Kanske ytterligare en utmaning bland oss sparare haha!

    Jag skäms inte för mitt sparande och pratar vitt och brett om det bland mina vänner. Givetvis med olika reaktioner men för det mesta är det positivt ändå!
    Det gäller att stå på sig! Med mer pengar på banken kommer ett större självförtroende.
    Jag var ute med ett helt gäng vänner och vänners vänner för ett tag sedan, vi var på en bar där jag inte hade helt koll på att dom hade någon form av Happy Hour den tiden vi var där. När jag skulle betala 45 kr för mitt glas Cava trodde jag att jag hörde fel!
    Väl tillbaka till bordet där alla satt ropar jag ut min förtjusning till denna lågpris drink varav en person fäller kommentaren - att det är billigt det pratar man inte högt om, din drink ser ju dyrare ut än vad den är, så varför skylta med priset? Det löjligaste jag har hört på länge. Varför måste allt vara så mycket yta och fasad?
    Hur som helst, en kort stund senare ser jag samma person med samma lågprisdrink i sin hand.

    Skrattar först som skrattar sist passar väldigt bra in i din berättelse tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en härlig personlighet! Du verkar rättfram, okonstlad och uppriktig på ett sätt som jag verkligen uppskattar (läser din blogg och har skapat en bild av dig).

      Jag skäms absolut inte för mitt sparande men jag orkar inte förklara och försvara mina mål i absurdum. Ingen annan behöver redovisa sina konsumtionsvanor in i minsta detalj för omgivningen så varför skulle jag som sparare behöva göra det? Jag är inte den som duckar för en nyanserad diskussion om ekonomi men jag tröttnar på fjantandet och misstron över vad jag håller på med. Däremot tar jag inte illa vid mig utan skrattar hela vägen till banken... :)

      Härligt exempel där med Cavan. Jag är likadan, älskar att berätta om hur man kan göra ett fynd. Känner inget behov av att försöka bygga upp en flashig image inför andra, blir hellre omtalad som ruskigt ekonomismart :)

      Och ja, att sammanställa alla rabatter och kuponger under t.ex ett års tid skulle verkligen ge en kick till sparandet!

      Radera
  4. Det är intressant det här med hur sparande tas emot av omvärlden. Vi lever på vad vi tycker är en rimlig nivå, men jag misstänker att familjen på min frus sida tycker att vi är slösaktiga (de är vana att leva sparsamt och har medelinkomster) medan familjen på min sida tycker att vi är lite snåla (de lever relativt slösaktigt och har lite högre inkomster). Vi nöjer oss med att den nivå vi har är rimlig för oss och är nöjda med att vi kan leva i överflöd och ändå spara 60% av inkomsterna varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vi nöjer oss med att den nivå vi har är rimlig för oss och är nöjda med att vi kan leva i överflöd och ändå spara 60% av inkomsterna varje månad."

      Meningar som dessa är rätt fantastiska, eftersom allt sitter i betraktarens egen upplevelse. Vill man bestämma sig för att man har det knapert så man kan man göra det. Vill man i stället se allt man har tillgång till som ett överflöd (vilket det förmodligen är för 90% av världens befolkning) som man välja det synsättet i stället.

      Som lök på laxen innebär det senare synsättet att ni sinom tid kommer att leva även i tidsmässigt överflöd. Det är förmodligen det verkliga överflödet!

      En fråga off topic: Det tycks som att vi alla som skriver och läser här och på andra liknande blogga strävar efter ekonomiskt oberoende. Men finns det här ingen som redan tagit steget över till andra sidan, som är ekonomiskt oberoende, som är fri, som äger sin tid?

      Radera
    2. Storugglan:

      Har tänkt så också, finns det ingen här som redan är "fri" som jag är. Viserligen är det uppenbart att jag är den med den lägsta inkomsten (med nöd och näppe över hundratusen om året före skatt) men jag har inga skulder, har massor av tid och jobbar bara när jag vill, de senaste åren ganska så lite. Behöver inte jobba ens så lite men vill inte att besparingar ska ätas upp i onödan.

      Vill faktiskt inte ha mer fritid heller. Det räcker gott med den jag redan har. När man har så mycket tid så är det inte säkert att man gör så mycket vettigt heller alltid. Det tänker jag ofta på när folk vill pensionera sig tidigt. Vad ska de göra utan jobb i massor av år? Arbete är ju något lustfyllt och produktivt när man väl gör det med kvalitet och är utvilad och motiverad. Har aldrig haft planer på tidig pension men däremot ett lugnt arbetsliv där det jag gör görs med kvalitet och där jag kan ta paus flera dagar eller veckor om jag vill. Sådan arbetssituation har jag nu sedan ganska länge. Låga fasta kostnader är dock ett måste och absolut ingen familj att försörja! Om denna situation kallas att vara ekonomiskt oberoende är ju inte självklart förstås men nog är jag mer oberoende än medelsvensson!

      Eva

      Radera
    3. Men åh, det där väckte stark längtan efter att få följa en blogg skriven av någon från andra sidan (ej att förknippa med tvivelaktiga tv-serier som "Det okända";)). De fria som äger sin tid borde ha mycket mer tid till att blogga än heltidsslavarna.

      Kan drivkraften bakom bloggarna eventuellt vara att "resan är viktigare än målet" och att bloggandet avslutas vid uppnått mål? När jag googlade runt hittade jag en massa äldre och inaktiva bloggar där jag undrar vad som hände sedan. En del verkade sluta blogga när de fick barn och köpte hus, troligtvis beroende på att de inte längre kunde hålla tidigare spartakt.
      En uppföljning av dessa vore också intressant!

      Radera
    4. Grattis, Eva! Din modell är ju en av de framgångsrika för dem som vill välja den typen av liv. Andra typer av ekonomiskt oberoende liv kräver förmodligen andra modeller. Men bara det faktum att någon finns där som ett uppenbart exempel tror jag kan vara viktigt för många människor. Berätta gärna mer om dina lösningar och hur du ser på olika frågor, här eller i andra trådar. Ser fram emot att läsa mer från dig!

      Radera
    5. Snålcoachen: Har haft en blogg i bloggarnas barndom men lade ned den efter tre månader då jag upplevde att det inte var min grej. Skriver varje dag i en vanlig skrivbok istället. Däremot kommenterar jag gärna bloggar. Håller med om att vissa bloggare borde göra uppföljning, många lägger ned utan förklaring och man undrar vad som hände...

      Storugglan:

      Har inga speciella lösningar, inga direkta strategier osv. Har sedan jag flyttade hemifrån för 20 år sedan alltid haft låga materiella krav på livet och då kan man leva på extremt låg inkomst. Jobbade mycket, ibland långt mer än heltid mellan 20 och 30 års ålder, studerade samtidigt med jobbande och sparade massor då jag insåg hur arbetslivet fungerade. Har inget intresse för att bilda familj, äga egen bostad (ta lån alltså), handla dyra prylar och resa ofta och långt bort. Allt detta gör att jag kan ta det lugnt och vara mycket ledig och ta det lugnt och läsa - just det jag alltid gjort som barn och också gärna fortsätter med.

      Vill bidra också med mina talanger till samhället men då jag märkt på senare år att de efterfrågas allt mindre så lever jag allt mer för mig själv. Vilka bidrag efterfrågas inte? Viljan till att utföra arbete med eftertänksamhet och kvalitet (finns ej pengar till det), bidra med sund moral, insikt och kunskap (finns ej intresse eftersom det inte ger kortsiktig pengavinst), göra något för andra (ingen tror längre på att man kan tänka på andra än sig själv och om man ändå gör det är man inkompetent och dum.)

      Så min udda livsstil är inte så uttänkt och planerad utan följer naturligt av mina andra val i livet. Jag har (nästan) alltid valt det som stämmer med mina inre värderingar och upptäckt att det är det dyraste råd jag "köpt". När man väl införskaffat det så finns inte plats för annat kostnadskrävande. Sover gott och känner frid varje dag! :)

      Eva

      Radera
    6. Tror att insikten om att det går att bli ekonomiskt oberoende och gå i tidig pension är en relativt ny i Sverige och därför finns det inte så många på andra sidan ännu. Amerikanska bloggar finns det en hel del av dock.

      När det kommer till frågan om tidig pension så skrev MMM ett bra inlägg om det för ett tag sedan: http://www.mrmoneymustache.com/2013/02/13/mr-money-mustache-vs-the-internet-retirement-police/

      Tidig pension i det sammanhanget avser inte en period där man slutar jobba helt. Det är snarare en pension från ett fast heltidsarbete som avses. Det är inga problem att gå i tidig pension och ta tillfälliga jobb, volontärarbeta eller starta eget företag. Det MMM och många andra menar är friheten från det där 8-17-arbetet med en chef som bestämmer var du ska befinna dig och när.

      Vi har inga problem med att se en aktiv framtid för oss utan heltidsarbete.

      Radera
    7. Eva: Kan bara gratulera dig till dina framgångar. De är avundsvärda.

      Familjen Fri: Jag kan tänka mig att det finns även andra faktorer som bidrar till att detta tänkande är så sällsynt här i landet. Ett är att Sverige är ett korporativt samhälle där många ser lösningar som endast kollektiva. Ett annat är att vi har ett strikt reglerat arbetsliv med stark anställningstrygghet som i sin tur genererar inlåsningseffketer (lagstiftningen gör att arbetsgivare drar sig för att anställa eftersom det är svårt att göra sig av med folk, vilket i sin tur gör att de som har ett jobb drar sig för att säga upp sig och söka nytt).

      En ytterligare annan faktor kan vara att vi i Sverige inte har någon större strävan efter att vara autonoma och självständiga, även om vi är synnerlige måna om att framstå som individuella och unika. Statsvetaren Peter Santesson skrev en artikel nyligen om detta i tidskriften Axess (http://axess.se/magasin/default.aspx?article=2018#.U07gHVV_uSo).

      Radera
    8. Åh, vad kul Storugglan att du tipsar om Axess - den bästa tidsskriften!

      Läs den alla oavsett politiska sympatier! Så mycket klokt i den. Går att låna hem från biblioteket.

      Eva

      Radera
    9. Tack för lästipset Storugglan!

      Radera
    10. Jag vill också tacka för länk och lästips! Det får bli morgondagens läsning. Jag ser redan fram emot det.

      Radera
  5. Hej och grattis till en så aktiv blogg :D
    Läst igenom alla inlägg (hur har du hunnit med så många på så kort tid?!) och känner igen mig i det du skriver om!

    Hade en konversation på jobbet där 5 av 5 personer jag talade med tyckte det var nonsens att ens spara över 40% av lönen. Måste ju gå till sprit och annat roligt man kan göra. "Synd" att folk tänker så men som det nämns ovan så tjänar jag bara allt mer när andra spenderar i det jag investerat!

    Håller med samtliga kommentarer ovan och ser fram emot fler inlägg från dig!

    Mvh,
    Sam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tackar varmast för att du ser fram emot fler inlägg. Jag blev jätteglad!

      Jag försöker dra iväg ett inlägg per dag och lägger ingen tid på att tramsa med utkast eller ändringar hit och dit :) Jag öser bara på och skummar igenom texten en gång på jakt efter stavfel innan jag lägger anser mig vara klar.

      Känner alltför väl igen det där med kollegor på jobbet och det befäster bara min övertygelse att det finns mååånga fler slösare än sparare. Inte mig emot men ibland saknar jag någon att diskutera sparande med (utanför blogglivet).

      Radera
  6. Jag gillar att göra kupongfynd på sådant som ändå måste köpas - blöjor, t ex. När vårt barn var nyfött köpte vi bara blöjor med någon form av rabatt i flera månader. Kläder och saker har vi till stor del ärvt, köpt begagnat eller på rea. Älskar att göra ett kap - med eller utan kupong :) /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi körde också ALLA blöjor på kupong så när andra bebisföräldrar frågade om vi använde Libero eller Pampers så tittade jag bara oförstående på dem. Givetvis köper man det märke som man har fått kupong på. Vill minnas att det var rätt generösa rabatter på de där kupongerna.

      Radera