söndag 29 mars 2015

Snålmånad i april

Det råkade bli ett par dagars bloggpaus när Snålcoachen blev sjuksköterskecoach.
Min man blev sjuk och lyckades pricka in gallbesvär med någon slags jobbig influensa. Det var skickligt gjort att lyckas må dåligt i exakt hela kroppen samtidigt och det tog läkaren ett tag att bena ut vad som var vad och vilka symtom som bör kopplas ihop med vad. 

Nu är han på bättringsvägen även om han fortfarande hostar och känner sig trött. Till saken hör att min man har väldigt hög metabolism. Han är underviktig och har otroligt lätt för att gå ner i vikt så ni kan ju tänka er vad som händer när han blir sjuk. Vikten rasar! Han behövde ett energirikt kosttillskott så jag fick traska till Apoteket och köpa näringsdrycker som han dricker mellan måltiderna. Det är verkligen jättekul att jag sitter i ena hörnet av soffan och gnäller över att jag inte lyckas gå ner fyra kilo medan han sitter i det andra hörnet och kämpar febrilt för att gå upp i vikt. Allt hade varit så mycket enklare om jag bara hade kunnat kasta ett par kilo av mitt fett på honom och sedan skulle vi båda vara nöjda. 

Näringsdrycker är ett väldigt dyrt komplement till maten och inte tänkt som långsiktig lösning. Inte för vår del i alla fall eftersom ett 4-pack ligger på 95 kr. Det blir ungefär samma literpris som Champagne. Men vi kör väl på en vecka till så att han får i sig ett balanserat innehåll av nyttigheter innan jag går över till att tillverka egna drycker på ovispad grädde, O'boy och en skvätt matolja.

Nu när jag är femhundra kronor fattigare på grund av näringsdrycker så passar det ju utmärkt att andra bloggare utlyst en utmaning. En favorit i repris: snålmånad i april. 
Det enda som skvaver lite är att Miljonär innan 30 tar det här ett steg till. Han planerar nämligen att spara hela aprillönen. Han tänker alltså inte göra av med en enda krona av lönen och istället använda sig av alternativa inkomster för att betala räkningar och köpa mat. Men åh, vad avundsjuk jag blir! För att inte tala om sugen på att göra likadant. Och ja, det var allvarligt menat. Jag älskar utmaningar och är en riktig vinnarskalle så det gör på riktigt ont att jag inte kan delta på samma nivå. Jag har noga övervägt om det skulle fungera och kommit fram till att det är hyfsat chanslöst läge. 

Jag jobbar redan mer än heltid, har två skolbarn som behöver tid och uppmärksamhet (inkl. läxhjälp) och hund så det är omöjligt för mig att ta några extrajobb vid sidan av. Hur jag än vänder och vrider så hittar jag ingenting som skulle kunna generera min andel på cirka 12 000 kr som behövs för att dra runt allting. Men jag ger inte upp utan strid och fortsätter att leta i skåpen efter något att sälja (tänk om jag kan hitta en stor ask med guldsmycken som jag bara råkat glömma bort eller liknande...). 

Det vore så najs att kunna sätta undan 100% av lönen. Då kan man tala om snålmånad! Men om det inte går så får jag nöja mig med näst bästa, en rejäl snålmånad utan några som helst utsvävningar. Möjligtvis kan jag lyckas skaka fram extrapengar till barnens påskägg och i så fall känna mig nöjd med den prestationen.





8 kommentarer:

  1. Lycka till med den utmaningen! Följer fortsättningen med intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, vi får se hur långt jag kan dra det här, hehe.

      Radera
  2. Kanske kan det vara värt ett försök, att dels snåla in så mycket som det bara går å dels få in så mycket pengar som möjligt på alternativt vis.
    Rensa ut och sälj av (tänk, denna vill jag behålla istället för denna vill jag inte göra mej av med om saker). Bestäm dej för att exempelvis lägga ut så mycket som 100 Traderasauktioner under månaden (använd mallar och gör väldigt liknande auktioner istället för individuell text). Att få ihop 15 annonser/vecka är rätt lätt, ta garderoben ena veckan, förrådet andra, köket tredje och något annat en fjärde. Tjugo saker till Blocket oppanpå det å du ska se hur bra det går.

    Det är mycket lättare än vad de flesta tror att sälja begagnade saker och få in goa slantar å "på köpet" får man både utrensat och luftigt hemma.

    Om du/ni får ihop en tusenlapp, tre eller till å med tio! är ju bra, många bäckar små liksom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset!

      Jag förstår mig inte riktigt på Tradera. Det verkar så krångligt med auktioner och jag har aldrig lyckats sätta mig in i hur det fungerar. Jag borde göra det eftersom jag har lite kläder att sälja. Blocket däremot... i fjol försökte jag sälja allt jag kunde avvara på Blocket och fick ihop riktigt bra pengar. Bland annat sålde jag en lite mer värdefull pryl för en rejäl summa pengar. Årets stora problem är att det inte finns särskilt mycket kvar att sälja nu, inte efter fjolårets rensning...

      Men skam den som ger sig, jag tänker absolut göra en djupdykning till i förråden.

      Radera
  3. Det låter som en rolig utmaning under en semestermånad om man ändå bara ska vara hemma! Jag skrotar helst omkring hemma på gården om det är vackert sommarväder. I förråden finns nog både det ena och andra att sälja och de måste ändå rensas ur. Hmm, jag ska suga på den utmaningen tills det närmar sig semester, kanske försöka sälja in pengar till månaden efter, det vore sjukt roligt.

    Jag fortsätter med att sätta av en för mig väldigt liten "övrigtpost" denna månad med, inspirationen fick jag av dig och det fungerade förra månaden, så varför inte även denna? Så jag hänger på snåla april likt en storögd, tonårsgänglig (I wish..) adept.

    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, häng på du! The more the merrier. Snålmånad är jättekul! Jag deltog i fjolårets snålmånad och det var så himla nyttigt och givande. Den övriga familjen var inte lika road och det knorrades en del över att alla kvitton måste sparas men jag ignorerade dem fullständigt. Man blir fullständigt besatt av att få ner matkostnaden och på köpet blir det rensat i kyl och frys.

      Radera
  4. De här sjukdomarna! Förutom att man förlorar lön så går det ju vissa sjukdomsperioder mer pengar än en semestervecka på vift! Jag har som jag tidigare nämnt lagt ut en hel del på Apoteket från januari till och med nu, närmare bestämt mellan 2000-3000 kronor! Jag skulle aldrig avstå från medicin eller dylika produkter som barnen behöver och jag är väldigt glad och tacksam över att ha arbete och ha råd men jag kan inte låta bli att tänka på dem som INTE har råd.

    Hoppas att din man kryar på sig snabbt så att han får tillbaka sina kilon och blir pigg och glad. Undervikt låter kul på papperet men när man känner människor som verkligen kämpar för att öka vet man att det inte alls är så himla skojigt som det låter.

    Utmaningen med att spara hela lönen lät underbart plågsam men jag håller med om att det är lite för kämpigt att hitta kringinkomster. Jag skulle kanske kunna ha ett till halvtidsjobb och arbeta kvällar och helger ifall min sambo tog hand om barnen men jag tror inte jag skulle orka med. Jag jobbar redan 45 timmar i snitt och har barn som inte sover på nätterna så det behövs ledig tid att vila och sova igen på. Kanske när barnen är äldre och klarar sig mer själv men för tillfället får jag vackert lov att öppna plånboken och använda lönen. :) Lycka till med utmaningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort tack för den fina omtanken.
      Den enda fördelen med att vara egen företagare är väl just att han inte förlorar inkomst när han är sjuk utan tar ut lön som vanligt. I alla fall när det bara gäller ett fåtal sjukdagar som han kan jobba ikapp. Och vi hoppas att han går upp i vikt nu så jag slipper höra något mer om hur många kilon han tappat. (ibland undrar jag om han gör sådant här bara för att retas med mig ;))

      Jag förstår att det inte bara är att ta ett extrajobb utöver dina 45 timmar. Även om du skulle hitta ett helg- eller kvällsjobb så är frågan om det är värt det. Jag tycker inte det. Jag värdesätter tid med familjen och anser det viktigt att återhämta sig mellan arbetspassen för att orka i längden.

      Radera