måndag 9 mars 2015

Separate needs from wants

Många har som vana att shoppa nya kläder vid varje årstidsväxling. En kollega har köpt ny vårkappa och en kompis visade ivrigt bilder på alla vårplagg som hon nätshoppat. Jag tror att det är de härliga vårkänslorna som leder till att shoppingbegäret ökar. Det handlar naturligtvis inte om huruvida man verkligen behöver de här plaggen eller inte, utan om längtan efter förnyelse.

För min del ser det naturligtvis annorlunda ut även om jag inte kommer undan kostnadsfritt. Våren är på väg och med den kommer också pollensäsongen. Båda barnen och min man är väldigt allergiska och börjar känna av symtom vid den här tidpunkten varje år. Själv har jag inga besvär alls så det är solklart att allt är avelshannens fel. Varje år kallas barnen för en genomgång med provtagning på allergimottagningen och då skriver läkaren ut vad som behövs för säsongen. I år slutade notan på 2010 kr. Ja, ni läste rätt, det var vad det kostade. Det är inte billigt att slippa pollenbesvär men jag kan i alla fall trösta mig med att man får mycket för pengarna. Jag vet knappt var jag ska förvara alla dessa stora förpackningar och grejer. Fula är de också. Minstingens eksemsalva är inte alls lika glamorös som en burk hudkräm från Dior.

Detta är naturligtvis ingenting vi kan spara in på och det är bara att betala vad det kostar. Själv har jag andra utgifter som lurar runt nästa hörn. Det mesta inom smink och hudvård börjar ta slut och jag har kunnat plocka fram en liten sminkväska i resestorlek för att förvara de få grejer jag har kvar. Ett års snålande har hunnit ifatt mig även om jag har köpt både mascara och puder under det gångna året. Jag slåss nu mot samvetet, vad som är "nödvändigt" och rimligt att köpa. Märke, pris, antal olika grejer och så vidare. Jag anser mig ju ändå behöva dessa skönhetsprodukter även om de är wants och inte needs.

För en icke-sparare kan det vara trixigt att kunna separera önskemål från behov. Då blir det lätt så att det räknas som ett behov om man råkar befinna sig törstig utanför Pressbyrån eller köper nya kläder hela tiden. Vi som är erfarna sparare tycker naturligtvis att det är busenkelt. Eller så inbillar vi oss att det är busenkelt. Som jag har nämnt tidigare finns det massor av saker som hamnar i gråzonen. Egentligen är det ingen gråzon men det handlar om saker som jag värdesätter för mycket för att vilja plocka bort dem ur mitt liv. De nödvändiga onödiga sakerna.  

Jag har kapat alla onödiga kostnader utan de som rör hygien och utseende. Där går gränsen. 

14 kommentarer:

  1. Det kan vara svårt även för en sparare att separera önskemål och behov...

    Har kommit på att många "behov" uppstår för att man (jag) i stunden saknar fokus på något som intresserar mig, dvs på något som på ett genuint sätt engagerar min själ. Ska ge ett exempel:

    Går just nu en kurs. Två av böckerna är tråkiga att läsa men nödvändiga för att klara kursen. Så fort jag sätter mig med just dessa böcker uppstår "behov". Vatten, kaffe, mat pga blodsockerdipp, måste röra på mig, toalett, kolla en sak på nätet osv. Dessa saker är ju rätt så ofarliga. Men har man väl börjat med t ex ätande eller, ve och fasa, att surfa på nätet då uppstår värre "behov". Måste nog kolla på nya skor...(i en timme!), ätandet kan också ge upphov till att lyssna/titta på nyheter eller TV-program. Även om man sitter på biblioteket finns ju där kaféer, man kan titta i tidningar, i "fel" böcker, ta en tur på stan när man ändå är i närheten...

    Låter jag odisciplinerad? ;) Tror inte att jag är ensam om dessa "behov" och felet ligger i att man inte verkar pyssla med något som ger själen dess rätta näring. Eller är det en ursäkt? Så fort jag kommer till den intressanta boken, ägnar mig åt givande arbete, givande samvaro med annan människa, då behövs inte surfas, nya skor tänker man inte på, godsaker behövs inte, kaffe kan glömmas i många timmar för att inte tala om blodsockerfall som inte ens infinner sig för att hela ens varelse är inriktad på något/någon utanför mig själv.

    Men det kanske inte handlade om att separera behov från önskemål egentligen. Eller jo..allt som jag ovan kallade behov var snarare önskemål sprungna från otillfredsställda behov...eller bara dålig disciplin?

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, intressant. Här talade jag bara om materiella ting och så kommer du och drämmer till med själsliga förströelser. Gillar särskilt det där med att man inte verkar pyssla med något som ger själen dess rätta näring. Det ligger nog mycket i det.

      Det är bara att se sig om i närmaste köpcentrum så hittar vi otaliga bevis på att vi styrs av skapade behov. Det är kiosker och snabbmatsställen överallt. För ve och fasa, om vi skulle behöva gå hungriga/törstiga/sugna på något innan vi är klara med våra ärenden och kommer hem igen. Pressbyrån finns där OM vi blir sugna men också för att vi SKA BLI sugna. Det är så fiffigt.

      Radera
  2. Haha, ja det där är intressant. För några kvällar funderade jag allvarligt på att köpa en kashmereponcho, kag menar "HUR skönt vore det inte att få strutta runt i den efter yoga och dricka te". Sov på saken och skämdes när jag vaknade. Jag fullt dugliga, tillräckligt sköna tröjor att mysa runt i. Men ingen kashmere.. När vi kommer till smink äger jag fyra produkter. En envey eko foundation, en mascara, en kakeyeliner och ett rouge. Utan detta ser jag på riktigt ut som en lake som suttit i näten under isen minst två veckor för länge.. Att inte köpa när de få produkterna tar slut är inte ett alternativ. Men det är dryga saker, foundationen räcker ett år, mascaran kanske två per år och det andra i kanske 2-3 år. I övrigt använder jag en olja och en fuktkräm, inga hårprodukter mer än schampoo och inget annat lull som kroppskrämer, etc.etc. Så jag är billig i drift. Aldrig accessoarer, fina väskor el dyl, kör på fint gammalt arveguld när jag smyckar mig 1,5 ggr per år. Som ikväll när kag blir bjuden på en av Sveriges bästa restauranger av en nöjd kund :-)) Så glad för den gesten.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till nöjd kund-grejen. Hoppas att det smakade :)
      Själv är jag alldeles för fåfäng för att klara mig på så lite produkter. Dessutom behöver jag en massa saker till hår, naglar osv. Men å andra sidan känns det som om jag behöver allt detta för att kunna dra in pengar när jag jobbar. Ett välvårdat yttre säljer liksom bättre när man har ett säljyrke.

      Radera
  3. Tips! Kolla runt efter prenumerationserbjudanden. Själv har jag lyckats pricka in inköp av krämer/make up med erbjudande från diverse damtidningar ett flertal gånger. Typ betala 149:- för 5 nummer och få krämer på köpet. Och jo, vid 2-3 tillfällen har det varit krämer jag använder dagligen i fullstora förpackningar. Har sparat många sköna hundralappar mellan 300-700- per gång. Så fort första numret har kommit och jag fått mina gåvor går jag in och avslutar prenumerationen. /AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Ska absolut hålla utkik men jag tycker oftast att man får med något helt värdelöst som jag aldrig skulle köpa, som t ex ett par fula skålar eller någon udda frottéhandduk. Troligtvis har jag inte haft koll så att jag kunnat passa på att nappa när betet väl är intressant.

      Radera
  4. Känns alltid lite glammigare med finfina märken och jag har hittat en del engelska sidor med bra priser på dessa smink och krämmärken typ Dior. Lookfantastic heter en .
    Men faktiskt så har även Isadora och Max Factor helt ok puder och mascara:) Dessutom är världens bästa makeup artist Tomas Lenneryd makeup artist för Max Factor. Good for him, good for me :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, jag vet men glammiga skönhetsprodukter är en av mina svaga punkter. Kanske rentav min svagaste. Jag har faktiskt redan börjat min avgiftning även på det området, i fjol köpte jag en mascara från L'Oreal istället för Dior show som jag använt i flera år.

      Tack för länken, ska kika på Lookfantastic. Och kanske testa Max Factor.

      Radera
  5. Ja, inte är det alltid lätt att separera behov och vill ha.
    Men ju längre man hårdsparat, desto tydligare blir gränsen.
    Jag har kvar flera Vill ha i min budget och vet vilket det är som kapas bort om det blir kris.
    Jag tycker det är skönt att leva med den vetskapen.
    Att veta precis hur lite pengar jag egentligen behöver få in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig, det är skönt att veta vilka ramar som gäller och vad man kan klara sig på. Bara man inte glömmer att ha en rejäl buffert även då, för outförsedda utgifter.

      Radera
  6. Hej! Har en fråga - förutom de uppenbara ekonomiska fördelarna, vilka andra fördelar (om några?) har du upplevt efter ditt köpstopp och omstart? Tack för kul blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha, roligt att du gillar bloggen. Vilken intresssant fråga!

      Det finns många fördelar med köpstopp. Att frigöra sig från prylhetsen och slit-och-släng är en stor fördel i sig och jag värdesätter de få inköp jag gör på ett helt annat sätt. Det är extremt mycket prylhets i samhället även om vi inte alltid är medvetna om det.

      Jag har alltid gillat ordning och reda och det är mycket lättare att hålla ordning när man inte har en proppfulla lådor och skåp. Jag har slutat med mina årliga garderobsrensningar där jag egentligen rensade bort och kastade tusentals kronor (bara för att få plats med nytt). Jag kan ärligt säga att jag mår bättre och är lyckligare nu än när jag shoppade för tusentals kronor varje månad. Det handlar om att jag har kontroll över mina pengar och min konsumtion. Att handla saker som man egentligen inte behöver ger en väldigt kort kick och sedan behöver vi leta efter nya kickar hela tiden.

      Och som jag nämnde lite längre upp i texten, jag uppskattar allt mycket mer nu än när jag gjorde samma saker slentrianmässigt utan att reflektera över dem.

      Radera
  7. Häftigt, tack för svar! Jag har inte kommit lika långt som du. Sparat ihop en liten buffert senaste året, men kommer på mig själv nu när det är vår att jag vill ha nya kläder, solglasögon etc. Amorterar och sparar och känner mig fattig för att jag inte som mina vänner åker taxi, har städerska och barnflicka. Absolut ilandsproblem och skämmigt, men så känns det. Vilka tankar tar du till om du hamnat i en sådan tankevurpa för att komma in i din som det verkar - minimalism? :) Tack igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan hålla med om att det absolut svåraste är att frigöra sig från livsstilen. Vi blir som vi umgås brukar man ju säga och naturligtvis är det en uppoffring att inte hänga med på allt eller strössla pengar omkring sig av livsnjutarskäl. Det är absolut inte skämmigt utan bara mänskligt att känna så.

      Man måste lägga sig till med det tankesättet som krävs för att lyckas. Jag har mina mål och vägrar att göra avkall på min övertygelse. Mitt mål är att få ihop så mycket pengar som möjligt och det funkar ju inte om pengarna istället hamnar i taxichaffisens eller städhjälpens ficka. Dessutom är jag övertygad om att det skulle kännas så mycket värre att inte ha råd med det som vännerna har råd med. Att avstå av fri vilja, att göra ett aktivt val, är en helt annan sak. Jag har pengarna - men väljer att inte slösa bort dem.

      Men ärligt talat, jag är märkesmedveten och gillar exklusiva saker. Jag gillar att shoppa och kan sakna det på samma sätt som någon som tränar och håller diet kan sakna att bara få ligga på soffan och trycka i sig onyttigheter. Men vi drivs av våra personliga övertygelser och drömmars mål och det får oss att kämpa vidare.

      I ditt fall skulle jag se en buffert som något heligt och absolut inte låta allt slit hamna i ett par solglasögon eller kläder. Om du absolut vill ha nya solbrillor så är det bättre att sätta upp ett eget mål för dem, och börja slita ihop pengarna till dem från och med nu. Jobba extra och/eller sälj något du inte behöver. Då har du lyckats med två saker istället för att misslyckas med en :)

      Radera