onsdag 4 mars 2015

Existensminimum-månad!

Varje månad lägger jag upp något som jag kallar för Kontokontroll här på bloggen. När jag började var det för att redovisa hur mycket jag kunde avvara till sparande. Nu har det även blivit en sammanfattning som hjälper mig att hålla reda på mitt sparande på ett lättöverskådligt sätt.

Den här månaden provar jag att vända på pannkakan och flytta nästan hela överskottet till sparande direkt istället för att vänta och se vad som blir kvar i slutet av månaden. Kvar blir existensminimum. Ouch! Dessutom ville min giriga man ha mer pengar än vanligt av mig för hälften av våra fasta kostnader. Bland annat tillkom den årliga kostnaden för barnens bospar och kostnaden för hundförsäkringen. 2000 kr extra fick jag motvilligt lämna ifrån mig. Outch igen!

Det här har hänt på mitt konto sedan lönen utbetalades 25/2: 

1200 kr till ett stående fondspar.
84 kr AMF fondförsäkring
605 kr Fackavgift.
20 kr månadsavgift bankkort
5000 kr Amorteringskontot
8000 kr till sparande

Ja, som jag skrev ovan så går jag ut stenhårt den här månaden. Det blev 5365 kr över från den förra lönen och då flyttade jag duktigt över 5000 kr till Amorteringskontot (så nu ligger jag en månad "plus" där!). Kvar på kontot finns i skrivande stund 1702 kr. Pengar som ska räcka till mat och alla andra lösa kostnader. Vi får äta ur frysen och skafferiet. Tala om snålmånad! Jag är inte alls så säker på att den här metoden kommer att fungera men jag vill skaka om mig själv lite och kliva ur de vanliga rutinerna. 

Jag försöker tänka positivt men det ligger en kraftig uppförsbacke framför mig. Dels går vi snart in i lågsäsong på mitt jobb (= inkomstsänkning), dels kommer det snart att dimpa ner ett par nya innerdörrar tillsammans med en saftig faktura. Dörrfirman har inte hört av sig än men de sade att det skulle ta cirka 8 veckor och det har vi passerat vid det här laget. 

Nåväl, det är bara att stålsätta sig och snåla där det går att snåla. Jag ser det som en utmaning. 




18 kommentarer:

  1. Ja, det är nog bra att tänja lite på gränserna ibland och tänka utanför boxen! :)
    Insåg just att jag också kommer få en rejäl utmaning efter nästa lön (15:e)
    Hmmm... nu fick jag en del att fundera på...
    Lycka till med din existensminimummånad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Sparandet blir ju genast lite roligare om man krånglar till det lite extra och gör det svårt för sig ;)

      Radera
  2. Har altid sparat så först spar sedan utgifter o sist kvar ....ja det måste ska räcka .Samt att alla inköp mat görs en veckodag summan av det tomt kylskåp trots nogrant uträcknad vecko konsumtion Jaha blir att vänta i. Inköps dag o rota i skåpen helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, jag drar ju alltid sparandet först så som sig bör. Samma dag som lönen kommer så för jag över sparpengarna. Men den här gången lämnar jag kvar MINDRE än vad jag brukar.

      Menar du att du bara tillåter dig att handla mat en viss veckodag? Det låter spännande! Har du lägre matkostnader sedan du började med det?

      Radera
  3. Bra ansats och det räcker oftast långt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag tror att jag blivit en utmaningsjunkie. Ingen månad utan utmaning. Det är helt sjukt :)

      Radera
  4. Har ibland funderat på att testa att leva en månad på "existensminimum" men har haft svårt att få klart för mig vad det egentligen innebär...hur har du beräknat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte beräknat alls utan det var det lägsta belopp som jag vågade lämna kvar att leva på.

      Jag tänker att 1700 kr kan bli knapert med tanke på att vi är fyra pers och en vovve som ska äta oss mätta och kan råka ut för alla möjliga kostnader. Visst, vi är två som delar på matkostnaden men ändå.

      Såg längre ner bland kommentarerna att 3880 kr var existensminimum för en ensamstående utan barn och då antar jag att 1700 kr är existensminiminimum...

      Radera
  5. Heja heja! Jag är med dig, i Frivid42s utmaning men även en självpåtvingad supersnålmånad. Jag har nästan 3' kvar på kontot som ska täcka ytterligare mat för ca 1', sambon har egen halv kostnad, bensin ca 700 och resten är "slarvpengar". Jag har tagit i och sparat 11' + 1500 som var kvar från förra månaden. Just nu känns det enkelt att klara det, vi får se om tre veckor. Så heja oss :-)))
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. SLARVPENGAR?!! Vad är det för något? *Fnys*



      Men lycka till, det där klarar du galant :D

      Radera
  6. Äsch, det jag också ville säga var att jag också kör veckokoll på alla kortdragningar. Svinkul är det!
    Morsan

    SvaraRadera
  7. Enligt wikipedia (via SCB) är existensminimum för ensamstående utan barn 3880 kr för allt utöver boendekostnad, så tänker att du i din utmaning är långt under existensminumum! Imponerande och inspirerande! Skrev något vid årsskiftet och frågade hur du ska göra för att hålla dig utmanad och här är ju ett jättebra exempel, way to go, snålcoachen, way to go :)

    Undrar också hur ni göra, du och din man, med pengar till barnen och deras aktiviteter, har de blivit billigare i drift nu också eller är det ingen skillnad sen innan ditt köpstopp?

    ha en go helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma! En go helg alltså :)

      Om min familj har blivit billigare i drift? Hahaha. NEJ! Eller jo, min man har nog blivit lite mer ekonomisk (han vågar väl inte annat) men samtidigt blir barnen dyrare och dyrare så det jämnar väl tyvärr ut sig. Dessutom kan männen i den här familjen tydligen inte överleva utan t ex Nutella, jordnötssmör, fredagschips och liknande onödig skit och så har de mage att påstå att det handlar om majoritetsbeslut. Ja, suck...det är en ensam kamp.

      Radera
    2. Fast i den beräkningen är ungefär hälften satt att vara matkostnad och hälften till att vara för ett NÖDVÄNDIGT klädesplagg, rengöring för kropp och boende, toalettpapper, kanske någon liten räkning etc. Man delar upp det i mat och underhåll (som inte har ett dugg med underhållning att göra).

      Svaret är alltså till Optimera Livets inlägg, vet inte om detta hamnar under det eller längre ner i raden.

      Radera
  8. Haha! Ja i de där slarvpengarna ingår allt som inte är mat, bensin, löpande huskostnader. Kläder och övrigt till barnet, som nu växer en dm i veckan typ, men också "allt" till mig. Men eftersom jag strypt "allt" till mig räknar jag med att spara en överbliven tusenlapp till en kortare resa jag planerat. Dottern fyller år, dit går resterande 500, dock inte i presentkostmad! I vanliga fall kostar min snus ca 1600/månad och nu har jag satt 1500 på "allt". Men så klart ska det inte slarvas en enda spänn ;-) och veckoredovisningen av alla kortdragningar är SJUKT motiverande. Innerligt tack för det tipset. Nu jagar jag inte bara sparade kronor utan även få antal kortdragningar. Jiiiiha!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, lycka till! Jag gillar din energi! Om man bara går efter dina kommentarer så verkar du ha turbomotor. Dessutom försökte jag bara vara lite rolig, jag kunde gissa mig till vad slarvpengar är för något men ville lite malligt visa att jag minsann inte har några sådana i min egen budget ;). Vilket ju inte heller är helt sant men det låter bra!

      Hur går det med snusstoppet? Du vet att jag hejjar på dig!

      Radera
  9. Asch, både skitdåligt och jättebra. Jag har halverat konsumtionen, från två till en dosa om dagen. Det är lite för mycket heavy shit i livet just nu. Och i det finns det en sak som är intressant. Många tröstar sig med att shoppa, för mig fungerar det omvända ännu bättre. Stendiciplinen på kontot, matplaneringen och allt runt omkring blir som en trygg bubbla att vara i. Där har jag kontroll och det ger välmående, en omvänd tröstshopping helt enkelt. Så jag klappar mig på axeln för ett ministeg i rätt riktning med nikotinet, och en stor klapp på axeln för att jag med råge kommer ha kvar av övrigtpengarna denna månad och toppa besparingarna med. Förutom snushelvetet har jag inte köpt en enda pinal till mig själv, jo ett tuggummipaket idag! för att omgivningen ska stå ut med all vitlök jag har i matlagningen...
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. En teori som jag är ganska säker på är att den här typen av sparsam livsstil är mycket lättare (och roligare!) för kontrollfreak. Ju mer kontrollfreak, desto bättre resultat. Stendiciplinen du nämner, den passar mig alldeles utmärkt.

      Och grattis till en halvering av snuskonsumtionen. Det är bra jobbat!

      Radera