torsdag 19 mars 2015

Mat och tomma flaskor

Det är inte direkt medvind för mig i dessa dagar. Inte så att det har hänt något speciellt men just när jag vill vara ledig och njuta av vårvädret så drunknar jag i jobb. Jag jobbar för två den här veckan och stundtals känns det lite för mycket. 
Dessutom kämpar jag som ett djur för att få bort den här viktökningen som kom efter att jag slutade snusa men jag har bara gått ner ETT kilo - av fem! Midjefläsket sitter som berget. Hur är det möjligt? När jag snusade kunde jag vräka i mig mat och avsluta kvällen med ett par rostade syltmackor utan att vågen överskred min normalvikt. Nu verkar jag inte ens kunna öppna kylen utan att fläska på mig. Det är otroligt irriterande att dra ner på kaloriintaget, låta bli godsaker och småätande men ändå händer ingenting. Och ja, jag fattar att det finns som har större viktproblem än det här och de skulle vara glada om de bara hade fyra kilo att bekämpa. Men det här är inte deras blogg och de har förmodligen fler än två par byxor som de kommer i, eller så har de inte köpstopp. Snart tar jag mina sparpengar och gör en fettsugning av ren frustration. 

Min man daltar inte med mig så när jag surt sade att jag tänker börja snusa igen för att gå ner i vikt så sade han bara - Gör det du men tänk på hur sur du kommer att bli om du inte skulle gå ner i vikt då heller. Ja, det vore väl ändå för dråpligt tänkte jag och slog bort tanken på snusdieten. 

Slut på ytliga kroppsfixeringen för ikväll. 
Jag besökte internetbanken nyss och såg att jag har 841 kr kvar. Det borde funka fram till lön med tanke på att jag handlat på mig ganska mycket mat. Min lokala matbutik har haft många finfina erbjudanden den senaste tiden och jag har ivrigt nappat. Den här omvända ordningen att bara lämna kvar ett minibelopp på kontot funkade bra men är lite för stressande för min del. Det känns jobbigt att behöva hålla reda på saldot hela tiden istället för att snåla järnet och sedan få en glad överraskning att flytta över när nya lönen kommer. 

Från det ena till det andra vill jag passa på att än en gång lyfta fram de bevingade orden "Många bäckar små..."
Idag berättade min kollega om sin släktings två barn som samlat pant i ett år och lyckades få ihop till varsin iPad. Till saken hör att detta är småglin som går i lågstadiet och inga tonåringar som kan cykla runt utan vuxet sällskap och finkamma hela kommunen i jakt på pant. Tala om bra jobbat. Ihärdiga var de också, målmedvetna och drivna. Sparade pengarna istället för att låta sig frestas att köpa godis. Kollegan berättade att detta har inspirerat en jämnårig liten kusin som även hon blivit pantletare. Nu har de här ungarna i och för sig föräldrar som köper hem en hel del pantflaskor och burkar. Det vore ganska synd om mina barn om jag först tutade i dem att de ska samla pant och sedan har vi ingenting som de kan få gå och panta. Vi dricker kranvatten och använder vår sodastream om vi vill kolsyra vattnet. 

Avslutningsvis tipsade jag kollegan om att börja spara guldtior i en 1,5 liters petflaska om hon vill köra en bekvämare variant på "många bäckar". Det är en klassiker och det blir galet mycket pengar när flaskan är fylld med mynt. Det står lite olika uppgifter på nätet vilket delvis kanske beror på hur mynten packas men jag har läst allt mellan 9000-15000 kr. Är det någon av er som tömt en full flaska och räknat pengarna så får ni gärna berätta hur mycket det blev. 










16 kommentarer:

  1. Men du, det där första kilot är nog det segaste. Nu har de 1000! grammen sopat banan för de andra fulingarna :-) Och att det går sakta är ju på sätt och vis bra för då är det inte bara vätska du jagat bort utan säkert fett, verkar bra läge för bestående viktminskning. Tänk dig att midjan är din igen före juni, och då din på riktigt. Det fixar du easypeasy!
    Jag funkar också bäst på positiv pepp, jag har gnetat som sjutton den här månaden och det kommer att bli pengar kvar på mat/övrigt-kontot som täcker en liten kurs jag ska gå. Det känns SÅ bra. Snusen är jag inte fri än, det har ballat ur lite och eftersom jag har haft en så jobbig och sorglig period i livet kan jag inte bli för arg på mig själv för det heller. Svårt. Jag hatar ju snusen och vill bara be den hoppa upp och sätta sig någonstans där solen aldrig lyser.. Om dock inte i min kropp.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte för att vara sådan men det är just det här med vätska/fett...

      Jag kan omöjligen ha ätit upp mig fem kilo på så kort tid utan att ha förändrat mina matvanor. Det skulle motsvara ett kaloriintag på väldigt många tusen kalorier och det stämmer inte alls. Så jag har någon slags tro (eller inbillning) att det till största del måste vara vätska.

      Men visst, en långsam viktnedgång är att föredra ur ett långsiktigt perspektiv. Absolut. Det känns bara så himla konstigt att behöva kämpa mot vågen när jag aldrig tidigare haft problem av det här slaget. Men stort tack för dina peppande ord! Det ger ny energi.

      Svårt att sluta snusa under en tuff period. Varför utöka plågan när man redan har det jobbigt. Nej, spara det till ett bättre tillfälle!

      Radera
  2. Jag har en sån petflaska med guldtior men den är inte halvfull än. Ska bli spännande att se hur mycket det blir när den är full (och hoppas att det finns någon bank kvar där det går att sätta in mynt). Har även en sån här rund burk (?) som det varit en Whiskyflaska i där jag lägger enkronor och femmor, blir inte lika mycket pengar men hela den full borde ge ett litet tillskott i alla fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Här skulle whiskyburken (vet precis vilka du menar, min man vägrar att slänga dem) inte fungera lika bra då alla skulle tulla mynt varje gång de behöver en peng. Fördelen med petflaska är att det är lätt att få I tiorna men nästan omöjligt att få UT dem.

      Min lokala stormarknad har någon slags myntmaskin som jag tänkte att man kan köra musten ur den dag det är dags att växla in alla tiorna :)

      Radera
  3. Martin Timell tipsade en gång om att varje dag lägga alla tjugor och femtiolappar i en burk. Det kändes lite hånfullt mot alla "vanliga" människor som inte är kändissnickare bra TV-avtal. Vissa perioder i mitt liv har en femtiolapp eller två utgjort hela budgeten för en veckas mat (visserligen på nivån havregryn, morötter och krossade tomater, men ändå). Att spara tior och femmor känns som något de flesta kan klara, oavsett inkomstnivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och oavsett vanligt folk eller tv-folk så känner jag inte så många som dräller sedlar omkring sig dagligen eftersom de flesta får lönen insatta på konto och har ett betalkort...

      Däremot har du helt rätt angående mynten. Jag tror att alla kan avvara lite småpengar då och då och långsiktigt blir det en hel del.

      Radera
  4. Jag skar en skåra i ett lock till ett pringles-rör och klädde röret med snyggt papper. Klippte ut bokstäver ur självhäftande glitterark och klistrade "FRAMTID" på röret. Där hamnar alla mynt när jag gör en rensning i plånboken. När jag rensar i myntfacket får där ligga en femma, en tia och fem enkronor, alltså 20 kr i mynt. Resten hamnar i röret. Tror det är en sjättedel av röret som är fyllt. Pengar från när flaskor pantas eller småvinster från t.ex. trisslotter hamnar ofta också där i. Samma när jag sålde saker på FB-loppisar inför min flytt till sambon. De pengarna var ju ett fint litet extra tillskott i kassan som hamnade i burken.

    Det må ta tid att fylla röret, men att sedan få räkna och lägga alla pengar i de där små papprören innan vidare transport till banken, det är en härlig känsla. Lika roligt idag när jag är 27 som för 20 år sedan... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh! Jag bara önskar att jag vore sådär påhittig och DIY-smart! Tyvärr är jag precis tvärtom men det är klart att jag skulle bli ännu mer pepp om jag hade ett så fint sparrör istället för en tråkig urdiskad gammal colaflarra :)

      Jag kanske kan be ungarna göra något fint i slöjden...

      Radera
  5. Min dotter är en hejare på att samla tomburkar och har trots sina knappa 7 år redan plockat ihop ett par tusen de senaste två åren. Hon har turen att ha en pappa som tävlar i motorsport och plockar på tävlingarna, inte så svårplockat kan jag säga då det konsumeras ofantliga mängder burkdricka på sådana tillställningar.

    Vi sparade tidigare alla mynt i en burk och använde sedan innehållet till lite guldkant på semestern. Det senaste åren har det dock gått dåligt då vi allt som oftast betalar med kort och väldigt sällan har lösa pengar. Det är lite trist på ett sätt, det är kul med en burk som klirrar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att dotterna kan håva in storkovan i pantpengar på motortävlingar (ser det framför mig, burkdrickandet!) Det är bara att gratulera :)

      Jag håller med om att spargrisgrrejen och klirrande mynt har sin charm även om jag inte gillar att förvara större mängder med kontanter i bostaden. Mindre sparbelopp absolut, men inte gärna tusentals kronor.

      Radera
  6. Slutade röka en gång för länge sedan, det slutade med 30 kg övervikt, så se upp! Belöna dig inte med godis och mat, utan tänk ut något annat som kan avleda suget efter snus. Aktivitet och rörelse är att föredra. Ökar endorfinnivån och ger en känsla av välbefinnande och vips så blir du gladare och kanske t o m smalare. Jag gick ner de där trettio kilona igen men det var en kamp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset och grattis till den fantastiska viktnedgången! Jag är (från djupet av mitt hjärta) mäkta imponerad eftersom jag inte ens verkar kunna göra mig av med ett par kilon.

      Jag är inte direkt sugen på att gå upp ett enda gram till så jag aktar mig noga men det känns inte heller som att jag har ätit upp mig sedan jag slutade snusa. Dessa kilon är ett mysterium.

      Radera
  7. Jaa, de där extrakilona alltså!
    De sista fem är svårare att bli av med, är min erfarenhet.
    Vettigt sagt av din man! :)

    Det vore nåt det, om vi plötsligt här i bloggen får läsa om hur du bränt dina hårt ihopsparade pengar på en fettsugning...!! ;)

    Min dotter pantar en hel del burkar/flaskor trots att vi inte köper hem mycket sånt själva. Och inte är hon ute och samlar heller, det finns det andra som gör här, som säkert behöver pengarna bättre än vi.
    Men istället så känner hon flera som helst slipper att panta själva så hon får en påse här och där, nu och då. Och det blir ju faktiskt pengar av det!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sista fem? Det är FYRA kilo kvar, förolämpa mig inte ;)

      Men angående pant så var det samma sak för barnen jag skrev om i blogginlägget. De fick av släkt, vänner och grannar. De plockade upp en och annan burk om de råkade se den i diket men var aldrig ute och samlade aktivt.

      Radera
  8. Tycker du är sååå duktig med att slutat snusa! Har precis genomfört en kost och motionsförändring och äntligen har framförallt sötsuget försvunnit (som blev extra stort vid stress). Prova gärna kost och träningsdagbok och utvärdera efter några veckor, du är ju noggrann att bokföra utgifter och ha koll, det är samma princip :-) Detta kommer du fixa också! Med vänlig hälsning RK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, grattis! Tala om bra jobbat att få bort sötsuget! Det kan nog vara snudd på lika tufft som att sluta med nikotin eftersom båda stimulerar hjärnans belöningssystem.

      Och tack, det behövs lite extra beröm och pepp när det känns som en bestraffning och inte en belöning att sluta snusa. Jag skulle absolut kunna testa att bokföra allt jag äter men träningsdagbok...? *Host*. Jag går ut med hunden och jag promenerar till/från jobbet. Det är min träning, tråkigt nog.

      Radera