måndag 2 mars 2015

Månadspengsmötet avklarat

Som ni vet så kallade jag familjen till ett spännande möte om pengar. 
Jag tänkte att jag ska uppdatera er om vad som sades på det familjemötet. För det första var det inte helt lätt att få till ett möte som passade samtliga familjemedlemmar. Inte under ett skollov när ungarna ville passa på att vara hos kompisar istället för att vara hemma och lyssna på sina kloka föräldrars råd om ekonomi. För det andra var det bara jag som var engagerad. I alla fall i början. Hur som helst slutade det med att vi slog ihop söndagsmiddagen och mötet till en trevlig familjekväll och det blev väldigt lyckat. 

Det här kom vi fram till: 

14-åringen får höjd månadspeng: 500 kr, varav sparkrav 200 kr. 

Minstingen får månadspeng: 300 kr, varav sparkrav 100 kr. 

Antingen kommer de att få sparränta eller så skjuter vi till pengar om man sparar till något särskilt. De ska få varsin personlig bankbok där alla insättningar/uttag kommer att bokföras.

Tonåringen vill gärna ha ett bankkort (Electronkort) medan minstingen absolut inte vill ha något bankkort. Han vill inte ha kontanter heller utan är nöjd med förslaget att fortsätta få pengar vid behov men att vi då skriver upp uttagen i hans bankbok. Vi kommer att använda pengar från våra vanliga lönekonton, inte hålla på att göra överföringar eller öppna separata konton. Det känns onödigt meckigt när barnens bankböcker gör att vi enkelt kan hålla koll på summorna.

Alla var nöjda och glada. Jag hoppas att barnen lär sig handskas med pengar och att tonåringen lär sig spara till saker. Det finns lite kvar att diskutera om enskilda detaljer, såsom sparränta och ev möjligheter att tjäna extra pengar. Där råkade diskussionerna spåra ur så vi får helt enkelt fortsätta en annan kväll. 

Ett av tonåringens förslag var att han skulle spara hela beloppet, 500 kr i månaden, och sedan få det dubbla av oss. Vi förklarade att vi inte direkt har 100% sparränta och att vår sparränta för närvarande ligger på 1,20%. Blicken han gav oss då, haha. Lite samma som när man är ledig från jobbet och skurar badrummet och man riktigt ser hur tonåringen tänker "Verkar kul att vara vuxen, verkligen jättekul!"






4 kommentarer:

  1. Hahaha. Bra lösning! Men så roliga de är de där minimänniskorna. Min fyraåring igår: Mamma jag har aldrig fått diska i HELA MITT LIV! Vi pratade om att jag behövde laga mat och diska och kunde för tillfället inte leka Djungelboken med henne. Hon spände ögonen i mig och krävde att snart få lära sig diska ( har undvikit det eftersom jag inte vill ha diskmedel i kontakt med hennes lilla känsliga hud) och jag bara tänkte: just you wait!! Jag älskar dock hushållsarbete. Är egen företagare och haft många hektiska år. Nu försöker jag hejda mig lite och är hemmafru alla dagar jag kan eftersom det är en såå skön kontrast mot mitt arbetsliv som bara är prestation, prestation, prestation.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, barn är jätteroliga! Åldern mellan 4-7 är för övrigt den bästa om du frågar mig. Då är de så himla rara och vill vara till lags. Det går ju tyvärr över sedan...

      Jag avundas dig verkligen och längtar efter att få vara hemma mer igen. Jag var hemma mycket när barnen var små men nu är det ingen vidare balans mellan arbetstid och fritid. Jobbar för mycket för att kunna dra ner rejält på takten längre fram i livet. Och jag håller med dig, jag älskar hushållsarbete förutsatt att det inte stjäl tid från annat som jag ville hinna med. Jag tänker superbra medan jag städar!

      Radera
  2. Har själv barn i samma ålder som du. 14-åringen kan ringa och tycka att jag ska sätta in pengar för att han är hungrig och pengarna är slut TROTS att han fått pengar redan till att köpa fika för inbakat i månadspengen. Jag anser att han kan gå hungrig så han ringer till pappa istället :-), fast såklart utan att säga att jag redan har sagt nej...
    Känner igen minen, obetalbar.
    Vår minsting är också ganska ointresserad av pengar så länge det blir lördagsgodis.
    Vi får ha ett familjeråd vi med tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har upptäckt att fjortonåringar har den ocharmiga egenskapen att de gärna ser föräldrarna som en vandrande plånbok :). Familjeråd är bra, om inte annat för att kunna använda det mot barnen sedan när de tjatar...

      Radera