fredag 7 februari 2014

Vilken spartyp är du?

Medelsvenssons olika spartyper kan delas in i tre huvudgrupper.

1. Icke-spararna

De har många klyftiga argument för att inte spara:
- Vad är vitsen med att vara skuldfri när man dör?
- Jag behöver pengarna nu.
- Vem blir gladare av att sitta med 5 miljoner på banken? 
- Det ordnar sig alltid.

Synonymt för dem alla är att de: 

* Lever för dagen. 
* Älskar att "unna sig" och regelbundet lockas till impulsköp.
* Har som helgnöje att åka och shoppa utan att egentligen behöva något.
* Storkonsumenter av hämtmat och uteluncher. 
* Tycker att det är praktiskt att det går att handla mat på t.ex Statoil och 7-eleven. 
* Kastar pantburken i närmaste papperskorg när den är urdrucken.

Många svenskar lever från lön till lön. För något år sedan läste jag att mer än 40 procent av befolkningen lever utan en sparad krona på banken och jag antar att det inte förändrats nämnvärt. 

2. Småspararna

Här tänker jag närmast på trygghetsnarkomanerna som: 

* Veckoplanerar maten, storhandlar, håller koll på rabatter och erbjudanden men lägger ut stora summor när de nöjeshandlar och impulsköper.
* Tagit till sig rekommendationen att man bör ha som målsättning att spara ihop en buffert motsvarande tre månadslöner.  
* Sparandet består av ett målsparande (t.ex resor till Thailand eller att renovera bostaden).
* Låg riskprofil på sparandet.
* Pensionssparar avdragsgillt, dvs. maximalt 12000 kronor om året. 
* Drömmer om storvinst med Triss.
* Betalar för 4-6 kassar i matbutiken varje gång de storhandlar. 
* Samlar pantburkar i förrådet och pantar regelbundet.
* Prenumererar på flera tidskrifter, helst livsstilsmagasin.
* Abonnerar på kanalpaket/Netflix.
* Varvar mellan matlåda och uteluncher. 

Deras inkomster och utgifter ökar oftast i samma takt. Ett skutt upp på lönestegen innebär genast utökade möjligheter att konsumera mera. 

3. Målmedvetna Bli rik-typer.

De som anser att de har knäckt koden och vägrar att springa i ekorrhjulet resten av livet.

Bli rik-typerna skiljer sig markant mot de övriga två grupperna genom att de:

* Fattar långsiktiga sparbeslut. 
* Helt slutat konsumera onödiga saker. 
* Har stenkoll på varenda krona. 
* Inte köper läsk eller flaskvatten.
* Tar med sig egen kasse till matbutiken. 
* Läser tidningar på nätet eller biblioteket.
* Ständigt söker efter nya snåltips och sätt att ytterligare kapa kostnaderna.

Givetvis hårddrar jag väldigt mycket här och jag menar inte att någon spartyp gör rätt eller fel. Alla har rätt att leva som de vill och jag har ingen som helst anledning att lägga mig i eller komma med pekpinnar. Tycker bara att det är roligt att jämföra olika personlighetstyper. 

Själv har jag lämnat grupp två och gått med i grupp tre, vilket jag tror är ett mycket vanligare kliv än att hoppa från ettan till trean utan mellanlandning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar