onsdag 5 februari 2014

Efter mycket vånda och stort besvär.

Jag avskyr att presentera mig själv. 

Nu menar jag inte att jag har något emot att sträcka fram handen och berätta vad jag heter i olika sociala sammanhang. Det funkar fint, en god uppfostran och lång arbetslivserfarenhet har gjort mig till ett leende proffs. Det är när man ska berätta om sig själv som det tar tvärstopp. 
Hur sammanfattar man vem man är, på några korta rader? Därför är det här det svåraste av svåra blogginlägg och jag är innerligt tacksam över att jag inte har några läsare än. 

Jag krafsar ner det som kan vara av intresse så här i uppstartsfasen och sedan får vi ta resten allt eftersom vi lär känna varandra. 

Jag bor med min man och våra två barn i Stockholm. Barnen börjar närma sig tonåren och ja, de äter oss ur huset och sliter ut kläder på nolltid. Det är bara att konstatera att de gör allt för att motarbeta mina ekonomiska mål men jag backar aldrig för en utmaning.

Vi bor i samma bostadsrätt sedan många tillbaka. Vi har alltså inte gjort någon bostadskarriär där vi har bytt upp oss successivt med vinster från tidigare försäljningar. Istället är vi välsignade med en låg belåningsgrad, uppskattningsvis en bra bit under 50 procent av marknadsvärdet och har valt att bo kvar för att hålla boendekostnaden nere. 

Jag är heltidsanställd med prestationsbaserad lön och min man driver eget företag och lyfter lön efter hur det rullar på. Detta gör att våra inkomster åker berg- och dalbana och det är svårt att göra en månadsbudget. Inte för att jag behöver någon budget nu när jag köper ingenting onödigt alls

Jag har nu hållit en strikt spardiet sedan 1 januari. På nyårsafton är det många som avlägger nyårslöften och de flesta bryter dem efter bara några dagar. Jag bestämde mig för att ta makten över min ekonomi och hittills har det gått över all förväntan. Egentligen började jag redan 2013 men mer om det i ett annat inlägg. 

Nu ska jag ta ett varmt bad och låta tankarna flyta iväg medan jag lyssnar på musik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar