lördag 8 februari 2014

Galna snåltips


Ni vet hur underhållande det är att höra om folk som snålar genom märkliga påhitt som att tvätta och återanvända brödpåsar eller plocka med sig de där små portionsförpackningarna socker från caféer. Det inspirerade mig att leta efter riktigt stolliga snåltips. Jag hoppas innerligt att dessa människor trollar men det är underhållning på högsta nivå för oss sparnördar.

Här har jag samlat några favoriter:

Ät gröten med vatten istället för med mjölk.

Drick vatten blandat med vetemjöl då det är väldigt mättande.

Torka dig med gamla telefonkataloger när du varit på toaletten alternativt duscha baken efter toabesöket så slipper du ha toapapper hemma.

Tvätta håret med den billigaste tvålen du kan hitta.

Diska med samma billiga tvål.

Plocka med dig ketchup, salt och peppar från hamburgerställen. Blanda med vatten och koka soppa, helt gratis.

Plocka upp förbrukade batterier ur återvinningsbehållare, de kan funka lite till.

Ring upp folk och tryck bort samtalet efter en signal så att de ringer tillbaka istället.

Festa till det genom att gå på nattvard i kyrkan för att få smaka vin. 

Plocka fimpar från marken istället för att köpa egna cigaretter.


Edit: 
Jag vill poängtera att jag är medveten om skillnaden mellan utsatta människor som lever i fattigdom/saknar mat för dagen och de som frivilligt utsätter sig för att leva extremt snålt (ingen av dem som skrev snåltipsen ovan har uppgett att de själva utövat dem). Det känns viktigt att förtydliga detta för att undvika missförstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar