onsdag 12 februari 2014

Mindre än beräknat

Idag har jag en vilodag. 
Jag hade längtat efter en dag då jag inte behöver gå utanför dörren eller ha några tider att passa. Det är välbehövligt att bara få skrota runt i mjukiskläder och hoppas att det inte ringer på dörren. Det föll på min lott att tvätta några maskiner och byta sängkläder men resten av dagen kan jag ägna åt att slappa. Har sluppit laga lunch eftersom barnen är i skolan. Istället plockade jag fram två skivor Lingongrova ur frysen och stoppade ner i brödrosten. Lade ihop dem med ost och gurka i mitten och vips, en härlig varm macka med smältande ost. Jag hällde upp en stor mugg kaffe och loggade in på internetbanken för att se vad som har hänt efter lön och fram tills idag. Även om det bara är den 12 februari kan det vara skoj att se var pengarna försvinner och hur jag ligger till. 

Upptäckte att jag har riktigt uselt med pengar kvar.
Fjuttiga 2552 kr. 

Men åh! Besvikelsen! Särskilt då jag verkligen hållit hårt i pengarna. Inte en enda krona har gått till nöjen eller slösaktigt leverne. Jag vet att jag kommer att klara resten av månaden utan problem men jag hade hoppats att det var mer kvar. Nu får vi äta upp allt som finns innan vi fyller på med nytt. Det är egentligen bara mejerivaror och frukt/grönt som behöver handlas eftersom vi bunkrat upp med massor av protein i frysen. Under månaden har vi systematiskt utnyttjat prisvärda erbjudanden på lax, köttfärs, räkor och korvar med hög kötthalt. Det enda som saknas är kyckling men det fyller vi på med först när nästa pangerbjudande kommer.

Detta här hänt på mitt konto sedan lönen trillade in den 24/1:
1200 kr till ett stående fondspar.
605 kr Fackavgift.
4000 kr överföring till sparkontot.
400 kr Skandia Liv.
20 kr månadsavgift bankkort
684 kr AMF Pension/fondförsäkring
380 kr betalade jag för en klippning hos frisören.

Jag har handlat mat och förbrukningsvaror för sammanlagt 2372 kr.
Dessutom är ett belopp överfört till min man, för hälften av våra fasta kostnader. Barnbidraget kommer in på en annan bank och hur jag hanterar det tänker jag ta upp i nästa inlägg som är tänkt att handla om fördelningen av hushållets ekonomi.

Nåväl, den här uträkningen säger inte så mycket eftersom vi bara är halvvägs in i månaden och vi har handlat långsiktigt. Dessutom saknar jag uppgifter på vad min man lagt ut på maten. Men ändå, jag är nöjd med över hur kontoutdragen minskat nu när det inte längre förekommer att jag drar kortet lite här och där. Och jag är imponerad över matkostnaden då jag vet att maken inte handlat mycket mat under februari. Däremot åkte han till djuraffären igår och köpte en tre kilos fodersäck till barnens kanin för 289 kr. Men den lilla rackaren äter ungefär en halv deciliter om dagen så nu har han mat för lång tid framöver. Under sommaren äter han det naturen bjuder på och då är hans matkostnad nästintill obefintlig.

Klippningen är egentligen den enda utsvävningen men den gick verkligen inte att skjuta upp längre. Mycket riktigt fick jag bannor av frisören när hon satte saxen i de slitna topparna. Jag gav mig själv en klapp på axeln när hon försökte sälja på mig produkter framme vid kassan och jag avböjde vänligt men bestämt. Mitt gamla jag hade glatt kommit ut därifrån med en påse lyxig hårvård. 

Å andra sidan är jag väldigt missnöjd med månadens begränsade möjlighet till sparande eftersom planen är att månadsvis lägga undan minst 10.000 kr och det bara från mitt lönekonto. Tilläggas bör att jag får ut en av årets sämsta löner i januari (december är en riktig skitmånad på mitt jobb). Så är det varje år och det kommer inte som någon överraskning. Nästa lön brukar vara nästan dubbelt så hög och det är, som jag påpekat tidigare, en ständigt rullande berg- och dalbana med rörlig lön.

Aja, man kan ju inte ligga på topp jämt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar