måndag 10 februari 2014

Från lyx till budget

- Varning för kvinnligt inlägg -

Jag har alltid varit kräsen med hudvård och petig med smink, det är trots allt grejer som man smörjer och kladdar i ansiktet. Det är ett stort steg för mig att sluta köpa exklusiv hudvård och avstå från att fylla på med estetiskt tilltalande burkar som pryder sin plats i badrummet. Jag har alltid hävdat att man får vad man betalar för och ju dyrare, desto bättre. 

Förrådet av skönhetsprodukter börjar ta slut undan för undan och även om jag försöker undvika att slaska på med samma generösa mängder som tidigare är det snart dags att se sig om efter mer prisvärda alternativ. För ett par veckor sedan tog min peeling slut. Huruvida det är nödvändigt att peela överhuvudtaget kan ju diskuteras, men skrubbandet ger ansiktet ny lyster och jag valde att låta det slinka igenom regelverket. Jag är tillräckligt glåmig och vintertrött redan utan ett lager döda hudceller i ansiktet. 

Skrubben som jag köpt och använt under flera år är från Clinique. Mitt gamla jag tyckte att den var prisvärd eftersom den är dryg och räcker länge. En tub,100 ml, kostar runt 200 kr. Inte att tänka på för någon som går på strikt spardiet! Istället traskade jag till Apoteket och köpte en oglamorös tub peeling för ca 60 kr. Lyxkänslan uteblev men den skrubbar effektivt bort döda hudceller och det är huvudsaken. Hur jag ska göra med ansiktskräm vet jag inte än men jag är inte redo att gå ner för mycket i kvalitet. 

Att försöka tjäna extra pengar är ett alternativ för att slippa räkna in kostnaden i den vanliga budgeten. Eller att försöka samla ihop tillräckligt med gratisprover för en tid framöver...
Hm, jag har verkligen uppenbara problem med att bestämma vad som bör räknas som livsnödvändiga utgifter.

Basgrejer som tops och bomullspads (en förklaring för manliga läsare: bomullsrondeller som kvinnor inte klarar sig utan) finns för en billig peng om man köper lågprismärken. Det är ändå saker som aldrig ligger framme så jag slipper skämmas för fula förpackningar.

Vilka är era bästa budgettips?




9 kommentarer:

  1. Mitt bästa spartips är att faktiskt testa billigare alternativ. Jag har gått från Dermalogica till Eucerin som ansiktskräm och det gör flera hundra kronor per produkt. Handlar på apotea.se och ser till att aldrig handla på fullpris.

    SvaraRadera
  2. Åh, tack för tipset! Ska absolut kolla upp det.

    De dag- och nattkrämer jag oftast använt är just Dermalogica (och/eller Decleor) så det känns som ett användbart tips eftersom du har erfarenhet av båda. Jag har känslig hy och blir lätt röd som en tomat i en timme om jag smörjer in mig med för "fel" kräm.

    SvaraRadera
  3. Vet att detta inte funkar för alla, men funkar för mig. Barnängens tvål och vatten samt en mjuk borste istället för peeling. Inga hudkrämer alls. Min hy mår fantastiskt men kan bero på lång vana. Värt att prova en period och se om det funkar?
    Något alternativ till smink har jag inte - de gamla egyptiskorna använde väl kol från spisen :)
    Misan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir du inte torr när du inte smörjer in dig efter att ha använt tvål? Har för mig att tvål är lite starkt och uttorkade för ansiktet men Barnängens kanske inte är det?

      Radera
    2. Det kan vara så att jag har en hudtyp som tvål funkar på. Det kan också vara så att min hud har vant sig. Jag tror att huden till viss del anpassar sig. Tillförs yttre fukt i form av hudkräm, behöver "jag" inte tillverka själv. Tillförs ingen, utan snarare en viss uttorkning av tvålen, måste jag tillföra fukt själv, inifrån. Sedan uppnås en balans.
      Har faktiskt inte en aning om detta stämmer. Fick höra i tonåren att man skulle lägga vaselin på finnen för att torka ut den. Och det funkade!
      Med regelbunden peeling, med den mjuka borsten, begränsat med solning osv mår min hud bra. Får ofta beröm för den och ser yngre ut än vad jag är. Måste dock färga håret för att uppnå den effekten! :)
      Misan

      Radera
  4. Har börjat trappa ned på ansiktsprodukterna, både av sparskäl och att få renare och mindre kemikaliestinna saker på huden och sedan in i kroppen.

    Använder fortfarande Kerstin Florians ansiktskräm tills den tar slut men inte varje dag. Ibland smörjer jag lätt med kokosolja (kallpressad ekologisk, finns på mataffärer för 38-100 kr och räcker enormt länge och kan användas till hela kroppen, som ingrediens till egentillverkad deo på bikarbonat) Ibland behövs ingen ansiktskräm alls.

    Jag tvättar ansiktet ibland med blöta krossade havregryn (samma pH-värde som huden ungefär) och ibland med pyttelite olivtvål sedan ansiktsrengöringen tog slut. Som ansiktsvatten tar jag lite citronvatten och blandar med vatten och baddar ansiktet. En plastcitron finns alltid i badrummet för det och för efterskölj vid hårtvätt.

    Håret tvättar jag med silat rågmjölsvatten. Håret känns tjockare och får mjölets näring.

    Detta med badrumsprodukter är riktigt kul. Har testat olika grejer och undrar varför jag inte ifrågasatt tidigare detta med att köpa så mycket dyra ansiktsprodukter. Vissa grejer är ju förstås bra, t ex Clinique men upplever inte att mina nya grejer gör huden ett dugg sämre och nu vet jag att ytterst få giftiga kemikalier går in i kroppen via mitt tvättande och smörjande.

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, vilka grymme tips!

      Doftar kokosoljan av kokos eller har den en neutral doft? Jag gillar nämligen doften av kokos (tänk den klassiska Hawaiian Tropic-doften, man luktar billig charterturist men det doftar SÅ GOTT!).

      Det där med rågmjölsvatten måste du förklara i detalj. Hur gör man? Blandar du rågmjöl med kallt eller varmt vatten innan du silar osv.

      Jag har en kollega som vande sig av med att tvätta håret varje dag. Nu tvättar hon det var åttonde dag. Detta var inte av sparskäl utan för att hon ledsnade på att alla moment var så tidskrävande. Hennes hår ser alltid nytvättat och fräscht ut men hon berättade att det tog många år att komma dit.

      Jag tror inte alls att vi köper hudvårdsprodukter enbart för deras unika egenskaper, vi köper dem för att de har väldigt tilltalande förpackningar. Naturens skafferi är förmodligen mycket skonsammare men ger inte samma glamorösa känsla i badrummet och därför fortsätter vi att köpa på oss nya krämer etc.

      Jag brukade köpa ALLT för håret, bara det stod ultrashine eller superglans på flaskan. Så lättköpt var jag som konsument.

      Radera
  5. Kul att du gillade tipsen! :)

    Doften på kokosoljan varierar mycket från märke till märke har jag hört. Eftersom den är så dryg är jag fortfarande på min första burk Superfruit (märket) Extra virgin Coconut oil 450 ml som jag köpte för 149 kr på Hälsokost innan jag såg att de såldes andra kallpressade ekologiska varianter på matafffärer lite billigare bl a Kung Markatta som alltid har bra produkter.

    Den jag har doftar lite kokos men inte alls starkt. Tycker det är bra för det kan ju bli lite dominerande annars även om doften är god som du också tycker.

    Använder deo också som jag gör på en blandning av smält kokosolja, bikarbonat och potstismjöl. Lika delar av alla tre och blandas ihop och ställs kallt för att stelna och sedan klar att använda. Fungerar utmärkt och den bästa deon jag haft! Inget aluminium mer in i armhålorna! Vanlig deo ger aluminium upp till 50 gånger dagligt rekommenderat intag genom maten. Hur mår hjärnan på sikt av det? Den får ju tillräckligt med miljögifter ändå. Obs! Om du testar det så smälter kokosolja och blir flytande redan vid 30-40 grader.

    Rågmjölsschampot:
    Det är en färskvara så man gör en dos varje gång. Tvättar håret 2-3 gånger i veckan.

    Man tar (beroende på hårlängd och tjocklek, jag har halvlångt vanligt svenskt hår) ca 3-4 matskedar rågmjöl och 3 dl vatten i glasburk med lock och skakar kraftigt så fettet löses ut i vattnet.

    Därefter silar man det med tesil i ett glas. Man kan skrubba ansiktet med "gröten" i silen och sedan häller man rågmjölsvattnet i torrt hår och gnuggar i hårbotten.

    För att undvika stopp i avloppet i badrummet tvättar jag ansiktet med sådan gröt över diskbänken.

    Du har nog rätt, ansiktprodukter köps ofta pga av de glamorösa förpackningarna och märkena. Det ser fint ut i badrummet och känns som att man unnar sig. Men har helt ändrat mig på den punkten. Nu är mitt badrum mer vilsamt tomt. Bara oliv- och lavendeltvålar, plastcitron, sköna handdukar och badlakan i snyggt vikta högar, fina skrubborstar till kroppen, tvättsvamp i grovt strävt linne som man kan tvätta i 60 grader, hemgjord deo, kokosolja, tandkräm, en mascara och det som fortfarande är kvar av "finare" hudvårdsprodukter som garanterat är slut nästa månad. Känns befriande! :)

    /Eva

    SvaraRadera
  6. Oj, glömde säga att jag tvättar håret med LJUMMET rågmjölsvatten och sedan efteråt sköljer jag det med KALLT citronvatten.

    /Eva

    SvaraRadera