måndag 24 februari 2014

Dags att damma av portföljen

Det är sista kvällen på min tre dagars ledighet och imorgon väntar nio långa timmar nere i kolgruvan. Okej, det är ingen gruva och lokalen har stora glaspartier som gör att jag kan se en liten del av världen utanför medan jag gör det jag får betalt för. Men ändå. Jag börjar få lite ont i halsen och undrar om det är kroppens invändning mot att återgå i arbete. Lägg till den släng av jobbångest som jag alltid får efter ett par dagars sammanhängande ledighet och man kan nästan kalla mig lite krasslig. 

Imorgon kommer betalningen för förra månadens sålda tid och jag hade hellre suttit hemma vid köksbordet och fixat med fördelningen av överskottet. Tyvärr får det vänta till på onsdag. 

Vi har en liten aktieportfölj som vi byggde upp för 10-15 år sedan och som legat mer eller mindre bortglömd sedan dess. Nu är det hög tid att damma av den och börja utforma en investeringsstrategi. Om jag ska vara helt ärlig tycker jag att det är råjobbigt att försöka sätta mig in i allt vad aktier heter. Därför bestämde jag mig för att delegera uppgiften vidare till någon som åtminstone tycker det är roligt, dvs. min man. Han lade ner mycket tid och engagemang på våra aktier en gång i tiden men sedan kom det två barn och ett företag i vägen. Planen är att låta honom göra grovjobbet och sedan kliver jag in och lägger mig i när det är dags att handla. En utmärkt arbetsfördelning tycker jag. Vi vet hur vi kompletterar varandra och hur vi ska använda våra styrkor på bästa sätt. Jag har även bett honom om en sammanställning av de innehav vi redan har. Det är hemskt att vi bara har släppt allt men nu är det dags att återta kontrollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar