onsdag 1 februari 2017

Några kronor in - några läsare ut?

Bästa spartipset för hushållskassan: sjuka barn.
Matkostnaden halverad. 
Extra utlägg: två paket glass.

Skämt åsido, här är det sjukstuga och båda barnen ligger. Den ena har en hosta som kan väcka döda och den andra är antingen magsjuk eller matförgiftad. Peppar peppar har vi vuxna klarat oss..än så länge. Jag vädrar, byter sängkläder och handdukar som besatt i ett försök att städa bort eländet. Tursamt nog har vi två toaletter så att den som är sugen på att kräkas håller sig till den ena och vi andra besöker den andra. Framför allt försöker vi skydda min man från att bli sjuk eftersom han är sårbar som småföretagare. Mina vilodagar har bytts till rollen som sjuksköterska med dygnet runt-jour. Jag gör inte annat än rusar från den ena sjukbädden till den andra. Men det är lyxigt ändå för jag slipper dåligt samvete vilket jag alltid fick när jag jobbade och visste att jag satte mina kollegor i skiten. 

Den senaste snackisen och något som tagit upp på flera av ekonomibloggarna är besöksjagande inlägg. Vad ska man säga? Det härliga är ju just att de flesta ekonomibloggar varit fria från sponsring och produkter. Jag fattar att man gärna vill dra in några kronor på sin blogg och det borde väl gälla särskilt den som vigt sitt liv åt pengar och sparande? Allt annat handlar ju om att hitta inkomstkällor eller kunna göra besparingar så egentligen är detta inte konstigt i sig. Om man dessutom är en sparare av den kalibern att man plockar upp en pantburk i diket så förstår man ännu mer vad dessa intäkter får för betydelse. De kan blogga och inte få betalt, eller blogga och få betalt. Det är ju trots allt pengar för något de hade gjort ändå. 

Apropå det här med pantburkar (nu tar vi ett litet sidospår) så har det blivit mitt nya sätt att räkna kronor. När jag slipper betala bussresan för att maskinen är ur funktion så motsvarar det 30 pantburkar! Det var gratisutdelning av en ny slags dricka igår, ordinarie styckpris 20 kr. Vi fick 2 st = 40 pantburkar. Det är så här man lär sig pengars värde, haha. 

Åter till ämnet, ber om ursäkt för att jag kom in på ett sidospår. 
Det är naturligtvis upp till var och en att välja reklam i bloggen eller att jaga tillfälliga klick. Just det här med att jaga klick har en väldigt negativ klang och det är väl kanske mest för att det lätt kan skada trovärdigheten. Personligen väljer jag konsekvent bort bloggar som är nedlusade med reklam. Det blir så jobbigt och plottrigt att läsa. Jag har bland annat lämnat ett par riktigt fina ekonomibloggar med underbara skribenter för att jag inte klarar av bloggportalen de valt. Kanske beror det på min övertrötta hjärna, att den inte kan koncentrera sig just nu. Jag vet inte faktiskt. Det kan också bero på att jag alltid uppskattat spar- och ekonomibloggar just för deras rena och enkla formspråk. Det är den personliga texten som gör bloggen. En frizon långt bort från samarbeten och annonsinlägg. 

Jag brukar varva läsandet av sparbloggar med både livsstilsbloggar och kändisbloggar. Kan låta lite märkligt men det är underhållning på samma sätt som att bläddra i en skvallertidning (som jag ju inte köper längre). Men med åren har det förändrats och blivit allt färre bloggar av den senare kategorin. Det är så mycket sponsrade inlägg och betalda samarbeten att jag helt tappar intresset att följa bloggarna. För att inte tala om all dold reklam som förekommer. All produktplacering. Och reklam för den egna produkten, när det finns en sådan. Bloggarna själva försvarar sig med att det ligger otroligt mycket jobb bakom en blogg och att de måste få betalt för den tid som de lägger ner på att förbereda texter och lägga in bilder osv. Att ingen vill jobba gratis. Jag säger inte emot, men de tappar mig som läsare i alla fall.  

Tyvärr gick utvecklingen i rask takt mot samma sak på Instagram. Det verkar bara gå ut på att marknadsföra produkter åt sina följare. En annan sak som nästan drev mig till bettskena var kommentarerna på kändisars instagram. Eller rättare sagt, alla frågor om allt som syns i bilden. Var har du köpt tröjan/byxorna/skorna/jackan/mössan? Eller varför inte vasen/soffan/tavlan/mattan/glasen/kattmatskålen/läppstiftet/hårborsten osv i all oändlighet. En bild - 100 frågor. Många frågor om färgkoden på väggfärger. Varför frågar man? Är det för att synas och hoppas på lite uppmärksamhet eller är man verkligen beredd att måla om hemma för att få ha samma väggfärg som någon B-kändis? 

Jo, jag kan förstå att man blir inspirerad och vill få tips. Jag fattar. Men det är inte mindre irriterande för det. Och jag är helt övertygad om att jag inte är den enda som tröttnar och slutar följa när det saknas personligt innehåll. 

Det är inte utan att jag undrar vad nästa stora grej blir. Efter Instagram och Youtube. Vad kommer att komma? 

20 kommentarer:

  1. Jag älskar din blogg! Du får mig alltid att tänka efter och jag blir inspirerad att utmana mig mer i mitt sparande utan att du raljerar eller snackar skit om andras livsval. Dina vardagsbetraktelser är så innehållsrika och säger så mycket om vårt moderna samhälle och det är skönt att veta att det finns fler än jag själv som valt en annan väg.

    Håller i övrigt med dig om din analys av både sparbloggar och instagram. Tyvärr tycker jag också att flera sparbloggar blivit totalt innehållslösa i takt med att de satsar på reklam och på att tjäna pengar. De skriver innehållslösa publikfriande inlägg eller gör reklam för produkter eller återpublicerar gamla inlägg. Nya läsare kan klicka sig igenom arkivet istället tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nu var ju meningen med mitt blogginlägg inte att jag skulle fiska beröm men tack för alla vänliga ord. Det känns fantastiskt roligt att ha en uppskattad blogg, särskilt eftersom den saknar alla former av lull-lull och glitter.

      Men det finns ingen anledning att döma andra för deras val. De flesta av oss gör vad vi kan för att överleva och man ska göra det man anser är bäst för en själv. Jag dömer inte de som väljer att göra reklam i sina bloggar, utan meddelar bara att jag inte är intresserad av att läsa för mycket sådant. Allra minst nu när min stackars slutkörda skalle helt klart inte klarar lika mycket intryck som tidigare. Om någon erbjöd mig ett stort antal tusenlappar för att smälla upp en ruta reklam på bloggen skulle det naturligtvis uppstå en inre konflikt. Det är inga lätta ställningstagande. Men återigen, det handlar om vad som skulle vara värt det långsiktigt. Personligen har jag lärt mig älska rena och avskalade äkta bloggar med själ just för att de skiljer sig så mycket från de kända bloggarnas innehåll med shopping och evig konsumtion.

      Radera
  2. Håller helt med dig. Tycker många bloggar har förändrats till det sämre de senaste åren just för att de nerlusas av reklam och samarbeten. En del av de ekonomibloggar jag följt i åratal klarar jag inte av att läsa längre då de ligger på portaler som är fruktansvärt oläsvänliga. Jag kan liksom inte hålla intresset genom hela texten för det är för mycket som stör runt om. Jag vill ha ren avskalad text. Din blogg är ett föredöme när det gäller detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycker precis samma sak och jag antar att vi menar samma portaler. De är så fruktansvärt röriga och att ha rörliga textremsor på sidan gör knappast det hela bättre...

      Tack, jag försöker hålla min blogg så ren och avskalad som möjligt. Är till och med väldigt restriktiv med bilder men är givetvis lyhörd för läsares önskemål. Vill de ha mer (eller mindre!) av något är det bara att ställa sig upp och framföra sina önskemål :)

      Radera
  3. Jag förstår att det kan vara svårt att producera nya inlägg på löpande band och att de större bloggarna känner en press iom många läsare som ska matas med nya inlägg. Men tyvärr har jag upplevt samma sak som du tar upp - det är bara reklam och sponsrade inlägg och hur okej det än är för dem att publicera vad de vill och tjäna pengar på sin investerade tid, så tappar jag intresset. Samma gäller sparbloggarna - jag har inte läst så många så länge och flera har jag redan tröttnat på.

    Din blogg älskar jag! Kollar varje dag och hoppas på nya inlägg och kommentarerna är också givande och intressanta att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var snällt sagt. Åh, jag hoppas att jag hade ork att skriva ett inlägg om dagen men det är tyvärr en omöjlighet i nuläget. Förut ville jag men saknade tiden och nu när jag har tiden saknas orken... typiskt!

      Givetvis är det tufft för livsstilsbloggarna att hålla igång bloggen. Och vad ska de göra, köpa nya grejer dagligen? Alla gratisgrejer och spons ger naturligtvis skjuts till nya inlägg = alla inblandade är nöjda och glada.

      För min del handlar det mest om att jag tröttnar på att läsa illa inlindad reklam om struntsaker (jag menar, mjukost och tvättmedel? Hur oglamoröst är inte det?)

      Förr några år sedan läste jag att många modebloggerskor m.fl köpte hem kläder och prylar bara för att kunna plåta dem till bloggen. För att sedan lämna tillbaka dem till butikerna. Öppet köp helt enkelt. Det var enda sättet att kunna visa upp en ny outfit varje dag. Rätt sjukt om man tänker efter. Jag som är lite äldre låter mig ju inte påverkas av sådant men vad får man för bild av en normal garderob om man går i mellan- eller högstadiet och följer dessa bloggar? Det ger en skev konsumtionshets.

      Radera
    2. Åh, jag menade absolut inte att jag förväntar mig dagliga inlägg. Ingen stress! Är själv sjukskriven för utmattning, så jag vet hur luddig skallen känns merparten av tiden...

      Angående många av de stora bloggarna, så är det dels konsumtionshetsen som gör mig brydd men också att det känns så fake till slut. När man sett samma smör i tio inlägg på olika håll samma vecka (men aldrig på bloggarens vanliga måltidsbilder varken innan eller efter) och det där hoppandet, där det ena dagen är smör, nästa dag nagellack och helt plötsligt diskmedel osv totalt random och utan anknytning till något alls egentligen. Det känns som de där reklamtavlorna vid busshållplatsen och hur kul är de?

      Radera
    3. Ingen fara, jag känner mig absolut inte pressad. Det handlar mer om mina egna önskningar, att jag mer än gärna hade skrivet ett inlägg om dagen. Särskilt nu då tiden finns på ett annat sätt än tidigare. Och jag tänker att det inte borde vara så ansträngande att "bara skriva lite". Men det är det, märkligt nog.

      Jag kan bara instämma i det du skriver om de stora bloggarna. Ju mer framgångsrik person bakom bloggen, desto värre blir det. Det känns liksom lite "billigt" när de mest framgångsrika som redan drar in storkovan säljer sig för den typen av reklam och skriver fjäskinlägg om mjukost. När det gäller podcasts är det ändå helt okej om de lägger sin reklamsnutt precis i början och säger "podden presenteras i samarbete med...bla bla". Sedan är den biten avklarad. Sponsrade inlägg i bloggar blir mer som reklamavbrotten när man ser en film på TV4, dvs outhärdliga.

      Radera
  4. Håller med om att sponsrade inlägg gör det svårt att avgöra om skribenten står för innehållet eller om det endast är av ekonomiska skäl. Vi har valt lite reklam på vår sida men vi båda är överens om att det inte får ta för stor plats hos oss. Anledningen att vi ens valt reklam är just det att det är kul att det trillar in några extra kronor!
    Men sponsrade inlägg har vi hittills valt bort!

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror mycket på balansen du nämner. Jag följer fortfarande ett par bloggar där det förekommer sponsrade inlägg någon gång då och då men absolut inte ofta. Då stör det inte alls på samma sätt och kväver inte heller bloggens personlighet.

      Radera
  5. Bästa bloggen har du! Inspirerande och vardagsäkta - love it!

    SvaraRadera
  6. Jag är lite tvehågsen där, kan förstå att man vill ha betalt för sitt bloggade, att se det som ett företagande. En del bloggare går ju klart och tydligt ut med att i det här inlägget samarbetar jag med ett företag, jag kan vara ok med det. Samtidigt kan jag undra över hur mycket det färgar ens skrivande i sin helhet. Kan man verkligen alltid skilja det åt... är nog svårt. Ju mer man blir beroende reklam och sponsring, desto mer minskar både trovärdighet och frihet. Å andra sidan är pengar ett nödvändigt ont för de flesta av oss. Att bli helt fri är inte lätt. ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med men i mitt fall handlar det inte om enbart trovärdigheten, som lätt blir lite kantstött, så att man bygger upp en misstänksamhet mot varje produkt som hamnar i bild sedan...

      Det handlar framför allt om att jag tappar intresset när 4-5 bloggare under samma vecka skriver utbroderad text om ett mjukostmärke eller en duschkräm. Det är så in i helsike tråkigt och intetsägande att man baxnar. Och när det sedan blir fler och fler sådana inlägg som liksom puttar undan det där personliga man drogs till från början. Nej, då är det bye-bye för min del...

      Radera
  7. Älskar din blogg. Du har förmågan att skriva både intressant och roligt på en gång. Kan inte låta bli att klicka in på din sida lite då och då och hoppas att det finns något nytt inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Det värmer, hoppas på att kunna få upp inläggsfrekvensen något med tiden när jag känner mig piggare och starkare.

      Radera
  8. När min syster var liten räknade hon om allt till tuggummin (som då kostade 50 öre. "Kostar det 20kr? Det är ju 40 tuggummin, det är alldeles för dyrt!" :)
    Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, smart! Skönt att veta att man inte är den enda som använt sig av udda räknemetoder :)

      Radera
  9. På kändisbloggar när jag ser att det är sponsrat läser jag inte ens, kanske kollar lite snabbt på bilderna som brukar vara fina. Hoppas ni mår bättre snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen det där, man blir mästare på att scrolla bilder istället...
      Tyvärr tröttnar jag i alla fall med tiden och överger bloggen, trots fina bilder.

      Radera