onsdag 24 februari 2016

Shoppa och spara samtidigt?

Jag skrev om pensioner och bara någon dag senare såg jag lustigt nog en reklamfilm för det nya kortet Nowo. Ni vet hur det kan vara med reklam, man ser en reklamfilm men lägger ingen egentlig vikt vid vad som sägs. Jag såg att det handlade om ett kreditkort men tog ingen större notis om det just då. I dag dök samma kort upp i ett sponsrat inlägg i en blogg jag besökte. Nyfiket klickade jag på länken och hamnade på en modern och tilltalande hemsida som presenterade sitt glädjebudskap: Det bästa av två världar. Shoppa och spara samtidigt. 

I blogginlägget tog man inte upp några eventuella avgifter och det var delvis därför jag ville läsa mer om vad det här kortet har att erbjuda. Det är ett riskkapitalbolag som i samarbete med Resursbank tagit fram ett kreditkort som heter Nowo (No worries!). Kortet vänder sig till unga människor för att få dem att börja pensionsspara. Grovt förklarat betalar man som vanligt med kortet men en förbestämd procentsats plussas på beloppet och dras till ett pensionssparande. Det hela påminner lite om när butiker försöker få kunder att  "runda upp" till förmån för någon välgörenhet. Skillnaden är att här rundar man upp och bidrar till sin egen pension. Man dricksar sig själv som de lite fyndigt väljer att kalla det. Vid närmare eftertanke har jag för mig att någon bank redan erbjuder möjligheten att avrunda uppåt till ett sparkonto så att en liten summa automatiskt förs över till ett sparkonto. Men nu finns alltså möjligheten att pensionsspara på liknande sätt. 

Egentligen är det ingen dum idé, med tanke på vad jag skrev om i det tidigare inlägget så är det väl jättebra om man kan få dagens unga att spara och att uppmärksamma pensionsfrågor. Smart också att göra det med skicklig marknadsföring som påminner lite om refunder och cashback som ligger så rätt i tiden. Tänk att få något för att man shoppar! Särskilt tydligt blir det i reklamfilmen när kvinnan på uteserveringen puttar ner sin kaffekopp från bordet för att kunna lägga sitt kreditkort över mannens när han böjer sig ner för att ta upp koppen. Det är det nya, vi inbillar oss att vi belönas på olika sätt när vi spenderar! Då kan vi spendera ännu mer med gott samvete och vi tror att vi vinner på det ekonomiskt. På hemsidan frestar man med "ett lustfyllt pensionssparande". Det lustfyllda ligger alltså i att man sparar ett par spänn till pensionen medan man bränner lönen? Tja, varför inte med tanke på att de flesta bränner lönen i vilket fall...

Så man skaffar ett kreditkort och det dras pengar som sätts in i en utvald aktiefond, vilket alltså blir pensionssparandet. Helt ärligt, det är ju bara färdigskuren sallad i påse?! Det vill säga, ett dyrare alternativ för något vi lätt kunnat göra själva. Kortet har nämligen en årsavgift på 365 kr. Dessutom har aktiefonden en förvaltningsavgift på 1%. Jag förstår att det kostar och det är helt upp till var och en att fritt avgöra om det är en bra deal eller ej. All service kostar pengar. Jag säger inte att kortet är ett dåligt val men ju mer man sätter sig in i sparande desto tydligare blir det att man enkelt kan klara det mesta själv. 

Det jag vänder mig lite emot är uttrycket "Shoppa och spara samtidigt":
1. Det känns inte direkt som att jag sparar överhuvudtaget medan jag shoppar. 
2. Det borde inte vara så svårt att själv föra över en slant till t ex Avanza. 
Just saying' 


8 kommentarer:

  1. Har också tittat på detta kort och förundrats...
    365 kr i årsavgift och sedan 29 kr/mån i aviavgift. Om du sedan väljer att använda krediten så är räntan ganska hög...fint "sparande".
    /Amalia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Men det är väl lite samma sak som alla "generösa" erbjudanden om räntefri avbetalning
      där man inte tänker på uppläggningsavgiften och aviavgiften. Det är bara att räkna ut vad avgifterna blir på ett eller två år och fundera på om man fortfarande tycker det känns lika förmånligt...

      Radera
  2. Jo men det är lire samma som att Viktväktarna säljer gorra och chocolate chip cookies.. När deras klienter kanske mest av allt skulle vinna på att bryta vanemönster så ser nämnda företag chansen till fin profit eftersom just den biten är så svår. Fult, men så är världen. Jag har summerat matinköpen i kategorier om du vill ha en rapport. Och så har jag en bekännelse men den kanske jag ska bjussa på på måndag om du behöver livas upp :-) Det är en sparskandal.. Tihi
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret på frågan är ja, jag vill ta del av summerade matinköp! Kasta hit rapporten bara!

      Dessutom är du som en skänk från ovan, hur kunde du veta att jag behöver livas upp imorgon, måndag? Så släng hit sparskandalen också! Jag kan behöva mycket omtanke och gärna något att skratta åt också. Tack på förhand! Ha en fin söndagskväll bästa!!

      Radera
  3. Intressant! Tror att det måste ha varit företaget bakom detta kort som köpt en undersökning hos en av de nätpaneler jag är med i. Frågorna gällde ens syn på sparande, köpande och om inte shopping och sparande hängde ihop. Det var massor av märkliga antaganden man skulle ta ställning till. Tänkte "vad är det för produkt det tänker sig med dessa udda frågor".

    Så när jag läste detta på din blogg så kom jag genast ihåg undersökningen jag gjort för bara två, tre veckor sedan. Det mest framträdande i undersökningen var just frågor kring relationen kring shopping och sparande och hur mycket man skulle kunna tänka sig att betala för att spara...ha! Betala för att spara?! Jag skrev i de fria fält som fanns att alltihopa lät som rena bondfångeriet och att ingen vettig människa behöver någon expert för att börja spara och att man måste inse att shopping måste begränsas om man ska spara, att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det säkert! Typiskt att jag inte fick någon sådan undersökning, jag hade gärna gett dem min syn på saken. Lite roligt det där, när man får lite förhandsinfo och en hint om vad som är på gång. Flera gånger har jag känt igen förpackningar i matbutikerna ett par veckor/månader efter en undersökning.

      Radera
    2. Haha, precis. Att vara med i panel är nästan lite "bildande". Man märker av ibland, som du skriver, vad som är i görningen.

      Eva

      Radera
  4. Leter du etter presserende lån? Se ikke lenger. Atlas Loan Firm er et selskap med ren lån- og gjeldsfinansiering til avkastning på bare 3%. Vi kan finansiere opp til $ 25.000.000,00 (femti millioner dollar). Kontakt oss for din umiddelbare låneprosess.
    E-post .. Atlasloanfirm@outlook.com
    Telefon / Whatsapp +1443 345-9339

    SvaraRadera