fredag 16 februari 2018

Handla aldrig hungrig osv

Jag hade börjat på ett inlägg som egentligen skulle ha kommit upp igår, men vardagen kom emellan. Den hormonförvirrade tonåringen hade tagit en burk Cola från sin pappas jobb och lagt den i frysen för snabbkylning. Som han sedan totalt glömt bort så burken exploderade i frysen och det hade sprutat fryst läskskum överallt. Ni anar inte hur mycket som ryms i en sådan liten burk. Så hela förmiddagen gick åt till att tömma frysen, frosta av den, skura och lägga tillbaka matvarorna. Efteråt var jag helt matt och fick lägga mig och vila.

Men inget ont som inte har något gott med sig. Efter en omsorgsfull inventering vet jag nu exakt vad vår överfulla frys innehåller. Uppdaterad koll på kött, fisk, grönsaker, bär, matlådor, matbröd och glass. Och jag insåg att det absolut är hög tid för att äta ur frys, kyl och skafferi igen. Dvs. inte köpa något annat än den mat som behövs för att komplettera måltiderna och helst klara sig så långt det går utan nyinköpta tillbehör. 

Vi äter kött (och fisk, oftast lax) ungefär fyra gånger i veckan. Övriga dagar äter vi vegetariskt i form av pannkakor, pastasås, gratänger eller soppa. Vi köper aldrig vegetariska köttersättningar utan lagar istället maträtter som fungerar lika bra utan kött eller fisk. Bästa snabbmaten är en spagetti olio e aglio eller en hemlagad tomatsås med lite riven parmesan. Och det är ingredienser vi alltid har hemma. 

Tillbaka till frysen. Det enda jag kastade var lite bröd som blivit frysskadat. Skivad formfranska som halkat längst bak och inte såg fullt lika aptitlig ut längre. Vilket jag såg när jag skakat ut all snö som bildats inne i påsarna. Nu är det ny ordning i lådorna så att vi lätt kan se vad som behöver ätas först och jag har stenkoll på vad som finns. Det är något väldigt tillfredsställande med att göra av med allt innan man köper nytt. Skön känsla också att knappt behöva handla något under en period och det blir något av en sport att se hur billigt man kan komma undan. 

Jag vågar gå så långt som att påstå att minst häften av hälften av folks inköp sker helt i onödan. Något att sätta i relation till de klagomål som brukar komma när folk säger "måste äta, men har inget hemma" vilket betyder att man går och handlar till en hel måltid, alternativt äter ute eller köper hämtmat. Antingen beror det på tillfällig minnesförlust (glömt att man har en frys och att man lagt mat i den) eller så är det en ursäkt för en genväg. Precis som en full garderob, men inget att sätta på sig faktiskt bara är ett svepskäl för att få handla något nytt. 

De som gillar att äta ute eller vill köpa en ny festtopp behöver absolut inte ta åt sig. Ät ute och köp din festtopp, det handlar inte om det. Det handlar om att inköpen sker utan att det egentligen är nödvändigt och skillnaden mellan nödvändiga och icke-nödvändiga köp. 

"Jamen, om man äter upp allt man har hemma så behöver man ändå köpa nytt"
Och det är ju en klarsynt insikt om hur det fungerar. Dock är jag övertygad om att det är väsentligt mer gynnsamt ekonomiskt att anpassa måltiderna efter det som finns hemma i första hand så att ingenting behöver gå till spillo i onödan och för att undvika dyrare spontanlösningar. 

Gå på restaurang gör jag om jag vill skämma bort mig själv, inte för att jag inte orkar rota i frysen.



14 kommentarer:

  1. Ja sånt är ju lätt att glömma, har hänt en och annan gång med stenhårda öl till gästerna, blev som isglass istället. Är dock ett ypperligt tillfälle att lära tonåringen 1) Att ta ansvar för sina klavertramp genom att själv städa upp efter sig, 2) Frosta av en frys och 3) Inventera råvaror i denna...

    Inget ont som inte för något gott med sig brukar jag säga ;)

    Det är mycket enklare att laga improviserade maträtter om man har ett stort lager råvaror hemma, det har Fru Snålgris lärt mig. Då behöver man nästan aldrig småhandla, samt att det går bra att köpa saker på extrapris och frysa in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exploderar inte fryst öl? Kan säga att du hade tur. Och jodå, tonåringen erbjöd sig faktiskt att städa upp efter explosionen utan att jag sagt något om det. Sonen kommer hem tidigast kl 16 från skolan (och 19 om han har träning efter skolan) och det kändes lite sent att börja med frystömning och avfrostning så sent.

      För övrigt håller jag med om råvarorna, men vi har så himla bra kort datum-hylla i vår stormarknad att det bara fylls på och fylls på i frysen...

      Radera
  2. Jag håller med snålgrisen, och det är alltid bra att ha ett lager råvaror hemma så att man kan improvisera rätter. Om man passar på att handla saker på extrapris så blir det ju billigare och så får man chans att laga saker man annars inte skulle köpt :D
    /Minimalistspararen

    ps. lägg gärna till mig i din blogglista om du vill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi handlar nästan allt på extrapris. Jag uppskattar att ca 70 procent av det vi köper i mataffärer är prisnedsatta varor av något slag och minst 80 procent av kött/fågel/fisk vi äter är kort datum-fynd. Brukar alltid vara lika roligt att läsa alla rabattraderna längst ner på kvittot :)

      Och med prisnedsatta menar jag också att de är REJÄLT prisnedsatta. Inte "köp två och spara 1.50 kr" eller liknande tramsrabatter som bara lurar konsumenten att tro att de gjort ett klipp. Det tar lite tid, kräver planering och framförhållning men jäklar vad pengar man sparar!

      Ska hälla upp en kaffe nu och läsa din blogg!

      Radera
  3. Alltid kul med inlägg kring matinköp och matkostnader. Hittills har jag dock inte läst inlägg kring beroende av att gå till livsmedelsbutiken varje dag även om du på sätt och vis tar upp det här.

    Min mamma har en bok där hon sätter ett kryss + summan (oftast 50-100kr) som hon anser sig ha sparat de gånger hon inte gått till affären under en dag. Jag tittade vid senaste besöket i den boken och frågade henne om hon glömt registera flera dagar hon inte handlat de senaste tre månaderna. Där var ju bara två dagar markerade. Nej, det var korrekt, bara två dagar av ca 90 hade hon lyckats att inte gå och handla mat!

    Hon handlar för sig och sin man och de gör alltid matlådor (det enda ekonomiska de någonsin gjort?). Han äter helst bara färsk mat och hon måste göra ny mat hela tiden (han lagar bara på helger). Hur ska man få henne att bättra sig? Hon älskar att gå i butiken och göra "smarta köp". Sorgligt nog vore det ju smartare att äta ur frysen (en smockfull dubbelfrys) och planera bättre. Då skulle hon lätt kunna unna sig den dyrare mat hon egentligen ofta suktar efter. Nu slänger hon ändå uppåt en tredjedel av allt som handlas men det skrattar hon bara åt. Hon känner sig rik då och det är hennes mål, att känna sig rik och säker. Frysen ska vara full, ska inte tömmas, känslan av säkerhet skulle utarmas då... Kära nån, vad göra med sådan mamma? Värdet av det hon slänger på ett år är större än hela min årsbudget på mat, utan tvekan! Dessutom måste hon slänga frysmaten emmellanåt och fylla på med ny som slängs efter ett par år.:( /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett smart system som din mamma har med boken. Synd bara att det inte verkar hålla hela vägen när hon ändå har ett grundtänk. Det här med bara ny mat förstår jag inte alls. Jag älskar att ta fram färdig köttfärssås och liknande ur frysen. Det känns så tidsbesparande och bekvämt att allt är klart. Ingen skulle känna skillnad på huruvida det är färskt eller inte när man väl värmt upp det. Det är framför allt matsvinnet som stör mig när jag läser om din mamma. Jag hade nog i det läget försökt fresta henne till en "utmaning". Försökt få henne att förstå att det kan vara både spännande, roligt och lärorikt att se HUR billig en månad kan bli om man försöker äta upp det man har hemma. Att slänga en tredjedel är ju vansinne. För att inte tala om att lagra mat i frysar för att sedan slänga den. Jag känner mig rik när jag lyckas få NER matkostnaderna och kan sätta undan pengarna istället.

      Vidare är det knepigt det här med att gå till mataffären ofta. Ett vanligt spartips är att man ska storhandla medan jag anser att det är precis tvärtom! Själv går jag till mataffären flera gånger i veckan. Det gör jag av två anledningar: dels för att fynda i kort datum-hyllan och det är inte alltid det finns sådant som passar oss så man måste hålla koll. Våra matkostnader sjönk på riktigt när jag lärde mig fynda middagsmaten där. Den andra anledningen är att kunna dra nytta av veckans bästa erbjudande och lockvaror. När det gäller lockvaror skriver de oftast "endast en (eller två) per hushåll" på prisskyltarna men jag går dit och köper den flera gånger istället :)
      Dessutom är vi nere på NOLL svinn på frukt när jag handlar för två-tre dagar åt gången. På så sätt hinner ingen frukt bli dålig och jag har koll på åtgången.

      Men det är ett system som inte fungerar för alla. Dels är det tidskrävande (även om det funkade för mig när jag jobbade, med stormarknaden bara någon minuts gångväg från min arbetsplats) och dels gäller det att man har stenhård karaktär därinne och håller sig till planen utan undantag. Jag handlar ENDAST det jag är där för och låter ingenting slinka med i onödan.

      Radera
  4. Håller med. Även om jag har lite illavarslande prepperbeteende just nu. Jag vill ha mat i skafferiet som mättar familjen minst en månad. Jag drömmer om en jordkällare för att kunna bunkra mer om höstarna. Det är nog min mesta materiella önskan just nu :-)
    Jag gick igenom månadens kvitton idag efter månadens sista "storhandling". Jag planerar och handlar ordentligt en gång i veckan ungefär, det fungerar väldigt bra. Det blir så klart någon komplettering under veckan men då får man tillfälle att spana på billiga tillfälliga partier. Det är bara då man kan fynda ordentligt. I bladen är det bara skit det är bra pris på, så tröttande. Vi är under 4000 under februari, runt 3700. Det är svinbra tycker jag då vi köper mycket frukt och grönt. Väldigt sällan kött, lite mer fisk men senaste månaden har varit väldigt vego. Jag älskar mitt skafferi. Och min kyl. Och min frys. Jag skulle med STOR glädje vara hemmafru på halvtid om jag hade ekonomiskt möjlighet. Sitta i skafferiet och färgkoordinera bönpaketen, putsa burkarna så de blänker och virka hyllremsor. För varje år blir jag mer och mer dragen till "Allers-livet", tvätta, stryka, husfrua. Är det genetiskt?
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Minns hur jag alltid undrat över vem som läser Hemmets, Allers etc men märker skrämmande nog hur praktiskt och trevligt innehållet börjar te sig för mig. Säg till när det är dags att färgkoordinera, jag tar med mig frystejp och märkpenna.

      Radera
    2. Tror Morsan skulle uppskatta denna blogg.

      https://down---to---earth.blogspot.se/

      Följde den för ett par år sedan. Skriven av en kvinna i Australien som fått nog av hårt jobb och slit och arbetar hemma nu med bak, sömnad och allmänt pyssel. Hon lägger upp fina bilder och bloggen ger ett varmt och husmoderligt intryck fast på ett modernt sätt. Hon är lite äldre men är energisk och uppenbart ung i sinnet. /Eva

      Radera
    3. Nu har jag inga ungar, men jag kan tipsa om en morsa som har imponerat på mig Amy Dacyczyn. Hon kom ut med en samling tidskrifter under nittiotalet, "Tightwad Gazette". Alla deras sex barn har fått gå på universitet utan att de har tagit ett enda lån, i USA är det ju inte gratis. De har ett fint stort hus, inga skulder för att de har snålat och sparat på de mest upptänkliga och kreativa sätt
      Snåltipsen är i bland lite för mycket, men det finns säkert något för alla. Även om man inte köper allt eller kan applicera det på svenska förhållanden, så är det verkligen en imponerande resa hela familjen har gjort./ Elsa

      Radera
    4. MORSAN:
      Jag gillar också att ha mycket mat hemma. Det ger känslan av både trygghet och välstånd, men jag upplever att det hos oss bara byggs på hela tiden. Jag går till mataffären varannan eller var tredje dag, oftast på morgonen då det är god jaktlycka i kort datum-hyllan. Och fyndar jag då ett par förpackningar (t ex kyckling) så går ett paket åt till middag medan det andra åker in i frysen. Och där ligger det redan en mängd kort datum-fynd som inte hinner ätas upp. Vår frys är stor och välfylld men det lassas oftast in mer än vad som plockas ut. En nackdel för oss extraprisjägare.

      Samma sak med mannens matlådor. Nu när vi alltid gör hans matlåda innan vi äter av maten så har han alltid en färsk matlåda i kylen. Och då glöms matlådorna som står i frysen lätt bort. Särskilt när frysen är så full som nu. Och det är faktiskt lätt hänt att maten blir liggandes för länge. Bara för att man lagt det i frysen betyder det ju inte att man är sugen på att äta det när det blivit gammalt som ismannen Ötzi. Vi har mycket lax i frysen nu och det har bara en hållbarhet på 2-3 månader.

      Så nej, jag gillar ruljangs i frysen. Jag har nu en liten ledig plats i frysen för eventuella kort datum-fynd som inte kan motstås men vill att vi äter upp all mat vi samlat på oss. Samma sak i skafferiet, det är fräscht att ha lite rulle där också så att ingenting hinner bli gammalt.

      Kan också berätta att jag är uppvuxen med hus i fjällen där mina föräldrar var tidiga doomsday preppers av rang! Mycket händer i fjällen: vattnet kan frysa, det förekommer strömavbrott oftare än i tätorter och man blir regelbundet insnöad. Så vi hade konstant ett krigslager med mat och vatten. Mycket torrvaror och hysteriskt mycket konserver. Alltid ett 20-tal pulversoppor i olika smaker och minst fem burkar ärtsoppa (pappas). Konserver med grönsaker, frukt och kött. Ja, det var helt galet. Som mest var vi insnöade fyra eller fem dagar en gång så det hände att maten kom till användning men oftast fanns den bara där som nödlösning.

      Radera
    5. ALLA:
      min mamma läser de där tidningarna och brukar klippa ut små tips som hon skickar till mig (jo, gillar att skicka saker på posten även i tider när andra tar bilder med mobilen och skickar mms). Ni vet när de har små rutor med husmorstips som tex att man kan få bort stearinfläckar från duken genom att lägga ett kaffefilter på fläcken och stryka med strykjärnet. Sådant skickar hon till mig. Jag öppnar kuvertet och det rasar ut tio tips och fem recept...

      Radera
  5. Jag tror att många helt enkelt har dålig koll på vad de har i frysen, och rent av går och köper något som de har hemma för att de inte visste att de hade det... Har hänt mig också när jag handlat på vägen hem från jobbet och inte stämt av i frysen först.

    Vi åkte förresten på influensan och oj vilket bra tillfälle att äta ur frysen när ingen orkar gå och handla. Blev t ex paj på våra infrusna ostkanter och höstens svamp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart med pajen, låter jättegott!
      Och ja, exakt så är det. Skrev om det någon gång i somras när jag skulle baka en kaka i lånehuset och de hade tre öppnade påsar med Kung Markatta kokosflingor. Och alla hade gått ut i datum för minst ett år sedan. Blir lätt så när man inte har koll på vad som finns.

      Tacosås är ju en känd sådan klassiker!

      Radera