fredag 23 februari 2018

Ekonomi i grundskolan

Till eftermiddagskaffet googlade jag Petter Stordalens hem. Detta efter att ha läst att han brukar ha en årlig maskerad hemma hos sig, med ungefär 300 inbjudna gäster. Då bör man bo ganska stort tänkte jag och letade ivrigt efter bilder. Mycket riktigt bor han i ett slott. Tyvärr hittade jag inga bilder på interiören vilket är lite synd, eftersom jag sett hans hus i Åre och det är helt makalöst. Det huset kan man för övrigt hyra om man vill, för 29 000 kr per natt.

Jag känner mig riktigt sparsam just nu eftersom jag sparar in de kronorna genom att inte hyra Stordalens hus över sportlovet. Istället stannar vi hemma och fortsätter tömma vårt matförråd. Jag har knappt handlat något på hela veckan förutom lite frukt och mejerivaror. Kanske lite choklad också om jag tänker efter. Eller vänta, i onsdags kunde jag inte motstå att fynda två paket lunchkorvar med hög kötthalt för halva priset. Vi är inga stora korvätare men jag slog till för att variera våra måltider (det är väldigt mycket kyckling och lax i frysen). Och det gäller att utmana kreativiteten så jag karamelliserade lök och piffade upp de bleka korvarna genom att steka dem i karamelliseringsgojset som blev kvar i stekpannan. Jag skar några djupa snitt på varje sida av korven så honungslökblandningen fungerade som en glaze. Riktigt lyckat med potatismos, löken och lite smörgåsgurka.  

Men det var inte det jag skulle berätta utan någonting helt annat. 
Med jämna mellanrum hör man hur det gapas om att barn borde få lära sig om ekonomi i skolan. Särskilt om det talas om Lyxfällan eller skuldfällor på grund av sms-lån eller snabblån. Och jag håller med. Även om det är föräldrarnas ansvar att lära barnen förstå privatekonomi så kan man inte ta för givet att alla kan få den kunskapen hemifrån. Det är för övrigt ungefär samma sak när folk hävdar att det inte är skolans ansvar att uppfostra. Nej det stämmer, men som förälder blir det svårt att uppfostra barn om det inte finns regler kring uppförande, hyfs och ordning i skolan också. Med tanke på de beteendeproblem som finns i skolorna idag så borde det vara ganska uppenbart för alla. Dessutom tycker jag att det absolut bästa är när skolan och hemmet kan sträva mot samma mål. Och ska vi någonsin få folk av dem som växer upp med bristande föräldraansvar så har skolan sitt ansvar. Så jag anser det självklart att skolan bör lägga tid på att lära ut privatekonomi. Inte minst för att det går hand i hand med en grundläggande allmänbildning.  

Med det sagt blev jag jätteglad när sonen kom hem och berättade att de just nu har ekonomi i samhällskunskapen och att det fanns ett antal ord där de behövde lära sig en grundbetydelse. Men man är ju inte Snålmor för intet så min avkomma satte i princip alla utan behöva kolla facit. Att barn förklarar med egna ord har ingen betydelse utan det viktiga är att han verkligen förstått innebörden. Det var intressant att se att han tyckte 'självhushållning' var svårast (ett ord vi nog aldrig använt hemma) och han hade inte heller hört 'disponibel inkomst' tidigare.

Jag lägger in bilderna på övningslapparna vi använde, så ser ni hur det tränats hemma hos Snålcoachen :)

Framsida övningslappar

Fler framsidor 

Baksida/facit översta lappen

Baksida/facit nedre lappen






12 kommentarer:

  1. Man kan ju tycka att hushållsekonomi är viktigare är kanske ämnen som historia el geografi? Men, givetvis måste man som förälder ta sitt ansvar hemifrån och lära ut pengavett. Det är lite knepigare nu när kort används mer en papperspengar. Jag tror många barn missar fundamentala koncept när pengarna inte syns. Min yngsta dotter kan säga, but just use your creditcard, när jag säger att vi inte har råd.

    SB

    SvaraRadera
    Svar
    1. En skrämmande utveckling om du frågar mig. Jag har mycket svårt att se hur folk som inte kan hantera pengar ska klara detta när vi bara gör dem mer och mer abstrakta. Snålgrisarna kommer nog vara de sista på jorden som överger papperspengar, inte för att vi själva behöver handla med papperspengar utan för att det är viktigt att de finns, både för att minska myndigheternas makt, och göra det enklare för ekonomiskt lättsinniga och barn att hushålla med dem.

      Radera
    2. Förstår inte att man bara använder kort, en farlig väg att gå eftersom man överlämnar all makt vad det gäller pengar till banker och myndigheter. Använder fortfarande papperspengar för att känna att jag åtminstone kan påverka lite grann.

      Radera
    3. Jag förstår att pengarna känns mer verkliga om man står med sedlarna i handen. Att swisha pengar med mobilen blir bara siffror. Men än har vi inte det kontantlösa samhället och jag kan tycka att dagens barn och ungdomar får en hyfsad balans mellan kort och kontanter. I alla fall mina barn som alltid får kontanter av äldre släktingar. Själv tar jag nästan aldrig ut pengar utan gör banköverföringar till barnens kort. Det är en kunskap att kunna hantera betalkort också.

      Radera
    4. Anonym 07:52:
      Jag är starkt emot ett kontantlöst samhälle och tycker man redan nu kan se hur brottsligheten ändrat form och att det gått rasande fort. Bankrånen minskar men personrån, överfall i hemmet och annan kriminalitet ökar. För att inte tala om hur (obehagligt) fullständigt övervakade vi blir i varenda transaktion som görs. Minns att jag läste någonstans att Sverige kan bli först i världen med ett kontantlöst samhälle. Och ja, jag är inte ett dugg förvånad. Det passar perfekt med statens vilja att kontrollera, övervaka och styra befolkningen.

      Radera
  2. Jag lärde mig mer om hushållsekonomi och sparande från att läsa Farbror Joakim än från skolan. Mycket bra och pedagogiska lappar ni har gjort!

    SvaraRadera
  3. Är det årskurs 9? Känner igen exakt alla ord från sonens hkk :). Han kunde också i princip allt. Tycker många gnäller över att det inte är någon ekonomiutbildning alls i grundskolan men det stämmer verkligen inte här. I både samhällskunskap och framförallt hkk har det varit mycket av den varan. De har fått göra budget, lära sig om lån, vad händer om du inte betalar en räkning, jämföra priser mm mm. En läxa var att titta på ett avsnitt av lyxfällan med tillhörande frågor o reflektion. Tycker att skolan verkligen gör sin del! Och de lagar mat också :). /Lisa (som för övrigt tycker att historia och geografi också är väldigt viktiga ämnen..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var SO, inte hemkunskapen :)
      Min äldsta son fick titta på Lyxfällan när han gick i högstadiet och det var precis som du beskrev, att det följdes upp med frågor och reflektion efteråt.

      Jag måste säga att skolan varit över förväntan bra när det gäller ekonomi. Barnen får mycket hemifrån vad det gäller det här området men jag anser ändå att skolan kompletterar med undervisning och det är ALLTID bra att höra saker från fler håll så att man blir mer medveten.

      Radera
    2. Självfallet, håller med helt och hållet, om inte annat så med anledning av att provet i hkk i just privatekonomi renderade i att halva ena gruppen och HELA andra fick omprov! Jag tror jag smäller av! (dock inte min son (såklart !)..).

      Radera
  4. Hej Snålcoachen, jag länkade precis till din sida från min, vore trevligt att byta länkar. :-)

    SvaraRadera
  5. Jag är helt fri från HERPES VIRUS
    Herpes är ett allvarligt och återkommande tillstånd som inte kan botas med droger eller injektioner av DR JAMES, men det bästa sättet att bekämpa herpes är att ta naturläkemedel, jag är röd om DR JAMES, den stora herbalisten som botar människor med HIV-virus med hans kraftfulla örtmedicin. Jag kontaktade honom för att ta reda på hur han kunde hjälpa mig och han sa till mig att jag aldrig skulle vara rädd för att han skulle hjälpa mig med den naturliga örtmedicinen! Efter två dagars kontakt med honom berättade han att läkemedlet är klart och han skickade det till mig via DHL COURIER SERVICE och det fick mig på tre dagar! Jag använde medicinen som han föreskrev för mig (MORGON och KVÄLL) och blev botad! Det är verkligen som en dröm, men jag är så glad! För personer som lider av följande sjukdomar, bältros, MS, Bullous Pemphigoid, Diabetes, cancer, Pcos, hypotyroidism, Herpes, KOL, HIV, artrit, Hpv, infektioner, leversjukdom, autoimmuna sjukdomar, Parkinsons sjukdom, Lupus och mer ska kontakta honom för hans örtmedicin, för jag är ett levande vittne och jag botades av herpesvirus. och läkemedlet DR James är legitimt. Jag skickade honom vad han bad om och han skickade mig sin medicin som jag tog i 2 veckor och idag är jag här med ett negativt resultat. När jag gick för testet var jag så glad efter att jag tog hans örtblandningsmedicin.KONTAKT DR JAMES FÖR EN PERMANENT KUR E-post: drjamesherbalmix@gmail.com

    SvaraRadera