lördag 26 mars 2016

GLAD PÅSK

För info: det kommer att dröja innan vi bjuder till fest igen. Det blir tidigast våren 2026.
Påminn mig gärna om det om jag börjar komma på andra tankar. 

Som ni förstår har vi haft huset fullt av gäster. Med den lilla rättelsen att vi bor i lägenhet och när en lägenhet är full av folk blir det av någon anledning jättemycket mer trångt än vad man upplever att det blir i ett hus. Det har varit supertrevligt och roligt men nu är jag helt och hållet fullständigt färdig. Jag var så trött att jag knappt orkade byta om till mjukiskläder. Dessutom behöver mina trumhinnor bytas ut efter att festens yngsta deltagare, som befinner sig i trotsåldern, ventilerade sitt missnöje på maximalnivå. Det var mycket spring och vrål, spill och kladd. Men inget ont som inte har något gott med sig, jag råkade överhöra konversationen vid barn- och ungdomsbordet i vardagsrummet och där var det ingen som ville ha barn före 35. En halvtimme senare var siffran uppe i 40 och efter ytterligare en stund var ingen längre säker på att de skulle skaffa barn överhuvudtaget, någonsin. Med andra ord kan jag nog stryka tonårsgraviditeter från min lista över saker jag oroar mig för. 

Bland gästerna fanns både släkt och vänner. Vi firade både födelsedag och påsk. Alltså, det var inte jag som fyllde år utan ett av barnen. Som vanligt bjöd vi på buffé. Denna gång med matiga pajer, sallader och småplock. Med det här blogginlägget vill jag slå ett slag för pajen. Jäklar vilken underskattad bjudmat det är! Jag hade inte gjort en paj på säkert 15 år och med den tidens trista och torra pajer i färskt minne var jag inte ett dugg intresserad av att göra några heller - tills jag blev övertalad när jag frågade runt för inspiration. Och det blev verkligen superbra och inte ett dugg torra eller tråkiga! Vi gjorde pajerna i bakformar med löstagbar botten och de fick mycket beröm och uppmärksamhet för att de var så väldigt höga och fina. 

Det behöver alltså inte kosta en förmögenhet att bjuda på mat. Jag säger alltid att tricket är många små skålar med tillbehör till maten. Mycket att pilla och plocka med så att alla sitter länge och umgås kring maten. Det är både billigare och enklare än att servera trerätters till många. Ni är säkert gourmetkockar och tycker sådant är jättelätt och skoj men jag blir bara tokstressad och rädd att misslyckas.

Vad det gäller påsken för övrigt har vi inte överdrivit alls. Det skulle inte falla mig in att köpa nya påskägg varje år, istället återanvänder vi de vi redan har och det har ju blivit en hel del genom åren. Vi brukar få en och annan påskblomma men i år fick vi ingen och det var nog lika bra med tanke på hur trångt det redan var på bordet. Inte ens påskris hade vi i år men det gick ju bra ändå. 

Resten av helgen kommer vi att äta resterna. Salladen och grönsakerna måste ätas upp imorgon. Samma sak med röror och dipp. Charkgrejer och bröd blir frukostmat. 

På måndag tar jag hand om det som blev över av västerbottenost, ädelost, fetaost, oliver och broccoli - funkar att använda till både pastagratäng och pastasås. Då kan man passa på att göra ett storkok så att det räcker till ett par matlådor också (att frysa in). På så sätt sprids kostnaden ut över längre tid. Det känns alltid så himla dyrt precis när man står där och handlar all mat till kalas men oftast blir det en hel del över som kommer till användning längre fram istället. 

Vi bjöd på hembakt chokladkaka med grädde och/eller glass. Vi har både mjölk, ägg, grädde och glass kvar så då passar det bra att grädda våfflor eller pannkakor någon av de närmaste dagarna. 

På så sätt tar vi tillvara på allt som inte gick åt och vi behöver inte handla någon mer mat de närmaste dagarna. 

Jag önskar er alla en glad och härlig påsk!




2 kommentarer:

  1. Hahaha! Du är väldigt rolig. Började läsa din blogg av intresse för ämnet, men nu läser jag nästan mer för att jag sitter och fnissar framför datorn, även om jag också inspireras av dina resonemang kring sparandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en underbar kommentar!
      Mina barn talar dagligen om för mig att min humor suger och att jag inte är ett dugg rolig när jag försöker skämta med dem. Och jag är BARA pinsam (särskilt om de har kompisar hemma "Mamma, snälla försök inte skämta.") Så den här kommentaren kommer jag att läsa upp för dem gång på gång på gång på gång.

      Göra en kylskåpsmagnet av den kanske?


      Radera