onsdag 13 januari 2016

Spartaggad!

Hunden mår bra. 
Han var återställd dagen efter och nu är vardagen tillbaka i Snålfamiljen. 
Det var härligt med jullov men samtidigt är det skönt med rutiner och struktur. Skönt också att falla in i en naturlig snålmånad. Vi hade grötmåndag som vanligt och det har vi inte haft sedan före jul. Och jag kan inte nog uttrycka hur glad jag är att barnen äter lunch i skolan. Inte för att jag är för snål för att ge dem mat här hemma, utan för att de äter 87 mellanmål när de dräller omkring lediga på dagarna. Diskbänken är aldrig tom och de går i kylen titt som tätt för att de vill ha något. För mig är det viktigt att vi har rutiner kring måltider och att planering och inköp funkar som det är tänkt. Blir galen när de äter mig ur huset!

Det fanns dock en viss skillnad mellan min och makens glädje över att gå till jobbet. Gissa vem som inte var gladast...

Men en bra nyhet är att en ändring införts på mitt jobb, som innebär att det kommer att bli bättre under åtminstone ett par veckors tid. Ett störande element ska vara störande någon annanstans ett tag. Fick veta detta i måndags och humörskurvan svängde uppåt direkt. Skönt att hämta andan lite och kunna sköta sitt jobb på ett bra sätt. Att en rejäl lönedipp väntar är inte lika roligt. Jag utgår från att det blir några tusen mindre i månaden om man slår ut det över tid. Vi får se. Men jag orkar inte bli upprörd över det. Dels har jag varit med när det har varit hög- resp lågkonjuktur och vant mig vid svängning och dels för att det inte är mitt största problem på jobbet just nu. 

Det nya året börjar ändå helt okej. 
Tog mig en liten runda för att kolla finanserna och såg sparräntan som betalas ut årligen. Det är i alla fall ett gäng tusenlappar efter skatt. Under ledigheten håller man ju knappt koll på vilken veckodag det är och på samma sätt struntade jag i att räkna kronorna på lönekontot. Därför blev det en glad överraskning när jag såg att jag hittills bara gjort av med 640 kr i januari. En lysande start på snålmånaden. Dessutom har jag tragglat på med undersökningar så att jag kunde beställa presentkort för 300 kr. Jag plockar ut alla presentkort på Åhléns just nu eftersom jag behöver en del nya sminkprodukter. Jag försöker alltid använda presentkort för att betala skönhetsartiklar. Om jag sedan får lägga till ett par kronor är strunt samma, bara jag slipper betala hela kostnaden med lönepengar. 

Tonåringens terminskort på Sl kändes inte lika snålmånad men det var min man som köpte det och då kan jag ju förtränga kostnaden eftersom det inte syns på mitt kontoutdrag. Men ändå, det är dyrt med busskort. Sedan tänker jag att de pengarna knappt räcker för ett restaurangbesök för två personer och då känns det genast bättre.

Jag räknar i alla fall med att öka spartakten. För varje år som går blir man lite mer rutinerad och tuff mot sig själv. Det finns kostnader som inte går att göra något åt men mycket går att påverka.

5 kommentarer:

  1. tack för en bra blogg! Mycket inspiration!!!!får sträckläsa mer i kväll=)

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med ett nytt år att sätta igång. Förra årets mål brakade åt fanders med en längre sjukskrivning och annat skit så jag är peppad på att få försöka om igen nu. Jag har räknat ut vad snusstoppet ska finansiera, 4 frisörbesök klipp och färg, 2 nätter för hela familjen på vårt favoritresmål, 5000 i trädgårdsinköp el dyl till våren, 5000 till övrig "lyx" som kläder, någon mer utflykt med familjen. Det är verkligen mycket pengar. Att jag räknar de sparade snuspengarna till konsumtionsposter är för att jag lagt sparkvoten högt för mig. 34% av inkomsten går till buffertsparet, 10% är målspar för konsumtion under året, semester, pajjad frys etc. Jag och en vän ska hjälpas åt med ett köpstopp nu i tre månader, ska bli sjukt kul!

    Det här med att åka kommunalt, det är något som retar mig, att det inte går där vi bor. Jag har verkligen räknat på det och det blir inte billigare än att driva den billiga bilen jag har. Sjukt irriterande. Det är som nu när jag ska till Stockholm om ett par veckor, tåg och flyg kostar ungefär samma peng. Helt fasansfullt ur miljösynpunkt. Sverige borde ha ett glimrande järnvägsnät, istället monteras det ned, man vill bara gråta.
    Lite planetdepp så här på söndag morgon.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid lika fascinerande att räkna ut hur mycket pengar man skulle spara genom att sluta röka/snusa/äta godis osv. Härligt att göra som du, att ha konkreta mål.

      Egentligen borde jag ha gjort något liknande för att göra resultatet (pengarna) mer synligt. Samtidigt är det svårare för mig att se exakta resultat eftersom jag har rörlig lön som varierar kraftigt. Det är verkligen på gott och ont. Mest ont i alla sparsammanhang eftersom man aldrig får någon överblick. Det kan irritera mig något enormt. Jag kan hålla på att snåla och ta med påsar till affären när jag ska handla mat och tänka "Yes! Nu sparar jag en femhundring om året!" samtidigt som jag VET att om det bara hade gått lite bättre på jobbet så hade jag fått FEMTUSEN mer - DEN MÅNADEN. Det här är mitt största problem i spareriet! Alla månader ser olika ut och skiljer sig dessutom från år till år. En månad har jag 20 000 kr över, för att nästa månad endast ha 10 000 kr att avvara till sparande. Det är svårt och kräver på sätt och vis mer disciplin och viljestyrka än om jag hade fått samma belopp månad efter månad. För då syns varje avvikelse direkt och man kan lätt fya sig själv för onödiga utgifter. Att räkna snuspengarna hade naturligtvis blivit påtagligt men blir ju ändå lite som påsexemplet ovan, diffust beroende på om det är bra eller dålig månad på jobbet.

      Lycka till med köpstoppet! Kul att få med någon på galenskaperna, det är mer än vad jag lyckats med. På vilket sätt ska ni hjälpas åt? Drar ut varandra med våld ur butikerna?

      Radera
  3. Haha, nä, vi är på väldigt olika orter. För mig är det inget som helst problem att undvika fysiska butiker. Runt mig finns mest en jäkla massa skog och 10 kubik ved får jag sällan lust att spontanshoppa, det är mer webbutikerna som lockar med sköna material. Nä, men vi måste gråta ut hos varandra om det är ngn vi vill ha, och den andra säger konsekvent NEJ!
    Morsan

    SvaraRadera