söndag 30 mars 2014

Goda och dåliga nyheter

Slutet på mars blev en ekonomisk käftsmäll om man jämför med tidigare månaders hårt och idogt sparande.

Jag har inte bloggat under helgen eftersom ena halvan av familjen åkte till Göteborg medan vi andra stannade hemma. Pappa och tonårsson bodde på hotell (även om det var ett mycket prisvärt alternativ, med premiärrabatt) och kostade på sig ett par restaurangbesök. Vi som blev lämnade hemma slösade pengar på extra goda middagar, snacks och lördagsgodis. Man kan säga att jag tappade kontrollen en aning i min iver att hålla lillgrabben vid gott mod när han var ledsen över att inte få följa med på resan. Givetvis inte bara genom sådant som kan köpas. Det blev även en skärmfri helg, bortsett från ett par tecknade filmer på kvällarna. Lägg till ett sjukt barn i två veckor och det andra barnets födelsedagsfirande och vi har listat bakomliggande orsaker till ett minimalt sparande den här månaden.

Det kändes extra surt att logga in på banken för att kolla vad som hänt på kontot sedan lön. Mycket riktigt, usla siffror. Nu får jag vara tuff mot mig själv! Det är 25 dagar kvar till lön och redan snävt att klara sig. Vilken tur att just april är utsedd till tidernas snålmånad i bloggosfären. Ha! Jag har inte ens något val.

Detta här hänt på mitt konto sedan lönen trillade in den 25/3:
1200 kr till ett stående fondspar.
684 kr AMF Pension/fondförsäkring
400 kr Skandia Liv
605 kr Fackavgift.
20 kr Månadsavgift bankkort
1600 kr (!) till sparkontot
1623 kr (!) mat och förbrukningsvaror.
Dessutom är ett belopp överfört till min man, för hälften av våra fasta kostnader. 

Som tur var hade jag 3490 kr kvar från februarilönen. Dessa pengar åkte rakt in på sparkontot. 

Kvar på lönekontot finns ynka 5595 kr. 

Det som räddar månaden är att vi sålt saker för 25.000 kr. Jag är verkligen helnöjd med att det gick så snabbt och smidigt. Nu har vi bara kvar två annonser på småsaker och de verkar svårsålda. Äldre teknikprylar verkar inte direkt eftertraktade på marknaden. 


2 kommentarer:

  1. Bra jobbat med försäljningarna! Imponerande att ni fick iväg så mycket så snabbt.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Vi sålde möbler, inte en massa mindre saker. En köpare var på direkt och ville verkligen ha dem. De mindre sakerna har ingen nappat på, tyvärr. Tror inte heller att vi får dem sålda trots att vi begär så lite för dem.

    SvaraRadera