lördag 1 mars 2014

Maten berör än en gång

Idag har jag ägnat ett antal timmar åt att läsa Early Retirement Extreme. 
En underbar sajt som jag inte förstår hur jag har kunnat missa. Jag hittade den via Familjen Fris fina "Inspirations & kunskapsbank". http://familjenfri.se/?page_id=665

Synonymt för alla anhängare är att de verkar leva på en kost bestående av ris, bönor, linser och lök. Smaksättningen kan varieras i det oändliga med hjälp av olika kryddor. Ibland lyxar de till det genom att steka upp överblivet ris med ett par ägg. På sajtens receptsida tipsar signaturen FreeUrChains om pasta med ketchup och parmesan. Jag vet inte om det är fel på min humor men det är bland det roligaste jag läst i receptväg. Föga förvånande är det mestadels unga och barnfria människor som kommer med den här typen av tips. Unga extremsparare är dessutom oftast män. Min mage skulle braka ihop fullständigt om jag åt bönor varje dag och tillsammans med resten av familjen skulle jag gråta av leda vid middagsbordet. 

Den tanke jag vill dela med mig av är: under de timmar jag läste hittade jag inte en enda negativ kommentar. Detta kan och bör jämföras med allas vår svenska bloggare "Miljonär innan 30" http://miljonar.blogspot.se/ som alltför ofta blir ifrågasatt och hånad. Vad detta beror på vet jag inte men jag gissar att vi svenskar älskar att reta oss på den som frigör sig från vardagsnormen. 

Frågan är varför? Under de första åren efter att jag flyttade hemifrån levde jag på enkla pastarätter och varma mackor. Det var absolut inte i något sparsyfte utan för att jag tyckte det var astråkigt att laga mat för en person. Jag lyckades undkomma skörbjugg genom att äta ute en hel del och jag har alltid gillat frukt som mellanmål. Men man kan säga att jag åt ungefär som miljonären, om än av andra anledningar. Eller som en annan jämförelse, samma kost som många med studentekonomi klarar sig på. Jag gillade också att bli bortbjuden på mat, inte för att snylta men för att få slå sig ner vid dukat bord och njuta av god mat som någon annan lagat. 

Det finns perioder i livet när man av olika anledningar prioriterar bort maten. Ekonomi, tidsbrist, stress, sjukdom, skilsmässa och ensamhet för att nämna några exempel. Även om jag nu i vuxen ålder anser att man bör prioritera bort skräpmaten och inte hälsosamma råvaror. Att göra en hemlagad broccolisoppa går snabbt och kostar inte många kronor. Jag har aldrig någonsin köpt pulvermos, fryspizza- och piroger eller annat tillsatsspäckat skräp. 

För att bidra till receptbiten var tonfiskcurry min favoriträtt under tiden som ung singel. Det är oftast inte mycket man behöver kompletteringshandla för att få ihop den.

Fräs lök och curry i en kastrull. 
Tillsätt en burk tonfisk och en burk creme fraiche. 
Salta och peppra. 
Låt koka i några minuter. 
Tillsätt ev burkmajs innan servering (lyxigt!)
Serveras med ris eller pasta.





8 kommentarer:

  1. Det finns nog många svenskar som är ERE-anhängare. Jag själv till exempel. Dock är det ingen konst att äta både bra, varierad och god mat för runt 7-800 i månaden.

    SvaraRadera
  2. Hej Lyckliga Fiskaren!

    Jag tror dig men jag undrar hur många av er som har familj med skolbarn? Och hur gör ni när ni bjuder släkt och vänner på middagar, har ni någon festmat som inte spräcker den snävt tilltagna matbudgeten? Jag är SÅ nyfiken, du får gärna utveckla det där. T.ex vad du själv äter. Jag är grymt avis på era matkostnader.

    SvaraRadera
  3. Hej igen.

    Nej, du har nog en poäng där. Familj gör ju det hela en smula svårare. Men visst finns det familjer med barn som äter billig och god mat också.

    Jag bor ensam i en (väldigt) liten lägenhet och då blir det liksom automatiskt att man inte har bjudningar, utan istället får föreslå middag på stan eller liknande.

    Angående maten så skrev jag väl ett blogginlägg om det för ett tag sidan, men kortfattat så är det väl inte svårare än att vara jäkligt duktig på att planera. Jag åker till mataffären en gång i månaden och då vet jag precis vad det är jag ska handla, vilka rätter jag ska laga och vilken butik som har de billigaste varorna.

    Nästa tips låter väl astråkigt, men jag brukar säga att det är bättre att kunna laga 10 rätter riktigt bra än 100 rätter lite halvdant. Så jag äter i stort sett bara 10 olika rätter, vecka ut och vecka in. Fördelen med detta är att man kan dessa recept så pass väl att man utan att blinka kastar ner 5 kilo grytbitar för 29:90/kg om man råkar gå förbi dom i rabatthyllan (kalops, en av tio).

    Jag lagar för övrigt mestadels svensk husmanskost, mycket grytor, mycket färs, mycket potatis... billigt och gott. Självklart lyxar även jag till det någon gång ibland och då tar jag oftast inspiration från pinterest.

    Tack för tonfiskcurryreceptet, det kanske blir helgens festmat ;)

    SvaraRadera
  4. Åh tack! Kalops? Vad är det för lyxmat?! Hade sett fram emot dina bön- och linsrecept, haha. Jag ska kolla in din blogg och leta efter inlägget om maten. Det låter som om du inte använder mejeriprodukter eller äter färskvaror som t.ex frukt om du klarar dig på att handla en gång i månaden.

    Intressant också det där med att du kör 10 rätter. Jag undrar om "alla andra" verkligen varierar sin vardagsmat mycket mer än så, om man bortser från variationer i smaksättning och/eller tillbehör. De flesta har nog 10-15 rätter som rullar på av ren vana. Vi lagar soppa en gång i veckan under höst/vinterhalvåret och billigare mat är svårt att laga. Nyttigt är det också.

    SvaraRadera
  5. Ja det kanske är så när du säger det att folk gör mestadels samma rätter. Men jag tror ändå att gemene man gärna faller för de här små receptbladen man hittar i affären, grejer dom lagar på nyhetsmorgon, nya saker. Man är väl nyfiken helt enkelt. Skulle jag laga en ny rätt varje dag skulle det ju bli svindyrt.

    Jag äter väl lite annorlunda än vanligt folk, ja. Jag tror inte ett dugg på att man måste äta regelbunden som livsmedelsverket och andra försöker tuta i en. Jag äter antingen när jag känner att kroppen behöver det, annars på kvällen. Brukar äta frukt, nötter och grönsaker på dagarna om jag är lite sugen på nåt. Frukt brukar jag köpa lite då och då, säsongsbetonat så klart. Mjöl går faktiskt riktigt bra att frysa, även fast folk brukar fnysa åt det. Jag har alltid massor av mjöl i frysen (röd). Tricket är att låta mjölken tina upp ordentligt innan man dricker den, annars kan det lätt bli smaklös. Grädde håller sig ju en månad oöppnad i kylskåp så det är inte några problem att förvara den där.

    Fast jag brukar laga alla rätter direkt när jag varit och handlat. Sedan fryser jag in portionsförpackat. Då sparar jag också in på köksrelaterade elkostnader ;)

    SvaraRadera
  6. Hej Fisken,

    jag har ägnat jättejättelång tid åt din blogg idag. Gillar den verkligen!

    Att lyssna på kroppen och äta en balanserad kost är rätt väg till bra hälsa också. Vi behöver absolut INTE all skit som säljs i matbutikerna idag. Det märks på folks midjemått om inte annat. Jag tror på den hederliga gamla tallriksmodellen, men på färska råvaror utan en massa tillsatser och skräp.

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Kul att du gillar bloggen, den är ju relativt nystartad men då är det alltså åtminstone en som läst den :) Gillar din blogg också, så pass att jag länkade den på min blogg, bland ett par till svenska sidor.

    Ja den gamla fina tallriksmodellen är nog väldigt sund och bra. Och färska fina råvaror är ju nästan ett krav för att kunna göra bra mat.

    SvaraRadera