torsdag 17 maj 2018

Kan snart kalla mig hushållscoachen

Knappt har vi hunnit lära känna vår nya stavmixer förrän det var dags för nästa hushållshjälp att flytta in. Så här mycket har vi inte sprungit i elektronikbutiker på flera år. 

Eftersom jag är ett offer av min tid så bryr jag mig något så när om hur saker ser ut. I alla fall om de ska stå framme. Även om jag säkert får minuspoäng från landets snålsparare för det här erkännandet så vill jag faktiskt inte ha en ful kaffebryggare eller brödrost. Men detta kompenserar jag genom att inte bry mig ett skvatt om hur andra hushållsprylar ser ut. Det saknar helt betydelse vilket märke det är, eller vilken färg. Bara det är bra kvalitet, eftersom jag avskyr skräpprodukter. 

Dessutom har jag redan lång innan jag blev hårdsparare varit lite snål på området. Jag gillar inte att lägga pengar på prylar som hårtork, elvisp, strykjärn eller liknande. Saker som brukar ingå i ett vanligt hushåll men som oftast inte används dagligen. Istället har jag passat på att önska mig sådant när jag fyller år eller får chansen av någon annan anledning. Så min plattång har jag fått från en släkting och elvispen av en annan. Och då får jag leva med att det inte blir någon frän elvisp från Dualit i krom utan en vit totalt designbefriad sak. Men hemmet blir fyllt med sådant vi behöver utan kostnad och det är huvudsaken. 

Inte byter vi ut något för skojs skull heller. Ett byte sker först när något gått sönder. Den här gången handlade det om vårt strykjärn. Det var ett strykjärn med elsladd och inte ett sådant som man värmde på järnspisen så jag kanske inte ärvt det av min mormorsmor, men modernt kunde man verkligen inte beskylla det för att vara. Men ingen av oss minns när vi fick det eller hur det hamnade hos oss. Och för några veckor sedan började det krångla. Det gick inte längre att reglera temperaturen utan var brännhett hela tiden. Inget att stryka silkeskläder med direkt. Jag blev nervös när det blev så väldigt varmt och bestämde mig för att inte använda det mer. Hade det varit ett nyare strykjärn så hade jag förmodligen undersökt möjligheten att få det lagat, men nu var det så pass ålderstiget att det kändes totalt ovärt besväret. 

Tyvärr är det alldeles för lång tid kvar till någon lämplig födelsedag eller annat tillfälle då vi skulle kunna önska oss ett strykjärn. Jag insåg att vi lär behöva köpa det själva, särskilt nu när det är sommar och det är då vi oftast är i behov av ett. Vid det här laget vet ni ju hur min man fungerar, han vill gärna lägga ner tid och energi på att googla bäst-i-test och jämföra priser till förbannelse. Jag brukar vara tålmodig och låta honom hållas, men problemet var att han hade fullt upp med sitt arbete och sköt upp det hela tiden. Det gick ett par veckor, men som tur är använder vi sällan kläder som behöver strykas. Ytterligare en vecka passerade, och plötsligt fick vi en inbjudan till middag. Vi insåg att vi behövde stryka men löste det genom att låna grannens strykjärn.

Dagarna går. Vi glömmer att vi behöver ett strykjärn. Tills nästa sak dyker upp, som vi behöver strukna kläder till. Den här gången är grannen bortrest på semester och jag har inga planer på att ringa på några andra dörrar. Istället googlar vi och hittar ett lämpligt strykjärn. Någon slags kampanjvara på ett stort elvaruhus. Så vi rusar dit - tre timmar innan vi ska bort - för att skaffa det här strykjärnet. Men naturligtvis finns det inte. Det är så typiskt dessa elkedjor och deras lockkampanjer. Istället finns det en hel radda andra strykjärn, från 69 kr (!)

Vi köpte ett för ca 600 kr. Vi byter upp oss vilket vi än väljer och med tanke på att vi stryker högst två gånger i månaden behöver vi inte överdriva. Strykjärnet var skitfult men jag bryr mig inte. Det är ju inte så att jag tänker bjuda hem mina kompisar för att de ska komma och beundra det.  

Jag vet att det finns många billigare strykjärn, som säkert fungerar alldeles utmärkt. Tyvärr hamnade vi i tidsbrist denna gång, vilket är sämsta möjliga när det gäller att vara ekonomismart. Hade vi tagit tag i det i tid hade vi kunnat beställa ett på nätet eller åka runt. Nu får vi leva med vårt fula strykjärn. Men jag tröstar mig med tanken på att jag åtminstone aldrig betalat för ett strykjärn tidigare. 

Nu har vi gått från typ det här...

...till något i den här stilen.
Obs! Inte så här snyggt.







11 kommentarer:

  1. Intressant artikel. Ett problem är att många prylar inte är byggda för att lagas. Det är nitar istället för skruvar och reservdelar som inte finns eller är orimligt dyrare. Jag köpte en skruvdragare för 1800 kr som jag har tänkt ha hela livet. Efter några års skruvande gick batteriet sönder. Ett nytt batteri kostade närmare 700 kr. Gick istället och köpte en kanttrimmer för 800 kr som de hade kampanj på där två batterier ingick på köpet. Hade de sålt batterier för kanske 150 kr hade många produkter kunnat leva mycket längre. Elektriska dammsugare är en annan praktisk sak som gärna går sönder efter något år, totalt omöjliga att reparera.

    Vet ej hur vi ska kunna påverka detta. Förr byggdes saker i rejäla påkostade material med enkla konstruktioner. Idag byggs det enbart för att vara billigt så att livscykeln blir kortare och kortare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snålgrisen, det är så BNP hålls uppe, och likaså aktieägarvinsterna samt sysselsätter människor med att lösa (onödiga) problem vilka dessutom återkommer.
      Förresten, finns det inte skruvdragare med sladd som man kan ansluta till vägguttaget bara? Det kanske är någon slags avancerad borrmaskin -med sladd- isåfall? En förlängningssladd kan väl inte kosta mycket, och det borde finnas sladdar i mängder i begagnad form

      Radera
    2. Kul svar. Tänk dock på att folk tjänade pengar på börsen långt innan ohållbart skräp började produceras. Och en skruvdragare med sladd.. ja tänk själv hur användbar den blir :=) Enklast är ju såklart en manuell skruvdragare.

      Radera
    3. Så är det absolut, modern teknik har en väldigt begränsad livslängd. Märkligt nog har konsumenten accepterat detta utan protester, troligtvis pga alla nya finesser och möjligheter som nya produkter ger (platta apparater, smarta apparater osv). Mycket dyrare än gamla tiders motsvarigheter och kortare livslängd - trots detta är folk supernöjda med sina nya moderna produkter...Det är faktiskt ganska anmärkningsvärt när man tänker på det.

      Radera
  2. Jag anar ironi hos Anonym så jag ska inte raljera över den kommentaren. Å vad jag stör mig på BNP-kortet. BNP - en 50-tals-KPI som skulle slängts på tippen för länge sedan tillsammans med de eldammsugare SG nämner. Anonym klart det finns skruvdragare med sladd (?! Tror jag !?) men jag tror att SG är Ingenjör eller liknande.

    SvaraRadera
  3. Hej, kredit mellan individer är en finansiell transaktion för att låna pengar direkt från personer utan ingripande av en bank. För det mesta är det gjort i en familj eller vänlig miljö. Men nyligen kan du låna från en främling. Jag är villig att erbjuda kredit till någon med förmågan att återbetala det utan bekymmer. Jag ser fram emot att hantera dig om du verkligen behöver kredit och om det är en bra vilja.

    E-post: ( simondurochefort@gmail.com )

    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  4. Hej, kredit mellan individer är en finansiell transaktion för att låna pengar direkt från personer utan ingripande av en bank. För det mesta är det gjort i en familj eller vänlig miljö. Men nyligen kan du låna från en främling. Jag är villig att erbjuda kredit till någon med förmågan att återbetala det utan bekymmer. Jag ser fram emot att hantera dig om du verkligen behöver kredit och om det är en bra vilja.

    E-post: ( simondurochefort@gmail.com )

    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  5. Jag heter Darci Lyne. Detta är en mycket lycklig dag i mitt liv tack vare den hjälp som Dr. .nosakhare har gett mig för att hjälpa mig att återfå min ex-man med sin trollkärlek och magi. KONTAKT
      -Mail- blackmagicsolutions95@gmail.com
      Whats-app: +2349083639501
    vill du ha din ex tillbaka?
    vill du ha en kärleksförtrollning för en ny älskare?
    Barnlös problemlösning?
    en lösning på sjukdomar och sjukdomar i kroppen

    SvaraRadera
  6. Vårt föreslagna erbjudande för kunder under det nya året är positivt och totalt engagemang, så att arbeta med oss ger dig maximal garanti för att få finansiering för vi har en A + rating i finansiering. Frank Lån Tjänster (FLS) genom åren har varit högt rankad som en av de bästa online-företag med en billigare ränta. Om du är i behov av finansiering, tveka inte att kontakta oss via telefon (+1-713-389-6778) eller E-post: k.frankloans@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Jag är helt fri från HERPES VIRUS
    Herpes är ett allvarligt och återkommande tillstånd som inte kan botas med droger eller injektioner av DR JAMES, men det bästa sättet att bekämpa herpes är att ta naturläkemedel, jag är röd om DR JAMES, den stora herbalisten som botar människor med HIV-virus med hans kraftfulla örtmedicin. Jag kontaktade honom för att ta reda på hur han kunde hjälpa mig och han sa till mig att jag aldrig skulle vara rädd för att han skulle hjälpa mig med den naturliga örtmedicinen! Efter två dagars kontakt med honom berättade han att läkemedlet är klart och han skickade det till mig via DHL COURIER SERVICE och det fick mig på tre dagar! Jag använde medicinen som han föreskrev för mig (MORGON och KVÄLL) och blev botad! Det är verkligen som en dröm, men jag är så glad! För personer som lider av följande sjukdomar, bältros, MS, Bullous Pemphigoid, Diabetes, cancer, Pcos, hypotyroidism, Herpes, KOL, HIV, artrit, Hpv, infektioner, leversjukdom, autoimmuna sjukdomar, Parkinsons sjukdom, Lupus och mer ska kontakta honom för hans örtmedicin, för jag är ett levande vittne och jag botades av herpesvirus. och läkemedlet DR James är legitimt. Jag skickade honom vad han bad om och han skickade mig sin medicin som jag tog i 2 veckor och idag är jag här med ett negativt resultat. När jag gick för testet var jag så glad efter att jag tog hans örtblandningsmedicin.KONTAKT DR JAMES FÖR EN PERMANENT KUR E-post: drjamesherbalmix@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Hej, hittade den här bloggen ganska nyligen och älskar den, så många intressanta inlägg, har ägnat några månader åt att browsa igenom innehållet från 2014 och fram... men såg redan från början att det inte verkar komma nya inlägg. Vad har hänt? Hur gick det sedan? Hur ser livet ut idag? Finns det hopp om en fortsättning/Uppdatering?
    Med vänlig hälsning
    Katarina

    SvaraRadera