torsdag 16 november 2017

Uppdaterad skogarderob

Det har skett förändringar hos oss. Min tonårsson har brutit upp med kärleken. 
Jag vet vad ni tänker men känslorna är starka även om man är ung och vet att man kommer att träffa flera andra i framtiden. De har hängt ihop och verkligen stöttat varandra. Det var givetvis inget lätt beslut att ta men det har mognat fram under längre tid. Han orkade inte med långdistans längre eftersom han var den som fick pendla sju gånger av tio. Detta för att hon är hästägare och tävlar i de högre klasserna. Allt går ut på att träna och tävla och man blir chockad när man inser hur tidskrävande det är. Nu ska hon köpa en till tävlingshäst, vilket innebär dubbelt upp av allt. 

Det är på många sätt tråkigt, de var väldigt gulliga tillsammans och båda trivdes bra hos den andra. Vi gillar hennes familj och kommer väldigt bra överens. Utöver kärlek har sonen fått en härlig tillvaro tillsammans med dem. Varit en del av deras familj, hängt med till deras sommarparadis på Öland, följt med utomlands både på tävlingar och semester, gått från hästrädd till att hantera hästar och vidgat sina vyer. Trots kostnaden för tågbiljetter tycker jag att vi fått mycket mer än vad vi gett. Vid ett par tillfällen har han haft möjlighet att få arbeta i stallet och på så sätt fått ihop lite egna pengar. Biljetterna har aldrig varit någon större kostnad men det är ändå ett gäng hundralappar som vi inte längre behöver betala. 

Så vi skaffade Netflix. 

Eller rättare sagt, vi har en gratis provmånad. Efter det planerar vi att betala i två-tre månader för att sedan göra en utvärdering och se hur behovet ser ut då. Om vi tröttnat eller ej. Jag måste erkänna att jag är emot alla slags abonnemang och ytterst motvilligt gick med på att beställa Netflix. Att inte binda upp sig med sådana här tjänster är liksom a och o i ett sparsamt leverne. Men nu är vi fyra i familjen och det blev ett majoritetsbeslut. Ett bra utslag, med tanke på omständigheterna. Det stärker familjesammanhållningen och är ett bra sätt att umgås på istället för att ungarna försvinner in på sina rum och knappt ser varandra. Att skaffa Netflix hör naturligtvis ihop med sonens uppbrott från flickvännen. Vi ville göra något positivt för honom och kostnaden blir ju långt under vad biljetterna kostat varje månad. Men vi får se när nyhetens behag har lagt sig och barnen tröttnat på serier. Minstingen blev överlycklig, han var den enda i klassen som inte hade Netflix.

Utöver detta har jag köpt TVÅ par skor. 

Det har däremot ingenting med sonens uppbrott att göra, haha. Det handlar bara om mina behov att ha vettiga skor. Jag har tvingats kasta två par skor, ett par gummistövlar och ett par supersköna vinterskor med rejäl sula. Gummistövlarna var ett par Hunter med 10 år på nacken som dog sprickdöden. Jag vet att folk säger att man kan laga dem genom att limma sprickorna men de hade fått sprickor överallt och dessutom var jag missnöjd med dem så jag var bara glad att bli av med dem. 

Kvar i min minimalistiska vintergarderob fanns: 
Ett par stövlar med klack.
Tre par stövletter, liknande Acne Pistol boots (alla med klack).
Ett par Ballykängor (fula men sköna, som man bara använder när det är mycket snö). 
Det här är skor som hängt med i många år. Köpta för att ha på jobbet eller när jag behöver vara välklädd. Klassiska modeller, tidlösa och perfekta i en basgarderob. 

That's it. 
Inte ett enda par skor lämpade för en hundpromenad eller när man ska bära hem matkassar. Jag har fått ha mina sneakers till allt och ärligt talat känns det lite fel till dunjacka, mössa och halsduk. De blir lätt blöta också. Så jag bestämde mig för att slå på stort och köpa nya skor. Jag visste exakt vad jag ville ha. Både i lånehuset och hos Inredaren har jag tidigare lånat gummistövlar med låga skaft och insett att det är vad jag saknat i livet. Så skönt att slippa stora och klumpiga gummistövlar man knappt orkar klafsa fram i. Så ett par sådana har jag tänkt köpa ända sedan i somras, men inte kommit till skott. Det andra paret skor jag ville köpa var ett par klassiska Chelsea boots. 

Förstår ni min lycka när jag hittade ett par låga Tretorn, fodrade med härligt värmande fluff! Så sköna. Nu vill jag nästan att det ska regna varje dag så att jag får använda dem riktigt ofta. Det andra paret skor jag köpte blev inga klassiska nätta Chelseas. Istället blev det skor av samma typ, men något grövre och vattentäta med en mer halksäker yttersula. Jag är supernöjd! Nu kommer jag att klara regn, snö och slask. 

Sammanlagt kostade skorna 2649 kr. 
Det kanske låter mycket men det är det inte. Jag köper sällan, men när jag väl köper något är det genomtänkt och jag vill ha saker som håller länge. 

Förr kunde jag känna mig lite illa till mods när jag spenderade mycket pengar. Det lite lustiga är att det på den tiden var ett jämnt flöde ut som gick till onödiga småsaker, nöjen och fika. Varje månad. Då kunde jag få lite shoppingångest när jag spontanköpte något dyrt. Utan en tanke på hur jag konstant strösslade iväg pengar på småsaker. Dubbelt onödigt, med andra ord. Idag är jag så extremt medveten om vart varenda krona går att det inte spelar någon roll när någonting väl kostar. Då får det kosta. 


6 kommentarer:

  1. Netflix är bra! Dock kan endast två titta samtidigt hos mig iaf. Skor är inget att ge avkall på. Tack för en världsbra blogg och glad helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårt Netflix fungerar så att fyra ska kunna titta samtidigt men det behovet har inte uppstått ännu. Oftast tittar min man och barnen tillsammans en stund på kvällen och då ser de på samma serie. Det var liksom själva tanken när vi beställde Netflix, att det skulle vara ett sätt att umgås som familj.

      Tyvärr har jag fortfarande inte kommit igång med varken läsning eller filmtittande så jag har knappt varit med. Det kanske kommer.

      Radera
  2. Jag räknade på det och vi (givet att vi har barn i fredagsmys=Pixar-åldern) tjänar på Netflix. Annars hade vi gått hyra Video-on-demand och där kostar även gammal skåpmat som nyfilm, d.v.s. 29-49kr (det får man 5 begagnade DVDs för på loppis, damn it att man inte vill ha några prylar!). Grattis till skoköpen, det låter som bra val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med tanke på vad en biobiljett går loss på nuförtin' så "sparar" man snabbt in kostnaden. Biobiljetten räcker ju inte heller, något snacks och tilltugg tillkommer ju alltid. I alla fall för barnen.

      Att få göra sig av med ett helt skåp proppfullt med DVD-filmer är för övrigt en av höjdpunkterna i mitt liv som minimalist :) Så många filmer man köpt och sett EN gång. Nej, helt klart bättre nu när allt finns tillgängligt på nätet.

      Radera
  3. Har gått och dragit på vinterskoköp hela hösten, och bestämde mej till slut att det var på Black Friday det skulle ske. Så igår så!! Och med 20%s rabatt. ☺ Kan man inte avskaffa de här påhittade konsumtionsdagarna, får man bli vän med dem istället!? ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där! Reor är ju väldigt fördelaktiga, i alla fall för den som kan behärska sig och enbart komma hem med det som verkligen var planerat och behövdes. Senast jag behövde en vinterjacka väntade jag tills mellandagsrean. Trots att jag hatar trängseln.

      Hoppas du blev nöjd med dina nya skor. Själv har jag använt mina dagligen sedan jag köpte dem och ångrar absolut inte något av köpen :)

      Radera