måndag 5 december 2016

Mitt julbudskap

Kära bloggläsare, 
jag vill att ni lovar mig en sak - att ni inte stressar under december! 

Den här månaden är hemsk, överfulla butiker och folk har något jagat i blicken. Stressen ligger som en tät dimma över tillvaron och jag märker av julhetsen överallt. Några vänner hör av sig till oss och vill boka in en glöggfest eller fika men de tycker det känns tajt eftersom de bara har två datum att erbjuda innan de åker till Thailand. Andra vänner vill fira en födelsedag med oss men säger att det måste ske en vardagskväll, eftersom helgerna redan är fullbokade. Jag drar i nödbromsen och erbjuder valfri dag i januari istället. För var är glädjen? Var är julfriden? Måste allt ske i december och varför måste man hinna ses före jul? 

Jag gillar julen, den är härlig. Det är något mysigt och tryggt med traditioner. Tända ljus, lite julpynt och doften av glögg och pepparkakor. Jag har aldrig behövt känna ångest eller stress kring julen så jag har haft tur att kunna förknippa den med positiva känslor. Dessutom är jag ganska avslappnad och känner inte att allt måste vara helt perfekt - det blir jul ändå! Eller nyårsafton, påsk eller midsommar. Det är lite samma sak även om julen toppar listan som stressframkallande högtid. 

Förmodligen himlar ni med ögonen nu när jag som långtidssjukriven efter långvarig stress ska ge er rådet att inte stressa men jag har faktiskt aldrig låtit julhets komma åt mig. Och det här vill jag gärna dela med mig av - sprida lite julharmoni.

Jag önskar människor vågade slappna av kring julen.
  • Stressa ner i jul
  • Sänk kraven 
  • Planera 
  • Prioritera det som känns viktigt
  • SKIT I RESTEN!! 

Ingen bryr sig ändå. 
Vi har till exempel avstått gran de två senaste jularna (om man bortser från lilla fejkgranen på balkongen) och våra barn har verkligen inte brytt sig. De har varit fullt nöjda med våra ljusstakar och julstjärnor i fönstren. Dessutom är vi ju alltid bortresta 24-25 december och där finns fullt klädd och ståtlig gran att njuta av. 

Med tanke på hur december brukar spåra ur till ett enda långt frosseri så tycker jag att man gott kan dra ner ordentligt på alla mat- och bakkrav hemma. Innan jul och lucia har de flesta redan hunnit smaka på det mesta: glöggfester, adventsfika, jobbets julbord eller så har man kanske barn som har lussefika eller julmarknad på skolan. Söndagarna före jul bjuder många butiker på glögg och pepparkakor. Med andra ord, de allra flesta lyckas få i sig en massa lussefika och julmat utan att behöva anstränga sig det allra minsta. 

Gillar man att baka så bakar man naturligtvis. Gillar man inte att baka så finns köpebröd. Jag vet att alla sparare alltid uppmanar att man ska baka allt själv men känner man att tiden inte räcker till så är december ett perfekt undantag. På stormarknaderna är det inte ens särskilt dyrt att köpa butiksbakade saffransbullar och de brukar locka med bra erbjudanden. Och så himla billigt är det faktiskt inte att dra igång ett större julbak hemma heller. 

När det gäller julklappar tänker jag bjuda på två tips. Ett "mjukare" och ett "tuffare". 
Det mjuka tipset: skriv en lista över vad var och en ska få. Detta har jag gjort i åratal och jag bygger på listan under hela året. På så sätt slipper jag veva runt planlöst och stressa upp mig över vad jag ska köpa till olika personer och riskerar att köpa något dyrt och onödigt. Jag är inte ett dugg intresserad av att köpa saker som folk inte vill ha. Har någon uttryckt att de skulle behöva köpa nya kökshanddukar - bra, då vet man! Dessutom sätter man ett maxbelopp och detta får inte överskridas. Antingen per person eller totalt slutsumma för alla klappar, vilket som känns enklast. Mitt tuffare tips är att försöka halvera kostnaden för vad man brukar lägga på klappar. Genom att kolla runt och jämföra priser och låta folk nöja sig med billigare julklappar kan man komma ner rejält i pris. Se det som en utmaning! Om man brukar lägga runt 3000 kr på julklappar så känns det ju helt fantastiskt att komma undan med 1500 kr och trots detta får alla sina (genomtänkta) klappar. Det kräver kanske en lite större ansträngning men jag lovar att det är värt det extra besväret. 

Jag vet att många kommer överens om olika belopp, vad klapparna får kosta, men alla har inte det upplägget och då blir det lätt onödigt dyrt. Och man får aldrig glömma att de allra flesta (särskilt barn) får julklappar från fler än dig så du bygger bara på ett julklappsberg där mottagaren i slutändan inte bryr sig om huruvida din klapp kostade si eller så mycket. Detta är något jag verkligen tänker på när jag handlar till släktens barn som får presenter från både sina egna föräldrar, mor- och farföräldrar och alla kusiner. Det blir mååånga paket!

En sak som jag alltid kollar in och håller koll på är butiker med "adventskalender" eller olika supererbjudanden. Ett exempel är Kicks som varje dag 1-24 december säljer en utvald vara till halva priset. Jag har kollat på kalendern och skrivit upp två saker, en som jag kommer att ge bort i julklapp och en sminkpryl till mig själv (som jag redan använder och väljer att fylla på med när den är till halva priset). 

Trogna läsare vet att vi bara köper till våra barn, syskonbarn och symboliska klappar till de äldsta i släkten. Det är så himla skönt, jag tycker det är helt befängt att vuxna människor ska byta pengar med varandra. I år kommer vi dessutom att lägga mindre än vi brukar på julen eftersom jag är sjukskriven. Och då har vi inte varit direkt slösaktiga tidigare år...

Lycka till och som sagt var, låt inte prestationspress förstöra den här fina tiden. Njut av december och känslan inför julen. 


13 kommentarer:

  1. Håller med dig helt! Shoppade alla klappar på nätet Black Friday, så nu bara hämta ut dem på Coop när SMSet kommer.

    Enkelt och smidigt och ingen stress. Räcker bra med att lyssna på julmusik och slå in klapparna. Och lussebullar är ändå inte så särskilt nyttigt, så räcker gott med de jag serveras på kontoret.

    Julstakar och stjärnor uppe, och har ännu inte bestämt mig för om det blir ngt mer eller ej, lutar åt det sista.

    /Ekonomitankar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soft! Att näthandla är verkligen det smidigaste som finns! Klicka hem det man behöver - när man har tid, och hämta ut det - när man har tid. Jag var och hämtade ut ett par klappar igår. Gick till postutlämningen en halvtimme innan de stängde = inga köer. Går man dit mitt på dagen nu i december är det lätt 15-20 pers före i kön. Så allt handlar verkligen om planering.

      Radera
  2. Bra skrivet! Håller med om att december lätt blir stressig och det är liksom svårt att komma undan på något sätt, speciellt som att det är så många trevliga saker. Men som du säger, det gäller att prioritera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar varmast. Jag brukar inte stressa genom december (och nu menar jag inte bara i år, när jag är hemma sjukskriven). Har ärligt talat lite svårt att förstå människor som väntar till sista minuten med sina julinköp. Man vet ju att det blir jul samma tid varje år...

      Radera
  3. På en tältsäng hos gamla mamma är det fridfullt, vill jag lova. Mitt hem är packat i kartonger, så jag skippar det mesta i julväg (stamrenovering!).

    Och utan inkomst är det lätt att avstå julklappandet (studerar).

    Önskar dig en december i godan ro, och en riktigt GOD JUL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack detsamma!!
      Ett stambyte är ingen dans på rosor. Skönt att du hittat en plats dit du kan ta din tillflykt medan de massakrerar ditt hem. När vi hade stambyte flyttade min svärmor hem till ett av sina andra barn så att vi kunde bo i hennes lägenhet. Det var en rörig och stökig period men det var trots allt inte så tokigt att komma hem till ett sprillans nytt badrum heller... Så bit ihop, härda ut och njut.

      Radera
  4. Stress är inget jag befattar mej med *smiles* det bestämde jag för ett gäng år sedan å så får det vara för jag mår inte alls bra av stressande. Jag väljer att se december som mysigt och fast jag oftat är uppbokad på jobb hela veckosluten så tar jag det lugnt, tittar på julljusen, dricker te, tänder doftljus osv. Jag lagar, kokar, syltar och kockar en hel del julklappar å tycker det är gott, trevligt och avslappnande.

    Det där du skriver om butikers kalendrar, jag vill tipsa om Bodyshops för där är riktigt bra erbjudanden om man gillar deras grejer.

    Jag köper inga dyra klappar utan sådant som folk vill ha (vare sig de vet det eller inte) och sådant de behöver (vare sig de vet det eller inte). Jag har en app i telefonen där jag samlar olika anteckningar och Julklappslista och Födelsedagslista är två av dem. Supersmidigt att föra in sådant som passar.
    I min sambos familj finns ett gäng barn i olika åldrar och där ligger julklappsfokuset mest på dem men ALLA får paket, jag kan inte tänka mej att välja bort klappar till alla. I min familj finns inga barn utan vi 70-80:talister är yngst och där ger vi syskon alltid varandra. Jag vägrar att se det som att vi "byter pengar" , vi ger varandra fina saker som vi unnar varandra, sådant vi vill ha, tycker om och uppskattar. Jag tycker at det är väldigt sorgligt och krasst det där som många gör, å ser det som att man bara byter pengar å köper saker bara för att man måste...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I din familj finns inga barn än och det är oftast när barnen kommer som julklappstraditionerna ändras. Vi hade ett antal jular när alla fick "riktiga" (läs: påkostade) julklappar men det blev rätt rörigt och STORA julklappsberg som tog evigheter att dela ut/öppna. En del syskon hade då inga barn medan andra hade flera stycken. Nu har alla syskon barn och för oss alla kändes det helt rätt att införa nya rutiner kring julen.

      Alla får fortfarande paket, ingen går hem tomhänt. Men skillnaden är att pengarna läggs på barnens presenter medan de vuxna får enklare och billigare (mer symboliska) julklappar.

      Radera
  5. Jag har ett ständigt aktuellt presentskåp som får sin "bartömning" inför jul och vips där låg visst fem st passande klappar.
    Mina tonårstjejer får mest pengar i julklapp och så åker vi till sta´n en bit in i januari och de får shoppa loss på 70 %-ig rea på kläder och smink som är deras största intressen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt smart att lära tonåringarna fynda på rean istället!

      Jag brukar också försöka ha ett litet presentlager men man får passa sig så att det inte är saker som behöver bytas eftersom bytesrätten hunnit gå ut...

      Radera
  6. Jag köper fyra julklappar och de är till mina barnbarn, i år var det enkelt för alla önskade sig en åkmadrass..
    Hos mig är julen lika lugn som alla övriga helger.
    Inte är det trångt på stan heller för det verkar som om alla åker till någon annan stad för att handla.. Ulricehamn är ju inte storstaden precis och utbudet av affärer är inte stort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tvungen att googla åkmadrass :)
      Ser superhärliga, nästan så att jag vill ha en själv! Hoppas ni har mycket snö så att barnbarnen får använda dem.

      Trots att jag inte är lastgammal minns jag när mina föräldrar stoppade några gamla morgontidningar i en platspåse och vips hade man en "åkpåse" som gick undan i backarna...

      Radera
  7. Håller helt med dig och du har helt rätt i att ingen bryr sig. :) Allt behöver inte vara perfekt. Tiden kring jul går dessutom så himla snabbt. Känns inte som att man hinner dra fram pyntet förräns det ska bort igen (eller råkar stanna till påsk) ;). Vi struntar i klapparna i år och ska bara äta en god middag med närmsta familjen och spendera tid ihop. Känns underbart med en kravlös jul! :) Hoppas att ditt mående går åt rätt håll!

    SvaraRadera