söndag 18 januari 2015

Satt på plats

Idag utspelade sig följande scenario: När jag kom hem stod min man med det där speciella ansiktsuttrycket som han har när han räknar med att håva in beröm för något. Stolt meddelade han att han köpt nya dammsugarpåsar men det stannade inte där, själva poängen var naturligtvis att han hade köpt dem till bra pris. Först hade han gått till en butik där de kostade 99 kr men då gått vidare till en annan butik istället. En butik där han dessutom hade en bonuscheck på 30 kr som han kunde utnyttja. Dammsugarpåsarnas ordinarie pris var 79 kr men genom att utnyttja bonuschecken behövde han alltså bara betala 49 kr. Och det var minsann inga vanliga dammsugarpåsar utan anti-allergipåsar med Hepa 10 filtrering. Minstingen sprang och hämtade förpackningen och pekade ivrigt på en symbol där det stod "Ideal for Pet Owners" ("och det är ju VI mamma!"). 

Jag var alldeles överväldigad av dessa perfekta dammsugarpåsar och gav familjen rikligt med beröm för deras ekonomismarta agerande. Sedan satte vi oss till bords för att äta middag i skenet av levande ljus. En god och enkel pasta och lite rester. Den sparsamma familjen. Det kändes så himla fint. Tills jag råkade titta bort mot köksbänken och fick syn på en flaska som jag inte sett tidigare...?! 

Flaskan såg dyr ut. Ja, enbart den överdimensionerade korken på flaskan såg ut att kosta en rejäl slant. Guldigt lull lull och grejer. Det såg ut som en flaska som J.R Ewing i Dallas skulle ha köpt. 

Jag bara - VAD är det där för något? 
Min man erkände att det är någon slags superduperspecial-lagrad Rom som han köpt. Jag drog ett djupt andetag och förberedde ett långt anförande om slöseri men blev avbruten av vår 14-åriga son. Han fiskade upp mobilen ur fickan på jeansen och sade - Okej mamma, innan du säger något: hur många år har du snusat? Vad kostade snuset per dag? *Knappar på mobilen* - Då har du snusat för nästan 100 000 kr. Och vad kostade flaskan? *Knappar på mobilen igen* - Pappa, du kan köpa 301 sådana där flaskor. 

Jag är mållös. När blev mina barn så här smarta stora? 
Rommen är förresten jättegod, len som sammet och smakar godis. Något att bjuda gäster på så att de får en minnesvärd upplevelse. 
Därmed inte sagt att det är förlåtet. 


13 kommentarer:

  1. Ja, där fick du! Riktigt roligt....

    SvaraRadera
  2. Nästan så där typiskt var hemma hos oss förut också. "Men vad var det där? Vi skulle ju börja spara?" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förut? Det är ett ord som jag kan klamra mig fast vid. En dag, när det har ändrat sig här hemma, kommer jag också att kunna skratta åt hur det var FÖRUT. Tack, det skänker hopp!

      Radera
  3. Hej Snålcoachen,
    Grattis till en kul och inspirerande blogg. Mitt namn är Samanda Ekman och jag är radioreporter på programmet Kropp och Själ i P1. Jag vill komma i kontakt med dig angående en förfrågan. Maila mig gärna så fort du har möjlighet på samanda.ekman@filt.se så berättar jag mer.
    MVH /Samanda Ekman

    SvaraRadera
  4. Skrattar högt och känner med dig :-)
    Bra jobbat med snusstoppet - heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är verkligen inte roligt hela tiden (snusstoppet) så tack för fin pepp!

      Radera
  5. Härligt att du delar med dig roligheter! Vem är mest stolt över sonen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bjuder på det! Hm, min man är stoltast. Han har ju sin alldeles egna försvarsadvokat i det barnet :)

      Radera
  6. Ibland behöver man nog lite oväntade saker i livet. ;)
    Och försigkommen son. Trycker på gilla-knappen! /AnnA

    SvaraRadera
  7. Ungar liksom. Fast... två fel gör ju inte ett rätt så far i huset kommer inte undan ändå...

    SvaraRadera