fredag 9 januari 2015

Ineffektiva kostnader

Bloggandet kom av sig en aning med anledning av det vidriga terrordådet i Paris. Det är så oerhört tragiskt och jag slutar aldrig förvånas över ondskan och jag hoppas att människor står upp tillsammans mot dessa farliga och odemokratiska krafter som tyvärr sprider sig över världen. Så, jag ville bara nämna detta och samtidigt markera min avsky.

Tyvärr har jag jobbat långa dagar och har fått läsa ikapp när jag kommit hem från jobbet, både vad det gäller nyheter och bloggar. 

Men annars då? 
Jag pratade med en arbetsrelaterad bekant som berättade att hon vill köpa en cykel för att slippa kostnaden för resor till och från arbetsplatsen, samtidigt som hon på ett fiffigt sätt vill bygga in motion i vardagen. Naturligtvis är cykla något av det smartaste man kan göra, det är inte tal om annat. Men i nästa andetag berättar samma brutta att hon planerar att köpa en cykel i den övre prisklassen och därför kommer att ta den på avbetalning. Till saken hör att personen redan har en kredithistorik. Hur som helst, det angår inte mig hur andra finansierar sina liv men det intressanta var att det började som ett samtal kring kostnadsbesparing. Personen planerar att cykla för att få ner sina kostnader. Istället låter det ju som om personen kommer att utöka sina kostnader. 

Tanken låg och gnagde i mig under eftermiddagen. Så blir det lätt när man skriver sparblogg. Man snubblar över ett ämne, vänder och vrider det i tanken och funderar på om det är värt att dela med sig av. Den här gången var det absolut värt att skriva om. Jag tror nämligen att det är vanligt förekommande att vi slösar pengar i den här typen av självförnekelse. Vi tror att vi är ekonomismarta och att vi kommer att spara pengar men istället blir det tvärtom. 

Låt oss för ett ögonblick spåna vidare på en eventuell cykelaffär.
Vi vill ha allting! Alltid. 
Så vad händer om vi bestämmer oss för att börja cykla, som nybörjare? 
Klart att cykeln måste vara påkostad och häftig. Varför inte komplettera med cykelkläder som gör upplevelsen komplett? Finns en del andra cykeltillbehör också som passar in i livsstilen. Nu är jag ju cyklist! Sedan kanske det visar sig att det inte alls är särskilt roligt att cykla i regn och blåst eller snömodd, så att man ändå behöver komplettera med ett busskort varje månad. Eller väljer att regelbundet ta bilen istället. I slutändan kan det bli dyra restimmar.

Det här är förresten även ett av de vanligaste nybörjarmisstagen på gymmet. Det börjar med ett dyrt gymkort och slutar med panikköpta träningskläder och träningstillbehör för tusentals kronor. Allt klart innan nybörjaren ens tagit sig till gymmet för första gången. Vet ni hur många som börjar träna men som tappar motivationen och slutar efter bara en-två månader? De allra flesta! Sedan sitter de där med sina svindyra gymkort och träningskläder. 

Detta går även att knyta ihop med det faktum att vi gärna fyller våra hem med prylar som vi tror ska vara roligare än de vi redan har, trots att de har exakt samma funktioner. Ta musik som ett exempel. Vi kan spela musik från alla enheter. 2013 fick mina barn varsin fancy dockningsstation i julklapp (inte av oss föräldrar, om någon nu undrar). De blev helt överlyckliga och till sig trots att de redan kunde lyssna på musik från mobilen, datorn, surfplattan och TV-spelet. 

Sugen på att surfa lite? Många hushåll har både mobil, dator och surfplattor. Alla med Internetuppkoppling. I många barnfamiljer har barnen varsin mobil, dator och surfplattor. Återigen, vi vill ha allting! 

Allt det här kan sammanfattas i två ord: ineffektiva kostnader. 



6 kommentarer:

  1. Jätteintressant inlägg, som sätter fingret på något som jag själv funderat på. Angående konsumtionen, och det du skriver om personen som ska köpa en jättehäftig cykel och resonemanget kring "cyklisten" och nybörjarmisstagen på gymmet. Jag tänker att det är som att försöka köpa sig en självbild. En ny självbild eftersom den gamla kanske inte duger. Och det i sin tur bygger kanske egentligen på en låg självkänsla. Det här är ju inga nya tankar, det är många som har konstaterat att reklamen och försäljningsstrategier bygger på konsumenternas låga självkänsla och missnöje med det egna livet - cykeln, gymkortet eller vad det nu är blir möjligheten att bli någon annan, häftigare, tydligare: "cyklisten", "den vältränade" etc. En quick fix till ett bättre jag, ett bättre liv. Det är ju bara det att det krävs lite mer... Och jag har ofta tänkt när jag klickat bland alla bloggar som bygger på bilder, särskilt inredningsbloggar, att det blir så tydligt att det inte är själva inredningen som folk är intresserade av utan drömmarna om ett annat liv. Och det liv som visas upp är ju just det "perfekta" livet.
    När det gäller de ineffektiva kostnaderna håller jag också med dig. Under en lång period betalade jag dubbelt för internet, både via bredband i lägenheten och i mobilabonnemanget (som dessutom ger obegränsad surftid). Så jag sa upp bredbandet.
    Nu är jag nyfiken på vad som händer med mig/oss och vårt liv när vi skalar av. Ska försöka införa vettig minimalism i både åtaganden och prylar. Blir intressant att se vad det får för effekter... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är det så, att vi hoppas att detta leder oss till en ny självbild. Och visst är man ett lätt offer för reklam. Vi har alla våra svaga punkter och det finns inte ett schampo eller balsam som lockar med "brilliant shine", "diamond gloss" eller "incredible shine" som jag inte köpt och testat. Allt i min desperata jakt på det perfekta SUPERGLANSIGA håret och jag tror alltid att nästa nya produkt kommer att vara ännu bättre...

      Radera
  2. Du har så rätt i det du skriver! Är tyvärr allt för vanligt och det är sällan någon lyssnar till rådet att testa innan man går all in :/

    SvaraRadera
  3. Ja, att testa först är klokt. Många gym och träningsställen erbjuder en gratis provträning men det hjälper ju inte och det är svårt för dessa ställen att gå runt om folk ska få prova på i ett par veckor...

    SvaraRadera
  4. Man köper sig en livstil. Eller man tror det...

    Jag fick också stopp efter Frankrikesattentat. Som fransman var det en hemsk upplevelse och man kände sig lång bort från där man borde vara föra söndag. (slut av "out of topcis")

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du som fransman tog det ännu hårdare och jag beklagar verkligen det som hänt.

      Radera