söndag 7 september 2014

Redovisning av första SSS-veckan

Vi packade upp hurtsen. Där blev man påmind om varför vi undviker att handla på Ikea, möblerna är omonterade och jag har absolut inget tålamod alls. Det slutade med att minstingen tog sig an utmaningen och skruvade ihop den. Känns fint att barnen börjar ge något tillbaka för alla blöjbyten och vaknätter. Tonåringen ligger nerbäddad med misstänkt halsfluss så själva ommöbleringen kommer troligtvis att ske först imorgon. Jag ska försöka komma ihåg att ta före- och efterbilder eftersom jag känner att jag behöver piffa upp bloggen med en och annan bild.

Under tiden passade jag på att plocka fram alla kvitton och räkna fram resultatet för Super Spar Septembers första vecka. Jag har samlat både mina och min mans kvitton. 

Mat - 730 kr

Hygien - 0 kr

Nöjen - 0 kr

Kläder/Utseende - 0 kr

Transport - 0 kr

Övrigt - 78 kr

Delat på fyra blir matkostnaden ca 182 kr/person och ca 26 kr/dag vilket jag är oerhört nöjd med. Vi hade både köttfärs och kyckling i frysen så kostnaden har mestadels gått åt till frukt, grönt och mejerivaror.

Så här har veckans matsedel sett ut:

Måndag: Rester, lite av varje.
Tisdag: kyckling med potatis
Onsdag: pasta med köttfärssås
Torsdag: pannkakor
Fredag: pasta med ostsås och bacon
Lördag: hemlagad pizza
Söndag: broccoli- och blomkålssoppa 

6 kommentarer:

  1. imponerande !!
    Fråga bara till tonårsbarnsföräldrar som ni är:
    lagar ni lunch på helgen också och klara de sig på soppa på kvällen ?
    Hur gör ni med bröd? Stor kostnad hos oss.

    Det kanske de borde göra, men jag kan bara se dem länsa brödburken med diverse pålägg samt olika yoghurtar efter nån timme igen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra kommentar som förtjänar ett uppriktigt svar. Jag har en tonårsson och ett barn som närmar sig tonåren. De är konstant hungriga och verkar sakna botten. Så svaret är nej, de står sig inte på soppa (eller annan lätt mat) och då brukar vi runda av kvällen med te och macka. Ibland gör vi smoothie eller fruktsallad istället.

      På helgerna brukar vi inte laga några avancerade luncher utan värmer rester eller lagar pasta med någon enklare sås. Att vi inte lagar mer avancerad mat handlar mycket om tid. Att först äta en sen (och lång) frukost, plocka undan i köket, laga lunch, plocka undan och därefter ställa sig och laga middag skulle innebära att man inte hinner med någonting annat! Dessutom är vi långt ifrån alltid hemma runt lunchtid på helgerna. Men OM vi är det så är det alltså enkla luncher det handlar om (och oftast bara barnen som äter, jag och maken klarar oss på ett mellanmål efter en sen helgfrukost).

      När det gäller pålägg har jag skrivit om det i ett gammalt inlägg. Att köpa pålägg är ganska dyrt och det finns oftast matigare alternativ i kylen. Jättegott att t ex skiva lite överbliven kyckling eller pannbiff och lägga på mackan istället för trist och dyr "köpeskinka". Yoghurtätandet går att varva med mannagryns- eller risgrynsgröt eller andra saker man kan koka själv. Mannagrynspudding är en annan favorit, och väldigt mättande.

      Radera
  2. Svar
    1. Tack :) Känns ju alltid lite fuskigt när man har det dyra proteinet i frysen och får ner kostnaden genom att använda det som redan finns hemma...

      Radera
  3. Åh vad god mat och varierande! Vi har ätit fisk hela veckan, hehe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tror att mina ungar skulle matvägra redan på onsdag om jag serverar samma sak hela veckan.

      Inser att vi inte åt fisk en enda dag! Får komma ihåg det och hålla utkik efter extrapriser...

      Radera