torsdag 28 augusti 2014

Super Spar September!

Både Frivid42 och Familjen Fri uppmanar till snålmånad och jag kan som vanligt inte låta bli att hoppa på spartåget när det kommer. Härmed bekräftar jag att jag med glädje deltar i utmaningen Super Spar September. 

Sänkning av kostnader:

Det här blir en tuff nöt med tanke på att jag redan har köpstopp och noll kronor i fickpengar. Vi har varken Netflix, Spotify eller några andra abonnemang att säga upp. Men jag ska göra mitt bästa för att klura ut några riktiga snålvägar till extra rikedom. Kan tänkas att jag kommer på något mer under resans gång men just nu lägger jag upp det så här:

* Få ner matkostnaden. Det kommer att serveras många nyttiga grytor och soppor under Super Spar September. 
* Inte ringa från mobilen i onödan (undantag: när jag behöver nå barnen). Jag har nämligen ett äldre abonnemang där det inte ingår fria samtal eller sms. 
* Undvika att åka kommunalt i onödan eftersom jag använder mig av ett kort som jag laddar med valfritt belopp. Jag har någon hundring kvar på SL-kortet som jag givetvis kan utnyttja men tanken är att inte fylla på kortet något mer under hela september. Jag promenerar redan till och från jobbet så där finns ingen kostnad att dra in på. 
* Givetvis inte köpa mat/fika ute. 
* Sluta köpa choklad. Köpa mindre choklad.

Ökning av inkomster:

* Jag har rörlig inkomst med bonusbaserad lön så det är kämpa som gäller.
* Försöka pressa in lite övertid i det redan späckade schemat.
* Försöka att hitta något mer att sälja. Helst något som min man inte blir vansinnig över när han märker att det saknas (typ hans surroundsystem). 

Vi brukar ligga på cirka 22 000 kr i månaden i löpande utgifter, inkl. mat men inkomsterna är svårare att fastställa när vi har eget företag och min berg-och-dalbane-lön.

En käpp i hjulet är ett inplanerat IKEA-besök om en vecka (samåker med en kompis som ändå ska dit) eftersom en av mina söner är lovad ett skrivbord och en skrivbordslampa. Detta skrivbord behöver införskaffas hur som helst men det blir en spännande prövning att traska förbi alla backar med billiga värmeljus och servetter utan att lägga något i varukorgen. Jag funderar på att betala skrivbordet med barnens pengar istället för mina egna, som jag hade tänkt från början, för att hålla isär pengarna. Samma tänk som man måste ha som egen företagare när det gäller att hålla isär företagets ekonomi och privatekonomin. I det här fallet är mitt personliga lönekonto = privatekonomin.

Återkommer när jag lyckats klämma fram ytterligare sätt att superspara.
Hälsningar från Snålräven



4 kommentarer:

  1. Kul att du också antar utmaningen!
    Är samma här med köpstopp och redan låga kostnader, men alltid kan man väl hitta ytterligare något knep för att spara någon krona...?! :)
    Och en utmaning ska ju vara just en utmaning!!
    Ser fram emot att läsa om allas idéer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så jag tänker också! Om man är van att slösa hej vilt är det ingen större utmaning att dra ner på allt. Vi som redan har köpstopp måste verkligen anstränga oss för att hitta nya sätt att dra åt svångremmen ytterligare. Det blir kul!

      Radera
  2. Ikea har jag lyckat gå utan att köpa saker :-) men då är var vi bara två och inte med en kompis som kanske vill shoppa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upprepar mantrat "Inte köpa värmeljus" 15 gånger per kväll och hoppas att det ska ge resultat...

      Radera