fredag 22 augusti 2014

Om betalda undersökningar

Jag hade lovat en läsare att jag skulle göra en utvärdering av betalda undersökningar på nätet. Naturligtvis glömde jag bort det och personen ifråga var vänlig nog att påpeka detta för mig. Inte lite pinsamt, men så går det när man försöker ha många järn i elden. Jag publicerar en ursäkt till den uppmärksamma läsaren och försöker mig på en kort sammanfattning. Det är nämligen svårt för mig att utvärdera dessa eftersom jag får undersökningar som matchar just min profil. 

Hur som helst har jag testat följande undersökningsföretag:
M3 Panel
YouGov
Aftonbladet Panel
DN Panel
Åsiktstorget
Toluna
Triaba 
Shoppanel
Din Åsikt

Jag tog upp ämnet i april (inlägget hittar du här: http://spardiet.blogspot.se/2014/04/lon-for-modan.html ) då jag kände att jag behövde dra ner på antalet undersökningar. Ett klassiskt misstag är att man reggar sig på för många ställen och sedan svämmar inkorgen över av undersökningar som man varken hinner eller orkar genomföra. Trots detta har jag svårt att sluta, det är lite beroendeframkallande när presentkort och biobiljetter dimper ner i brevlådan. Jag hade tänkt avveckla de flesta men har alltså fortfarande inte tagit steget fullt ut utan fortsätter klicka mig genom ett antal undersökningar varje vecka. Inte lika många som tidigare men likväl ett gäng. Undersökningarna tar i snitt 5-15 minuter att genomföra och jag brukar beta av dem 3-4 kvällar i veckan, oftast samtidigt som jag ser kvällsnyheterna på tv. Jag läser snabbt och har bra simultanförmåga så det funkar för mig.

M3 Panel. Min favorit eftersom det går snabbt att komma upp i poäng och de belönar med 25 poäng även när man blir utsållad, vilket är ett plus.
YouGov. Är tydligen mycket populär. Korta undersökningar och en bra poängshop med varor som jag verkligen gillar. Jag tänker hänga kvar eftersom jag vill samla ihop tillräckligt med poäng för någon dyrare premie i poängshoppen.
Aftonbladet. Lätta kryssfrågor som går väldigt snabbt att kryssa i. 1000 poäng för 1 st biobiljett (3 st Trisslotter, blomstercheckar eller donation till Rädda Barnen). Jag hänger kvar för att det är kul att ge barnen biobiljetter. Obs! Funkar bara om man har regelbunden tillgång till Aftonbladet.
Toluna och Triaba går trögt och hör till dem jag planerar att avveckla. Det känns hyfsat meningslöst när det tar en evighet att få ihop 100 kr.
Din Åsikt frestar med mellan 10-20 kr per undersökning men det går långt mellan förfrågningarna. Samma sak med Shoppanel, det kommer så sällan förfrågningar att jag hinner glömma bort dem mellan varven. 

Den som passar in i målgruppen får fler undersökningar och det är anledningen till att det är svårt för mig att tala om vilka som är "bra" respektive "dåliga".  

Hoppas detta var till någon hjälp för den som är intresserad. 
Ställ gärna frågor i kommentarsfältet om det är något mer du undrar över.



12 kommentarer:

  1. En annan sak att ta hänsyn till är integritetsfrågor. Ingeting är anonym- Det går alltid att identifiera någon om man vill och man vet inte vad kan hända med alla information som man lämnar ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår vad du menar men så länge undersökningarna handlar om huruvida jag föredrar den ena eller den andra juicen eller tycker förpackning A är mer tilltalande än förpackning B så känns det faktiskt helt okej även om de skulle kunna spåra vem jag är.

      Vilket jag givetvis redan tänkt på då de vill veta ålder, postnummer, huruvida man är gift eller ej, hur många barn man har och i vilken ålder.

      Radera
  2. Är också med i några paneler och får ut några hundralappar per år i presentkort. Åsiktsgruppen ger ganska bra. Ett par gånger per år ringer de för medverkan i fokusgrupp som ger 500 kr skattefritt för två timmars tyckande om vad som helst. Såg nyligen i matbutiken en produkt som ändrat utseende till nästan exakt vad vi i gruppen ansåg snyggast i våras... vilken grej! :) Kanske vill man påverka världen i större utsträckning än så men det ger en känsla av att ens ord kan ha makt och verkan vilket är en hemlig önskan (inte så hemlig nu).

    Tycker du att frågorna ibland är närgångna eller olämpliga? Upplever inte själv det så, tvärtom är det bara oförargliga frågor som inte är ett dugg hemliga för min del. Tänkte på Spar Tankars kommentar. Jag är ju annars noga med integriteten men i detta fall tycker jag undersökningarna är så pass fokuserade på åsikter om oviktiga och ofarliga saker.

    Eva



    SvaraRadera
    Svar
    1. Se mitt svar till Spar Tankar ovan. Nej, jag har aldrig fått några närgångna eller olämpliga frågor och skulle det hända är det väl bara att låta bli att göra den undersökningen, svårare än så är det inte. De flesta undersökningar handlar om produkter av olika slag och jag svarar alltid ärligt och uppriktigt.

      Radera
  3. Antar att jag tillhör rätt målgrupp ofta, min favorit är helt klart Din Åsikt. Får väldigt mycket undersökningar därifrån och många stämmer in på mig. Dock är de hopplösa på att registrera beloppen så att man kan få ut dem i presentkort. Mitt saldo har stått på 95 kr i veckor och 88 kr ligger under "balans att erhålla". Rejält drygt!

    Angående integritetsfrågor har jag enbart reagerat 1 gång, trots massvis med undersökningar från olika företag och det var när de frågade först postnummer och sedan även frågade gatuadress, då valde jag att inte ange gatuadressen. Det kändes lite väl närgånget när de redan vet min ålder och mitt kön, speciellt när jag bor på en kort gata med få hus. Annars upplever jag också de personliga frågorna som väldigt ytliga och istället är frågorna inriktade på produkten/vanorna de frågar om.

    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis S! Jag ska gå in på Din Åsikt och se om jag kan fylla i min profil lite noggrannare och då kanske det kommer fler undersökningar. Sist när jag skulle lösa in presentkort på någon av panelerna (minns ej vilken) upptäckte jag av en slump att jag bara hade fyllt i mina uppgifter till 42%. Det kan ju ha med något sådant att göra.

      Roligt också att se att det är fler som väljer att lägga ner tid på undersökningar.

      Radera
  4. Tack för det efterlängtade inlägget! :)

    SvaraRadera
  5. Tack själv. Upptäckte att det var svårt att hitta ett rättvist sätt att utvärdera dem på och det blev ganska tunt men jag gjorde ett försök i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Hejsan! Tack för dina tipser! Jag hittat en ny betalda undersökningasrssidan kallas www.kronapanel.net

    SvaraRadera
  7. Hej och tack för trevlig läsning��nu skriver jag på ett gammalt inlägg men undrar om Aftonbladet..om jag vill svara på frågor där..du skriver att det bara funkar om man har daglig tillgång till Aftonbladet..vad menar du med det och hur gör man? Har sökt Aftonbladets läspanel men kommer till ett äldre inlägg från 2014...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Man är givetvis välkommen att svara på gamla inlägg också, uppskattar alla kommenterar och all kontakt med er som läser. Jo, Aftonbladet har en läsarpanel och den hittar man på rampanel.com. Jag gick in på en gammal undersökning för att kopiera in webbadressen men det står bara rampanel.com.
      Googlade och hittade http://www.ramember.com/sv

      Det jag menade med att man behöver tillgång till tidningen är att frågorna uteslutande handlar om annonser som varit i tidningen. Hoppas att det var till någon hjälp.

      Radera
    2. Tack snälla du, ska prova detta😊

      Radera