onsdag 6 augusti 2014

Kontokontroll och snålvecka

Här har ni en riktig tidsoptimist! 
Hur kunde jag få för mig att det skulle finnas oceaner av tid när jag jobbar heltid och vi har två uppspelta och spralliga valpar här hemma? Mina lediga timmar varje kväll har gått åt till att avlasta familjen och försöka få någon slags ordning i röran. Det ser ut som en förskola här hemma med alla leksaker och filtar som hundarna drar runt med. Fördelen med att jobba på dagarna är att det är väldigt avslappnande att hänga vid kaffemaskinen och småprata med kollegorna utan några småttingar som hänger i hasorna. Alla som gått tillbaka till arbete efter föräldraledighet kan nog relatera till den känslan. 

Slutet av snålveckan förlöpte bra och med bra resultat. I samma takt som jag snålade mig genom veckan, släckte törsten med vatten och åt medhavda smörgåsar, har mina kära kollegor gått bananas med sina slantar. Jag tror att värmen gjort att folk får nya vanor och tänjer sina konsumtionsvanor. Dagliga uteluncher (vem vill släpa på matlåda i den här värmen?), kalla drickor och/eller glass (skönt att svalka sig lite med något gott) och dyra shoppingvanor på lunchen (en liten tröst då man måste jobba när det är fint väder). Deras dagar avslutades med hämtmat eller restaurangbesök (jobbigt att stå i köket när det är så varmt och tråkigt att äta hemma när det är så fint väder). Som vanligt bryr jag mig inte om hur andra vill leva sina liv eller vad de vill göra med sina pengar, det är bara en liten reflektion över de olikheter som råder. Jag slås av tanken hur lite nytt jag behöver, hur full min garderob är av sommarkläder och hur höstens kläder kommer att kännas roliga att använda igen eftersom de legat oanvända så länge.

Det jag däremot saknar är ett par sneakers eller s.k gympaskor. Jag är inte så sportig och saknar lämpliga skor för kvällspromenader. Det är lagom oskönt att halka runt i flip-flops och jag vill inte gärna gå i mina arbetsskor (olika sorters mockaloafers som jag dessutom är rädd om). Nu har jag äntligen kommit upp i tillräckligt mycket poäng på betalda undersökningar för att kunna plocka ut presentkort på 300 kr. Jag valde presentkort på Stadium och tänkte försöka tajma det med någon rea som de förhoppningsvis har inom kort. Skorna behöver inte ha några extra egenskaper eller finesser, det räcker att de är sköna att gå i. 

Det här har hänt på mitt konto sedan lönen utbetalades 25/7: 

1200 kr till ett stående fondspar.
684 kr AMF Pension/fondförsäkring
400 kr Skandia Liv
605 kr Fackavgift.
20 kr månadsavgift bankkort
2047 till mat och förbrukningsvaror
220 kr fika på Gateau (utsvävning!)
6000 kr till sparkontot

Det blev 3565 kr över från den förra lönen och de åkte givetvis...rakt in på sparkontot.  
Ett belopp överfört till min man för hälften av våra fasta kostnader och kvar på kontot finns i skrivande stund 4824 kr. Det blir till att kämpa i 18 dagar...




6 kommentarer:

  1. Kunde inte låta bli att tipsa om skor fastän jag tror du redan vet vad du vill ha...

    Vagabond har jättesnygga och sköna skinnskor i nätt sportmodell som heter Kasai. De finns också i tyg. Passar till det mesta. Nästintill tidlösa! Snygg till kjol dessutom. Kostar 599-699 kr. Några av färgerna är på rea nu har jag sett. De svarta i skinn är mitt bästa skoköp på mycket länge! :) De lär hålla flera år som alla Vagabondskor hittills gjort.

    Annat tips är lättare springskor från Decathlon vid Kungens kurva. De har sedan flera år ett par skor för ordinariepriset 150 kr som är de skönaste skor jag ägt och som kan tvättas i maskin och bli vita igen. De är inte jättesnygga men ok och heter Kalenji. Har hurtat (vardagsbruk+ promenader) med dem förra och hela denna sommaren och de håller än. Fantastiskt prisvärda, bättre än de skor från Asics jag kört med tidigare (komfortmässigt alltså, om man springer mycket ska man nog ha ännu kraftigare dämpning).

    Tycker det är kul att dela med mig av bra köp! :)

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också bra erfarenheter av Vagabond. Jag har hela sommaren gått i Vagabond-sandaler, som jag ärv av min son, som ärv dem av sin äldre bror. Sandalerna är nu på sitt 12:e år och still going strong.

      Radera
    2. Tänker absolut kolla in Vagabonds skor. Nu hade jag tänkt mig ett par billiga budgetskor från Stadium (pga köpstoppet och presentkorten) men jag kanske borde tänka om...

      Radera
    3. Eva, jag har googlat både Kasai och Kalenji nu. Snygga! Jag brottas lite med tanken på om jag verkligen ska kosta på mig det för hundpromenaderna samtidigt som min man tycker att det är bättre att jag köper ett par vattentäta höst/vinterkängor. Svårt det här...

      Radera
  2. Hej! Jag kommenterade för någon månad sedan (det är säkert flera månader sedan nu eftersom tiden går så fort på sommaren menmen) och jag skulle tycka att det var jätteintressant om du kunde utvärdera lite olika undersökningssidor, eftersom du verkar vara ganska flitig på att använda sådana. Det allra mest intressanta skulle antagligen vara att veta vilken som ger bäst betalt jämfört med hur mycket man ska göra! Och även, så klart, om du har några andra tips angående sådana sidor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag ber om ursäkt att jag inte tog tag i det direkt :( Skäms verkligen nu. Ska ta tag i det och göra en sammanställning av de jag har testat. Håll ut lite till!

      Radera