onsdag 23 juli 2014

Free lunches...

Så här i spartider är jag inte sen att nappa på bra gratiserbjudanden. 
Vis av erfarenhet brukar jag både dubbel och trippelkolla alla villkor innan jag godkänner eller anmäler mig till något. Det brukar alltid fungera bra och jag tycker själv att jag har hyfsad koll på vad som är bäst att hålla sig långt borta från. Så när jag såg att det fanns ett erbjudande om att få ett gratisnummer av en inredningstidning letade jag extra noga efter eventuella prenumerationsvillkor. Jag kunde inte hitta en enda rad om detta och allt såg safe ut. Ett gratisnummer och inga krav på vidare förbindelser. Tidningen damp ner i brevlådan och jag blev glad över den stunds underhållning det innebar. Jag har nämligen helt slutat köpa tidningar nu under köpstoppet. 

Tidningen kom oinplastad och utan medföljande inbetalningskort eller information. Jag var nöjd ända tills det kort därefter kom en ny tidning. Den här gången inplastad med inbetalningskort där jag kunde välja mellan två olika prenumerationserbjudanden. Högst upp stod ett kundnummer. Jag gick direkt in på deras hemsida och sade upp prenumerationen via en automatisk tjänst. Utöver detta mejlade jag deras kundtjänst och meddelade att jag bara var intresserad av gratisnumret och ifrågasatte att de gör på det här sättet. Varför skickar de gratisnumret oinplastat och utan kontaktuppgifter för att kort därpå skicka en ny tidning, inplastad med en räkning och kundnummer? En oetisk metod för att kunden ska bli skyldig att betala för ett nummer man aldrig bett om innan den ofrivilliga prenumeration kan sägas upp.

Jag fick svar omgående. "Om man inte avslutar sin prenumeration efter sitt gratisnummer så övergår denna prenumeration i en tillsvidare prenumeration. Jag har avslutat din prenumeration, men skickar ut en ny faktura på levererade tidningar."

Givetvis skrev jag tillbaka direkt och ifrågasatte hur ett gratisnummer kunde bli en prenumeration när de inte informerar om detta överhuvudtaget, och att jag ämnar gå vidare med detta. Jag har inte fått något svar på det mejlet men det har inte heller kommit någon faktura. Det lustiga i historien är att det nyligen kom en tredje tidning med posten..?!

Hädanefter blir det inga fler "gratisnummer" till den här postadressen. Och innan någon dumförklarar mig totalt vill jag än en gång påpeka att jag verkligen lusläser all text efter väl dolda villkor. Bara några månader tidigare hade min man fått tre gratisnummer av tidningen King genom att gilla dem på Facebook och det var inga konstigheter alls. Tre nummer kom och sedan var det avslutat utan några krav. 

Så håll koll på vad ni tackar ja till när ni letar gratisgrejer. 


6 kommentarer:

  1. Riktigt dålig stil av företaget att de inte skrivit ut att det skulle bli en tillsvidareprenumeration när det nu blev det! Jag hade också hanterat situationen som du.
    Själv läser jag också alltid alla villkor noga, men tycker att de ibland är luddigt formulerade och då brukar jag oftast avstå. Vad gäller prenumerationer tycker jag det är extra svårt. Ibland får man ju en prenumeration med någon annan vara man köper som avslutas, men inte alltid då den kan gå över till tillsvidareprenumeration med. Och provprenumerationer är heller inte helt klart med villkoren alltid tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just prenumerationer håller jag mig borta från fortsättningsvis...

      Radera
  2. Sådant där gör en ju så vansinnigt irriterad att man inte vet var man ska ta vägen! Min erfarenhet är att sådana där erbjudanden i slutändan alltid kostar ändå, framförallt eftersom jag är dålig på att komma ihåg att avbeställa saker. Därför har jag också slutat tacka ja till saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de där företagen lever på att folk inte orkar avbeställa/skicka tillbaka/säga upp saker. Det gäller att ligga steget före hela tiden...

      Radera
  3. Det är lite tragiskt egentligen detta med att vara tvungen att locka till sig en kund för sin produkt eller tjänst med något annat än produkten. I detta fall var det visserligen produkten själv - ett gratisnummer. Vad kommunicerar det?

    "Kanske vet du inte vem vi är, vi känner oss lite okända...vill du lära känna oss? Du får testa gratis ett nummer. (Eller: Du får alla dessa fina prylar utan koppling till produkten, värde 2795 kr!*) Vi litar inte på att du gillar oss egentligen så då tränger vi oss på och kräver i smyg att du trots allt ska prenumerera på vår produkt. Vi har inte självrespekt och självförtroende att möta dig på villkor där du skulle kunna välja helt fritt att säga nej. Vi litar inte på att vi kan erbjuda dig en produkt värd att betala för."

    * Det egentliga värdet i butik alltså, men då dessa produkter inte kunnat säljas till ordinariepris sedan 2009 har vi köpt ett restlager under halva, halva priset hos en grossist.

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, så klockrent! Eva, du är helt enkelt underbar!

      Jag kan iofs tycka att idén med en gratistidning är genial. Om tidningen är bra så borde man få en del nya läsare (inte gratisjägarna då men alla andra, och det finns många tidningsköpare).

      Däremot har du rätt i övrigt, "på köpet-prylarna" har jag alltid skytt som pesten. Alla bokklubbar där det erbjuds en ful väska eller ett set träningskläder?! Inte ens i matbutikerna kommer man undan den här typen av erbjudanden, köpt ditt och datt och få en ful plastpryl med blaffigt reklamtryck på köpet. Märkligt att folk går på det och vill fylla sitt hem med sådant skräp.

      Radera